Jump to content

Teak vegger med lim....


Jorg-1

Recommended Posts

Usj...har begynt å pusse veggene på badet i båten. Ved overtagelse av båten var det det jeg kallte "Discodass". Det var hellimt et slags speil på veggene fra brystlist og opp til tak....og skai med skumgummibakside fra brystlist og ned til gulv. Føltes som om jeg var 15 år og på disco.

 

Vel...vekk med alt og jeg står igjen med tilsynelatende greie teakvegger men befengt med en limtype som kan minne om enkomponent Karlssonslim/Casco.

 

Dette blir bare kjafs når pussemaskinen kommer,selv med relativt grovt papir. Har prøvd Black & Decker sin "Mouse" men fant vel ut av at en eksentersliper var bedre skyts.

 

Er det noen her som har slåss med slike vegger tidligere og som har noen forslag om hvor dypt jeg bør/må gå og om det finnes noe som kan løsne på limet før jeg sliper?

 

Bilde

Her har jeg slipt ned all lakk....forøvrig en helv.... jobb.

 

Bilde

...og her har jeg en utfordring.

 

Mvh Jørgen

Link to post
Share on other sites

Om du finner ut hvilken limtype det er kan nok en malerforretning levere riktig løsemiddel. Tapetlim løses greit men våtromslim biter nesten ikke noe på.

 

Et eller annet løsemiddel og skrape i første omgang og deretter, dvs. når løsemiddelet har priket hull i ozonlaget, friske opp overflaten med eksentersliper. Har ikke prøvd dette men ser for meg at det kan være en brukende løsning. Det viktigste er å finne riktig løsemiddel til din lim......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tror du bør innse Jørgen at de vegga der har gjort sitt. Bytt med nytt. Det vil spare deg for MYE jobb, og resultatet tror jeg erlig talt du ikke ville blitt fornøyd med uansett. Teakfiner er skjøre greier og tåler ikke all værden av sterke løsemidler. Teaksjiktet er kun 0,2mm og veldig lett å slipe gjennom. Jeg har brukt mye teakfiner i det siste, og Maritim har de beste prisene. Lykke til

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Bastard og rem har kommet med etter det jeg kan se beste forslagene. Arbeidsbesparende, blir langt penere resultat, og blir slettes ikke så dyrt som det kanskje høres ut som. Billingstad er ikke så langt unna, der får du tak i sakene som trengs, enten om du legger på finer 5-6 mm, eller bytter ut hele veggen med eksempelvis 13 mm da med teakfiner på begge sider slik at du får shinet opp område utenfor dette rommet også. (antar du slipper unna med materialkostnad på maksimalt rundt 900 kroner, og har da også teak til eventuelle andre prosjekter.)

Link to post
Share on other sites

Billingstad er ikke så langt unna, der får du tak i sakene som trengs,

Jeg holder på mitt. Etter å ha sjoppa mye teak i det siste både fra Billingstad Tre og Maritim vil jeg slå fast at Maritim er billigst. Vær også obs hvis du stiller krav til baksida av enkeltsidig teak (for tapetsering maling el.) at Billingstad synes å selge 2. sortering med sår og stygg laminering. Maritims tilsvarende er perfekt. Så har Billingstad et mye større utvalg både i laminattykkelser og tilhørende listverk, så de er vanskelig å kopmme utenom hvis du har en større jobb på gang.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hm....Bastard og rem...jeg tror vårt første møte i komiteen nettopp blir i båten min. Mulig jeg har noe gurglevann :drink: slik at det begynner å klø i fingrene Deres... :lol:

 

Har ikke tenkt å demontere noen vegger i det hele tatt. Prøver litt varme samt skrape event noen limløsende midler først. Kanskje REPRIN...men da går jo lakken også....og kanskje det er like greit siden det er et par vannskader også her...etter at badet også har blitt brukt som dusj.

Går ikke det så blir det nye plater.

 

Står forøvrig inne i varm hall med 17-20 C så jeg har ikke dårlig tid...må bare være ferdige til Horten treffet eller noen uker før.

 

Takk for tips sålangt men tar gjerne imot fler.

 

Mvh Jørgen

Link to post
Share on other sites

Hm....Bastard og rem...jeg tror vårt første møte i komiteen nettopp blir i båten min. Mulig jeg har noe gurglevann :drink: slik at det begynner å klø i fingrene Deres... :lol:

 

 

Mvh Jørgen

hehe...blir ikke gjort stort når man begynner på gurglevann

 

Men, lykke til. Blir nok bra etterhvert tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Det meste er jo sagt her men .En halv meranti plate på maxbo koster ca en 100 lapp , oljer du den med Benar olje så blir veggen som ny igjen .Kjapt raskt og billi også blir det fint .Har det i taket på HT min og det er helt topp det ...

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei Jørgen, jeg har gjort tilsvarende jobb i en Halco jeg hadde tidligere. Tidligere eier hadde limt opp hvitt skrogtrekk i forpiggen for å gjøre det mer moderne!!! Dette var limt enten med kontaktlim eller teppelim. Teppelim kjenner du igjen da den er gul/hvit-melkehvit og nokså hard når den er herdet. Kontaktlim er gul, når du sier det minner om karlsonlim, tenker jeg kanskje at det er kontaktlim.

Jeg skrapet først bort det jeg kunne med el.skrape, denne var utstyrt med hardmetall spiss, og meget skarp, nesten som ett huggjern. Jeg vil tro at du med en veldig skarp håndskrape også kan "høvle" bort den meste av limrestene. Dette krever en stå og bestemt hånd, dersom det blir skjevt kan du skjære i treet. Etterpå pusset jeg platene med eksentersliper, håndslipet med fiberretning og lakkerte. Platene blir helt fine. Dersom du setter på noe fin musikk, og tar med litt godt arbeidshumør ned i båten er denne jobben slett ikke uoverkommelig. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hustvedt-gruppen i Oslo selger 1.5 mm x25cmX300cm Mahogny tilsammen 10 m2 i en "pakke".

Ikke så dyrt, mahognyen på en ferdig plate er bare 0,6 mm tykk ikke mye å slipe på.

Går ut fra at du også får teak der.

Jeg satser på a lage egne mahognyfiner plater ved å ta en 9 mm merantifiner og lime på 1.5 mm.

TA :flag:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Ender du opp med nye plater så er vel ikke Eiker Fabrikker på Steinberg så langt unna der du bor? Der kjøper jeg det meste av fineer. De "gir bort" annensortering og "vrakplater". Utvalget varierer litt med produksjonen, men jeg har aldri reist tomhendt derfra. Drømmeplass for oss trebåtentusiaster. Enda nærmere er kanskje Interwood på Syretårnet, men der har jeg intrykk av at prisene varierer med dagsformen til de som jobber der.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kommer her med en tilbakemelding for de som har noe dårlig teaklaminatvegger eller lakk som begynner og flasse av.

 

Bilde

 

Har prøvd en hel haug av forskjellige skraper og kom vel egentlig frem til en som ble brukt til å skrape av alt bunnstoffet for et par år siden på en gamlebåten.

 

Bilde

 

Denne skrapen fra BAHCO gjorde denne jobben på under 1 time og overflaten var så og si klar for lakk.Det var knapt nødvendig og slipe over. Skrapen (som jeg også hadde rundet litt i kantene) måtte ha litt tyngde på seg da lim og all lakk prellet av teakveggene.

 

Bilde

 

Nå er veggene forløpig lakkert med et lag Epifanes (halvblank) godt uttynnet med tynner og det ser riktig bra ut mine herrer.

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er veggene forløpig lakkert med et lag Epifanes (halvblank) godt uttynnet med tynner og det ser riktig bra ut mine herrer.

Enig, ser riktig så bra ut. Mulig du burde ha lagt på et strøk med teakbeis før lakkinga for å få litt liv og lød i teaken. Er forsåvidt ikke for sent enda. Du kan blande in beis i lakken hvis du skal påføre flere strøk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hm....kanskje ja. Nå juger jo lyskasteren litt her også da....men det var faktisk et godt forslag rem. (At jeg ikke kom på det selv da gitt??) (Synes kanskje den ble litt lys i forhold til øvrig innredning som har fått sola seg i 25 år.)

Har du noe forslag av type teakbeis??

Mvh Jørgen

Jepp. "Herdins" pulverbeis. Fåes i alle farger og sjatteringer og blandes direkte i lakken. Skal du ha få strøk må de blande ganske hardt for å få resultat. Med mange strøk tilsvarende tynnere. Ikke prøv å blande inn Liberon spritbeis eller andre spritbeiser. Det skjerer seg og koagulerer. Har prøvd :blush:

 

Redigert: Glemte å si at du får Herdins på malebutikken på Holmen

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Herdins pulverbeis etter å ha slipt ned inventaret i den forrige båten. Blandet den med vann og beiset over alt av teak (etter at lakken var fjernet) og lot dette tørke. Etter tørking så det heller matt og skittent ut egentlig. Men når det første strøket med fortynnet Epifanes teaklakk ble lagt på så kom fargen virkelig fram! Riktig lekkert ble det, blankt og fint og med en dyp, mørk glød. Tror jeg hadde en seks-sju strøk med Epifanes før jeg gav meg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Herdins pulverbeis etter å ha slipt ned inventaret i den forrige båten. Blandet den med vann og beiset over alt av teak (etter at lakken var fjernet) og lot dette tørke. Etter tørking så det heller matt og skittent ut egentlig. Men når det første strøket med fortynnet Epifanes teaklakk ble lagt på så kom fargen virkelig fram! Riktig lekkert ble det, blankt og fint og med en dyp, mørk glød. Tror jeg hadde en seks-sju strøk med Epifanes før jeg gav meg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...