Jump to content

Perkins 4.236, hvilken type demperplate bør jeg ha?


lnjk

Recommended Posts

Vil skifte demperplate på en Perkins 4.236 da nytt (gammelt PRM260D) gir skal på.

Har lest litt på forumet om slike plater og mtp kost/nytte så er R&D plater ok?
Finner ikke bakplater til disse R&D demperplatene som passer med boringer som ble brukt mot svinghjulet.

Men R&D har ikke lagt ut borebildet på alle bakplatene.

 

Brukte boringer i bakplata er 6 x ca 9,2/9,4mm på boltsirkeldiameter ca 295mm. Bolter merket UNF.

Ny spline er grei, 1.000 SAE 10.
Bakplate nr 89 tror jeg har korrekt boresirkeldiameter, men boringene er 8,1 

Blir det for unøyaktig å bore opp fra 8,1 til ø9,5 med vanlig spiralbor i en benkeboremaskin?

 

Hva med moment, motoren er vel på 240/250Nm og den mykeste typen (hd) finnes i 270Nm og neste blir 405Nm.

Blir den på 270Nm litt svak?


Nå er det også 9 stk 1/4’’ UNF? gjengede boringer i svinghjulet på ø167,4. Bakplate nr 7 ser ut til å passe,

men da blir det element av typen Hammer som er stivere. Momentet på denne er også 405Nm.

Noen som har tips å komme med?

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke svar på så mange av spørsmålene dine. Men da jeg skiftet motor i båten til en Ford FSD for 16 år siden kjøpte jeg demperplate med gummiforinger i stedet for springfjærer. Hullbildet stemte ikke med svinghjulet, så jeg senterte demperplaten så godt jeg kunne og borret huller i svinghjulet. Gjenget opp og monterte . Og det har fungert helt fint siden den gang.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg ville ha spurt R&D om hvorfor de anbefaler denne. Kanskje de mener at det er en fordel med en mykere demperplate for å skåne giret? Du er jo uansett innenfor spec siden momentet på motoren er lavere enn 270Nm...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei, har hatt de samme utfordringer som deg med en 4-sylindret Ford, og har ingen betenkeligheter med å gå for R&D demperplater. De har jo alle dette "fail safe design" som sikrer fremdriften selv om demperelementet ryker.

Jeg har forstått det slik at "loop" elementer primært er for 6-sylindrede motorer, mens "hammer" og "hifh deflection" (H/D) er best på 4-sylindrede. Videre kan "hammer" demperplata gå greit på de fleste 4-sylindrede, men en må da ofte øke tomgangsturtallet noe for å unngå for mye "gearrasling" på tomgang. Noen 4-sylindrede Perkins og Ford er også levert med ekstra tunge svinghjul og der går "hammer" elementet helt ok, men med "vanlig svinghjul" bør du montere "H/D" elementet om du finner et oppsett som passer din motor.

Og det "H/D" elementet du har funnet for maks moment 270 Nm ville jeg uten tvil gått for siden det jo er høyere enn motorens maksimale moment - dessuten er det normalt alltid en sikkerhet ivaretatt i de oppgitte maks moment! Og merk at det vil gi forholdsvis dårlig demping om du setter på ei demperplate dimensjonert for et maksmoment som laaangt overskrider maksmomentet på motoren!

Forøvrig er det nok oftest ikke motorens maksmoment som ødelegger/sliter ut demperplater, spline og gear, derimot mye tomgangskjøring med manglende/for lite demping.

Håper uansett at du blir fornøyd med det oppsettet du velger!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...