Jump to content

Kjøleskap - etterfylle kjølemedium eller nytt aggregat?


Kappa

Recommended Posts

Ikke uvanlig at det må etterfylles litt i båt, kan lekke litt her og der pga bevegelser/slag osv. Vil tro du har R134a på det der, om det ikke er helt tomt og det fortsatt er vakuum igjen så kan du kjøpe gass på nett og litt dingser på ebay og fylle selv. Er det helt tomt må det vakuumeres først for å få inn gass. 

Det står i instruksjonsboken/ på kompressor og evaporator hvilket kjølemedium du skal bruke og anntall gram som skal være på :)

 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post

Tilleggsopplysning fra meg som begynte tråden.
 

Når driftsspenningen på batteriet har falt til 12.4 - 12.5 volt, klarer ikke kompressoren å komme igang. Slik var det ikke før.

 

Kanskje startstrømmen nå er høyere enn før, og at spenningen blir for lav til å starte kompressoren?
 

Er det mulig at den mekaniske motstanden i kompressoren har økt pga slitasje og elde? 

Link to post
Kappa skrev 16 minutter siden:

Tilleggsopplysning fra meg som begynte tråden.
 

Når driftsspenningen på batteriet har falt til 12.4 - 12.5 volt, klarer ikke kompressoren å komme igang. Slik var det ikke før.

 

Kanskje startstrømmen nå er høyere enn før, og at spenningen blir for lav til å starte kompressoren?
 

Er det mulig at den mekaniske motstanden i kompressoren har økt pga slitasje og elde? 

 

Då hadde eg byrja med å sjekka alle kontaktane. Dersom det er vesentleg spenningsfall hadde eg skifta til tjukkare kablar.

Redigert av Ask (see edit history)
Link to post

TEORI 1: SPENNINGSFALL

Spenningsfallet ved oppstart er antagelig ekstremt kortvarig/momentant. Ved en batterispenning på 12.5 volt kan dårlige  koblinger muligens bidra til at spenningsfallet blir for stort til at kompressoren kan starte. Regner med at det er "umulig" å måle hvis man ikke sitter å stirrer på multimeteret i påvente på at termostaten skal slå inn start-releet i kompressoren. Er det andre måter å måle spenningsfallet ved oppstart?

 

TEORI 2: OVEROPPHETING

Kjøleribbene er veldig støvete (se bildet) og bør åpenbart rengjøres. Her har jeg forsømt meg :-). Kanskje startproblemet til kompressoren ikke skyldes spenningsfall, men at overoppheting er årsaken. Muligens klarer ikke varmeveksleren å omdanne kjølemediet til væske fordi det kommer for lite luft forbi varmeveksleren? Kan det være fare for overoppheting og at der er et temperaturvern som hindrer at kompressoren starter opp når hele driftsmiljøet rundt kjøleskapet etter noen timer har blitt varmt? PS. Dette skjer omtrent samtidig med at batterispenningen har falt endel. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...