Jump to content

Tungstartet 50 hk E-tec når det er kaldt


Wrener

Recommended Posts

Kan du trykke inn tenningslåsen når du starter opp og vrir rundt? det er aktivering av choke på min mercury. Men ikke helt samme type motor så kan godt være jeg er på bærtur. 

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Wrener skrev for 20 timer siden:

Bruker kun 100 olje. Var 50 olje på den når jeg kjøpte. gikk over til 100 med en gang, men kan ikke si jeg har merket noen forskjell altså. Kun at den bruker mindre olje og ryker mindre. Like tungstartet med 100 olje altså. 

 

Ask skrev for 19 timer siden:

Hei.

 

Motoren er vel programmert til ei bestemt olja, men eg trur ikkje det er årsaka til at motoren er tungstarta.

 

Den gamle xd50 olja blei såpass tjukk og seig når det blei kuldegrader, at motorene sleit med å starte opp. Da var det en kjapp løsning å bytte til xd100 

Link to post
Grønngylt skrev 1 time siden:

 

 

Den gamle xd50 olja blei såpass tjukk og seig når det blei kuldegrader, at motorene sleit med å starte opp. Da var det en kjapp løsning å bytte til xd100 

 

Hei.

 

Det visste eg ikkje.

 

Før hadde eg ein E-tech 50, 2012-modell.

Eg brukte 100-olja heile året.

Det var litt tøys med diverse elektronikk, men motoren var alltid lettstarta så sant det var straum på batteriet.

Link to post
Wrener skrev On 14.1.2023 at 21.29:

Syntes den er tungstartet når det er kaldt. Er det noen form for choke på den? Når det er varmt så starter den umiddelbart.  ? 

Problemer med kaldstart kan skyldes mange forhold, blant annet startprosedyre ved kaldstart. Les manualen.

Det første som faller oss inn, er som du er innom, om choken virker som den skal, da motor trenger fetere blanding ved kald start. På denne maskinen formoder vi at det ikke er god gammeldags choke, da bensin blir innsprøytet elektronisk styrt via injektorer.  Det er nå temp på motor som bestemmer mengden ekstra bensin ved kaldstart. Sjekk evt temp sensor virker som den skal.

Videre kan du høre etter om motor snurrer saktere rundt enn vanlig, når det er kaldt. Vanlige ting å ettergå i den forbindelse, er alle komponenter i startkrets med svakt batteri som vanligste feilkilde. Sjekk evt at batteri  holder spesifikasjoner, og ikke er klart for resirkulering. 

Sjekk også bensintilførsel, at det ikke er sig. Kontroll av vedlikehold, kompresjon osv, er naturlig å sjekke senere, om problemet vedvarer.?

Redigert av Torpedon (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...