Rookie_332 Startet 16.Januar.2023 Del på Facebook Startet 16.Januar.2023 Har en bavaria 360 sport hvor lenge kan du forsvarlig kjøre en vp 370 D på max 3400 rpm ? Jeg har kun kjørt den på max i 5-10 min for å rengjøre den n sjelden gang innimellom. Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 17.Januar.2023 Del på Facebook Svart 17.Januar.2023 Motoren har rating 5. Det betyr max rpm i 1 time pr. 12 driftstimer. Se definisjonen her. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Elmer Svart 17.Januar.2023 Del på Facebook Svart 17.Januar.2023 Hei, dere. Kaster meg inn i spørsmålet her: En d6 har rating 5-hvilken rating har en d4-260? Hvor lenge bør den kjøres på max og hvor ofte? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 17.Januar.2023 Del på Facebook Svart 17.Januar.2023 4 minutes ago, Elmer said: Hei, dere. Kaster meg inn i spørsmålet her: En d6 har rating 5-hvilken rating har en d4-260? Hvor lenge bør den kjøres på max og hvor ofte? Samme rating. Gjelder stort sett alt av VP motorer som selges til fritidsbåter uansett effektuttak. Dvs samme rating på en DD6 340 som på en D6 480 selv om førstnevnte vil holde flere timer på WOT enn sistnevnte. Dette har mest med garantier og Jus og gjøre. Om man skal ta ut det siste av en motor så er driftbetingelsene meget viktig. Feks det at motoren faktisk oppnår maks rpm. På D4/6 står det 3400-3600 og man bør ligge i øvre halvdel av dette. Motoren vil slite mer når den levere samme effekten på 3400 enn den gjør på 3600. Hadde man satt på en EGT måler (eksostempmåler) hadde man sett dette tydelig... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Elmer Svart 17.Januar.2023 Del på Facebook Svart 17.Januar.2023 Ok. Takk for svar. Hvor viktig er det at dette intervallet mellom sakte kjøring og kjøring på full fart overholdes? 1 time på full fart hver 12. time er ganske mye! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 17.Januar.2023 Del på Facebook Svart 17.Januar.2023 25 minutes ago, Elmer said: Ok. Takk for svar. Hvor viktig er det at dette intervallet mellom sakte kjøring og kjøring på full fart overholdes? 1 time på full fart hver 12. time er ganske mye! det er en maksgrense. Motoren har godt å å få seg en tur opp på marsjfart innimellom, si hver 10-20 time, men mange moderne common rail motorer går bare å lunker hele livet i biler og arbeidsbåter/ sjarker uten at det virker som de lider av det. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Fru Jacobsen Svart 17.Januar.2023 Del på Facebook Svart 17.Januar.2023 Det er uansett viktig å kjøre fullt innimellom, ikke minst for å sjekke at fullt turtall oppnås. Gjør det ikke det er båten for tung/for grodd eller feil propell. Da vil motoren slite unødig hele veien oppover Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Faxen Svart 17.Januar.2023 Del på Facebook Svart 17.Januar.2023 Det beste når du skal høy fart er vel å ligge 2-300 under WOT (full gass). Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Bårdp Svart 17.Januar.2023 Del på Facebook Svart 17.Januar.2023 Jeg avslutter alltid dagens kjøring med 5-10 min på full fart før jeg sakker ned og går inn i havna. Da får jeg testet både kjøling og drivstofftilførsel samt blåst ren turboen. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 17.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2023 kjeros skrev for 7 timer siden: Motoren har rating 5. Det betyr max rpm i 1 time pr. 12 driftstimer. Se definisjonen her. Takk for svar , kan kjøre 1 hel time pr 12 timer såpass ja 🙂👍 Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 18.Januar.2023 Del på Facebook Svart 18.Januar.2023 (redigert) On 1/17/2023 at 10:53 AM, sap_2000 said: Samme rating. Gjelder stort sett alt av VP motorer som selges til fritidsbåter uansett effektuttak. Dvs samme rating på en DD6 340 som på en D6 480 selv om førstnevnte vil holde flere timer på WOT enn sistnevnte. Dette har mest med garantier og Jus og gjøre. Om man skal ta ut det siste av en motor så er driftbetingelsene meget viktig. Feks det at motoren faktisk oppnår maks rpm. På D4/6 står det 3400-3600 og man bør ligge i øvre halvdel av dette. Motoren vil slite mer når den levere samme effekten på 3400 enn den gjør på 3600. Hadde man satt på en EGT måler (eksostempmåler) hadde man sett dette tydelig... @Rookie_332 Jeg tror du ikke skal ta lett på det @sap_2000 skriver her. Jeg snakker av smertelig erfaring med vår bavaria 39 med 2x D4-300 der jeg lenge slet med feil fra leverandør med for tunge propeller, feil i det ene drevet, feilmerkede propeller. Resultatet ble et motorhavari pga gjennomslag i en sylinder. Isommer fikk @lurvetass også et havari på sin. Omtrent samme skade. Fellesnevner var for lavt turtall på WOT. Jeg oppnådde max 3300 på den ene motoren, mens den andre hang etter før havariet med lett båt. Dersom jeg hadde hatt båten din med max oppnådd 3400 rpm, så hadde alle mine alarmer gått bananas. Redigert 18.Januar.2023 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
lurvetass Svart 18.Januar.2023 Del på Facebook Svart 18.Januar.2023 dennrick skrev 8 minutter siden: @Rookie_332 Jeg tror du ikke skal ta lett på det @sap_2000 skriver her. Jeg snakker av smertelig erfaring med vår bavaria 39 med 2x D4-300 der jeg lenge slet med feil fra leverandør med for tunge propeller, feil i det ene drevet, feilmerkede propeller. Resultatet ble et motorhavari pga gjennomslag i en sylinder. Isommer fikk @lurvetass også et havari på sin. Omtrent samme skade. Fellesnevner var for lavt turtall på WOT. Jeg oppnådde max 3300 på den ene motoren, mens den andre hang etter før havariet med lett båt. Dersom jeg hadde hatt båten din med max oppnådd 3400 rpm, så hadde alle mine alarmer gått bananas. Ja, er nok lurt å vurdere det. Tror mange båtprodusenter setter opp for høyest mulig marsjfart på båter i test som er nysmurt under og ikke har full ferielast. Da kan det bli tungt utover sesongen med fulle tanker og ferielastet båt. Vi lå på ca 3400 rpm på maks på vår båt. Ble en dyr erfaring med overhaling og propellbytte. Det skjedde selvfølgelig i tillegg i den perioden med kraftig vind og mye sjø så ingen hyggelig opplevelse. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.