Wrener Startet 14.Januar.2023 Link til dette innlegget Startet 14.Januar.2023 Har en 2017 modell 50 hk E-tec. Syntes den er tungstartet når det er kaldt. Er det noen form for choke på den? Når det er varmt så starter den umiddelbart. Må kine den ganske lenge før motor tenner når det er kulde. Servicer er fulgt og bruker 100 olje. ? Link to post
Ask Svart 14.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2023 (redigert) Hei. Neste gang du skal stansa motoren, så køyr konserveringsprogrammet. Det gjer det truleg lettare å starta motoren gangen etterpå. Eg hugsar diverre ikkje korleis ein køyrer konserveringsprogrammet. Redigert 14.Januar.2023 av Ask (see edit history) Link to post
Wrener Svart 14.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2023 Vet hvordan jeg gjør det. Men rart om man skulle møtte gjøre det syntes jeg da. Men skal jaggu teste. Link to post
Eika Svart 14.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2023 Kjører du med xd50? Den har ikke vært så glad i kulde tideligere. Prøv å fyll en kanne med xd100 Link to post
Wrener Svart 14.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2023 Bruker kun 100 olje. Var 50 olje på den når jeg kjøpte. gikk over til 100 med en gang, men kan ikke si jeg har merket noen forskjell altså. Kun at den bruker mindre olje og ryker mindre. Like tungstartet med 100 olje altså. Link to post
Ask Svart 14.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2023 Hei. Motoren er vel programmert til ei bestemt olja, men eg trur ikkje det er årsaka til at motoren er tungstarta. Link to post
x17 Svart 15.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2023 Mål spenningen direkte på starteren, 10 volt og nedover vil gi tregere start. Link to post
Taskeladden Svart 15.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2023 Kan du trykke inn tenningslåsen når du starter opp og vrir rundt? det er aktivering av choke på min mercury. Men ikke helt samme type motor så kan godt være jeg er på bærtur. A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Eika Svart 15.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2023 Wrener skrev for 20 timer siden: Bruker kun 100 olje. Var 50 olje på den når jeg kjøpte. gikk over til 100 med en gang, men kan ikke si jeg har merket noen forskjell altså. Kun at den bruker mindre olje og ryker mindre. Like tungstartet med 100 olje altså. Ask skrev for 19 timer siden: Hei. Motoren er vel programmert til ei bestemt olja, men eg trur ikkje det er årsaka til at motoren er tungstarta. Den gamle xd50 olja blei såpass tjukk og seig når det blei kuldegrader, at motorene sleit med å starte opp. Da var det en kjapp løsning å bytte til xd100 Link to post
Ask Svart 15.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2023 Grønngylt skrev 1 time siden: Den gamle xd50 olja blei såpass tjukk og seig når det blei kuldegrader, at motorene sleit med å starte opp. Da var det en kjapp løsning å bytte til xd100 Hei. Det visste eg ikkje. Før hadde eg ein E-tech 50, 2012-modell. Eg brukte 100-olja heile året. Det var litt tøys med diverse elektronikk, men motoren var alltid lettstarta så sant det var straum på batteriet. Link to post
Selco Racing Svart 16.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2023 (redigert) Wrener skrev On 14.1.2023 at 21.29: Syntes den er tungstartet når det er kaldt. Er det noen form for choke på den? Når det er varmt så starter den umiddelbart. ? Problemer med kaldstart kan skyldes mange forhold, blant annet startprosedyre ved kaldstart. Les manualen. Det første som faller oss inn, er som du er innom, om choken virker som den skal, da motor trenger fetere blanding ved kald start. På denne maskinen formoder vi at det ikke er god gammeldags choke, da bensin blir innsprøytet elektronisk styrt via injektorer. Det er nå temp på motor som bestemmer mengden ekstra bensin ved kaldstart. Sjekk evt temp sensor virker som den skal. Videre kan du høre etter om motor snurrer saktere rundt enn vanlig, når det er kaldt. Vanlige ting å ettergå i den forbindelse, er alle komponenter i startkrets med svakt batteri som vanligste feilkilde. Sjekk evt at batteri holder spesifikasjoner, og ikke er klart for resirkulering. Sjekk også bensintilførsel, at det ikke er sig. Kontroll av vedlikehold, kompresjon osv, er naturlig å sjekke senere, om problemet vedvarer.? Redigert 16.Januar.2023 av Torpedon (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn