Jump to content

Ombygging av styrekonsoll. Vil Raymarine autopilot fungere om jeg fjerner kartplotter og GPS?

Ttor

Recommended Posts

Tenker det er på tide å gjøre en oppgradering av styrekonsollen ute. Har utsatt dette lenge, og bare gjort små utbedringer. Kartplotteren er fra sent 90-tall. Solid sak som alltid er der når jeg kommer ombord, men bruker bare disse kartene når jeg er underveis i kjent led. Radaren har jeg brukt to ganger, mest fordi jeg kunne. Har også en eldre Garmin GPS som gir signal til kartplotter. Denne har nesten uleselig display, men virker. 

Spørsmålet er om Autopiloten gjør seg nytte av noen av GPS-dataene, eller fungerer som ellers med retning fra kompasset. Jeg bruker autopiloten til å holde valgt kurs. Raymarine 6001+

Ellers fungerer dybdemåleren og ekkoloddet individuelt. Nå står det rett og slett hulter til bulter, og sikten framover er ikke optimal. 

Tenker å bygge et nytt lokk til konsollen med plass for iPad og ekkolodd. iPad eller telefon er det jeg bruker for kart, og papirkart finnes selvfølgelig også. 

4A9A757E-BF2A-41FD-A1E0-B256D0215518.jpeg.0887e0bd6c794efde9e77bbba219eb8b.jpeg53482072-F7C2-4EDE-A2DD-37038F73C345.jpeg.748f07b51c7355674a102afea643b536.jpeg6228AEDB-25D4-478E-9A1F-8AE4F4C6FE77.jpeg.dd61a4c7d1d29e147f7404f285cf7078.jpeg

13 minutes ago, Bårdp said:

Autopiloten trenger ikke GPS for å virke. Det er kun om du skal kjøre på trac at den må få date om kurs og avstand til opplagt rute.

Det var det jeg trodde. Ikke anledning til å teste dette nå, da båten er ute av drift for vinteren. Kompasskursene på autopiloten er vel å merke helt på tur på spesielt øst og vest retning. Sikkert mulig å kalibrere, men spiller ikke stor rolle. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...