Jump to content

Hvor lenge på max kan du forsvarlig kjøre d6


Rookie_332

Recommended Posts

4 minutes ago, Elmer said:

Hei, dere.

Kaster meg inn i spørsmålet her:

En d6 har rating 5-hvilken rating har en d4-260? Hvor lenge bør den kjøres på max og hvor ofte?

 

Samme rating. Gjelder stort sett alt av VP motorer som selges til fritidsbåter uansett effektuttak. Dvs samme rating på en DD6 340 som på en D6 480 selv om førstnevnte vil holde flere timer på WOT enn sistnevnte. Dette har mest med garantier og Jus og gjøre.

 

Om man skal ta ut det siste av en motor så er driftbetingelsene meget viktig. Feks det at motoren faktisk oppnår maks rpm. På D4/6 står det 3400-3600 og man bør ligge i øvre halvdel av dette. Motoren vil slite mer når den levere samme effekten på 3400 enn den gjør på 3600. Hadde man satt på en EGT måler (eksostempmåler) hadde man sett dette tydelig...

Mvh. SAP

Link to post
25 minutes ago, Elmer said:

Ok. Takk for svar. Hvor viktig er det at dette intervallet mellom sakte kjøring og kjøring på full fart overholdes? 1 time på full fart hver 12. time er ganske mye!

 

 det er en maksgrense. Motoren har godt å å få seg en tur opp på marsjfart innimellom, si hver 10-20 time, men mange moderne common rail motorer går bare å lunker hele livet i biler og arbeidsbåter/ sjarker uten at det virker som de lider av det.

Mvh. SAP

Link to post

Det er uansett viktig å kjøre fullt innimellom, ikke minst for å sjekke at fullt turtall oppnås. Gjør det ikke det er båten for tung/for grodd eller feil propell. Da vil motoren slite unødig hele veien oppover


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post
On 1/17/2023 at 10:53 AM, sap_2000 said:

 

Samme rating. Gjelder stort sett alt av VP motorer som selges til fritidsbåter uansett effektuttak. Dvs samme rating på en DD6 340 som på en D6 480 selv om førstnevnte vil holde flere timer på WOT enn sistnevnte. Dette har mest med garantier og Jus og gjøre.

 

Om man skal ta ut det siste av en motor så er driftbetingelsene meget viktig. Feks det at motoren faktisk oppnår maks rpm. På D4/6 står det 3400-3600 og man bør ligge i øvre halvdel av dette. Motoren vil slite mer når den levere samme effekten på 3400 enn den gjør på 3600. Hadde man satt på en EGT måler (eksostempmåler) hadde man sett dette tydelig...

 

@Rookie_332 Jeg tror du ikke skal ta lett på det @sap_2000 skriver her. Jeg snakker av smertelig erfaring med vår bavaria 39 med 2x D4-300 der jeg lenge slet med feil fra leverandør med for tunge propeller, feil i det ene drevet, feilmerkede propeller. Resultatet ble et motorhavari pga gjennomslag i en sylinder. Isommer fikk @lurvetass også et havari på sin. Omtrent samme skade. Fellesnevner var for lavt turtall på WOT. Jeg oppnådde max 3300 på den ene motoren, mens den andre hang etter før havariet med lett båt.

 

Dersom jeg hadde hatt båten din med max oppnådd 3400 rpm, så hadde alle mine alarmer gått bananas.

 

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev 8 minutter siden:

 

@Rookie_332 Jeg tror du ikke skal ta lett på det @sap_2000 skriver her. Jeg snakker av smertelig erfaring med vår bavaria 39 med 2x D4-300 der jeg lenge slet med feil fra leverandør med for tunge propeller, feil i det ene drevet, feilmerkede propeller. Resultatet ble et motorhavari pga gjennomslag i en sylinder. Isommer fikk @lurvetass også et havari på sin. Omtrent samme skade. Fellesnevner var for lavt turtall på WOT. Jeg oppnådde max 3300 på den ene motoren, mens den andre hang etter før havariet med lett båt.

 

Dersom jeg hadde hatt båten din med max oppnådd 3400 rpm, så hadde alle mine alarmer gått bananas.

 

 

Ja, er nok lurt å vurdere det. Tror mange båtprodusenter setter opp for høyest mulig marsjfart på båter i test som er nysmurt under og ikke har full ferielast. Da kan det bli tungt utover sesongen med fulle tanker og ferielastet båt. Vi lå på ca 3400 rpm på maks på vår båt. Ble en dyr erfaring med overhaling og propellbytte. Det skjedde selvfølgelig i tillegg i den perioden med kraftig vind og mye sjø så ingen hyggelig opplevelse.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...