lnjk Startet 13.Januar.2023 Del på Facebook Startet 13.Januar.2023 Vil skifte demperplate på en Perkins 4.236 da nytt (gammelt PRM260D) gir skal på. Har lest litt på forumet om slike plater og mtp kost/nytte så er R&D plater ok? Finner ikke bakplater til disse R&D demperplatene som passer med boringer som ble brukt mot svinghjulet. Men R&D har ikke lagt ut borebildet på alle bakplatene. Brukte boringer i bakplata er 6 x ca 9,2/9,4mm på boltsirkeldiameter ca 295mm. Bolter merket UNF. Ny spline er grei, 1.000 SAE 10. Bakplate nr 89 tror jeg har korrekt boresirkeldiameter, men boringene er 8,1 Blir det for unøyaktig å bore opp fra 8,1 til ø9,5 med vanlig spiralbor i en benkeboremaskin? Hva med moment, motoren er vel på 240/250Nm og den mykeste typen (hd) finnes i 270Nm og neste blir 405Nm. Blir den på 270Nm litt svak? Nå er det også 9 stk 1/4’’ UNF? gjengede boringer i svinghjulet på ø167,4. Bakplate nr 7 ser ut til å passe, men da blir det element av typen Hammer som er stivere. Momentet på denne er også 405Nm. Noen som har tips å komme med? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Januar.2023 Del på Facebook Svart 13.Januar.2023 Jeg har ikke svar på så mange av spørsmålene dine. Men da jeg skiftet motor i båten til en Ford FSD for 16 år siden kjøpte jeg demperplate med gummiforinger i stedet for springfjærer. Hullbildet stemte ikke med svinghjulet, så jeg senterte demperplaten så godt jeg kunne og borret huller i svinghjulet. Gjenget opp og monterte . Og det har fungert helt fint siden den gang. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
lnjk Svart 30.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2023 Takker for alle svar jeg, index. Men hadde håpet at noen hadde tanker om dette med størrelse (moment) på plata. R&D anbefaler den som har maks moment på 270Nm. Får den med korrekte bakplateboringer. Blir den sterk nok, det er det jeg er usikker på. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Januar.2023 Del på Facebook Svart 31.Januar.2023 (redigert) Jeg ville ha spurt R&D om hvorfor de anbefaler denne. Kanskje de mener at det er en fordel med en mykere demperplate for å skåne giret? Du er jo uansett innenfor spec siden momentet på motoren er lavere enn 270Nm... Redigert 31.Januar.2023 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Svee Svart 31.Januar.2023 Del på Facebook Svart 31.Januar.2023 Hei, har hatt de samme utfordringer som deg med en 4-sylindret Ford, og har ingen betenkeligheter med å gå for R&D demperplater. De har jo alle dette "fail safe design" som sikrer fremdriften selv om demperelementet ryker. Jeg har forstått det slik at "loop" elementer primært er for 6-sylindrede motorer, mens "hammer" og "hifh deflection" (H/D) er best på 4-sylindrede. Videre kan "hammer" demperplata gå greit på de fleste 4-sylindrede, men en må da ofte øke tomgangsturtallet noe for å unngå for mye "gearrasling" på tomgang. Noen 4-sylindrede Perkins og Ford er også levert med ekstra tunge svinghjul og der går "hammer" elementet helt ok, men med "vanlig svinghjul" bør du montere "H/D" elementet om du finner et oppsett som passer din motor. Og det "H/D" elementet du har funnet for maks moment 270 Nm ville jeg uten tvil gått for siden det jo er høyere enn motorens maksimale moment - dessuten er det normalt alltid en sikkerhet ivaretatt i de oppgitte maks moment! Og merk at det vil gi forholdsvis dårlig demping om du setter på ei demperplate dimensjonert for et maksmoment som laaangt overskrider maksmomentet på motoren! Forøvrig er det nok oftest ikke motorens maksmoment som ødelegger/sliter ut demperplater, spline og gear, derimot mye tomgangskjøring med manglende/for lite demping. Håper uansett at du blir fornøyd med det oppsettet du velger! Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 31.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2023 Ok. Da er demperplate bestillt. Selger har vært i kontakt med R&D og den med HD element og 270Nm ble anbefalt. Ja, det blir nok mye tomgangskjøring hvis jeg kommer så langt at jeg en gang får båten på sjø. Takk for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.