Kappa Startet 17.Januar.2023 Del på Facebook Startet 17.Januar.2023 Toppmatet kjøleskap med aggregat (kompressor + varmeveksler) fra 2003 går nesten kontinuerlig og termostaten gir ikke forutsigbar temperatur. Spørsmålet er om kjølemediet må etterfylles eller om aggregatet simpelthen må byttes med et nytt. Bildet viser installasjonen. Synspunkter mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 17.Januar.2023 Del på Facebook Svart 17.Januar.2023 Om kjølemediet er borte har du jo en lekkasje da er det jo ingen vits i å fylle på nyt kjølemedie uten at en først finne lekkasjen og får den tettet. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 17.Januar.2023 Del på Facebook Svart 17.Januar.2023 (redigert) Ikke uvanlig at det må etterfylles litt i båt, kan lekke litt her og der pga bevegelser/slag osv. Vil tro du har R134a på det der, om det ikke er helt tomt og det fortsatt er vakuum igjen så kan du kjøpe gass på nett og litt dingser på ebay og fylle selv. Er det helt tomt må det vakuumeres først for å få inn gass. Det står i instruksjonsboken/ på kompressor og evaporator hvilket kjølemedium du skal bruke og anntall gram som skal være på :) Redigert 17.Januar.2023 av Taskeladden (see edit history) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
leopard Svart 17.Januar.2023 Del på Facebook Svart 17.Januar.2023 Jeg måtte etter fylle for noen år siden, dette har holdt seg "inne" . Anbefaler deg å støvsuge litt der, spesielt rillene dine kan slite med å kvitte seg med varmen. Jeg renser rillene en gang i året. Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 18.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2023 Tilleggsopplysning fra meg som begynte tråden. Når driftsspenningen på batteriet har falt til 12.4 - 12.5 volt, klarer ikke kompressoren å komme igang. Slik var det ikke før. Kanskje startstrømmen nå er høyere enn før, og at spenningen blir for lav til å starte kompressoren? Er det mulig at den mekaniske motstanden i kompressoren har økt pga slitasje og elde? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.Januar.2023 Del på Facebook Svart 18.Januar.2023 (redigert) Kappa skrev 16 minutter siden: Tilleggsopplysning fra meg som begynte tråden. Når driftsspenningen på batteriet har falt til 12.4 - 12.5 volt, klarer ikke kompressoren å komme igang. Slik var det ikke før. Kanskje startstrømmen nå er høyere enn før, og at spenningen blir for lav til å starte kompressoren? Er det mulig at den mekaniske motstanden i kompressoren har økt pga slitasje og elde? Då hadde eg byrja med å sjekka alle kontaktane. Dersom det er vesentleg spenningsfall hadde eg skifta til tjukkare kablar. Redigert 18.Januar.2023 av Ask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 18.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2023 Jeg skal sjekke kontaktpunktene for irr eller dårlig kontakt som kan gi opphav til spenningsfall. Spørsmålet var egentlig om motstanden i kompressoren kan øke med slitasje og elde. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 18.Januar.2023 Del på Facebook Svart 18.Januar.2023 Det kan jo helt klart begynne og gå treigt om den er utslitt.. Men når disse gamle kompressorene ikke vil starte når spenningen er lav skyldes det ofte spenningsfall eller uttørkede kondensatorer i vekselretteren til kompressoren. Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 18.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2023 TEORI 1: SPENNINGSFALL Spenningsfallet ved oppstart er antagelig ekstremt kortvarig/momentant. Ved en batterispenning på 12.5 volt kan dårlige koblinger muligens bidra til at spenningsfallet blir for stort til at kompressoren kan starte. Regner med at det er "umulig" å måle hvis man ikke sitter å stirrer på multimeteret i påvente på at termostaten skal slå inn start-releet i kompressoren. Er det andre måter å måle spenningsfallet ved oppstart? TEORI 2: OVEROPPHETING Kjøleribbene er veldig støvete (se bildet) og bør åpenbart rengjøres. Her har jeg forsømt meg :-). Kanskje startproblemet til kompressoren ikke skyldes spenningsfall, men at overoppheting er årsaken. Muligens klarer ikke varmeveksleren å omdanne kjølemediet til væske fordi det kommer for lite luft forbi varmeveksleren? Kan det være fare for overoppheting og at der er et temperaturvern som hindrer at kompressoren starter opp når hele driftsmiljøet rundt kjøleskapet etter noen timer har blitt varmt? PS. Dette skjer omtrent samtidig med at batterispenningen har falt endel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.