Jump to content

Vaktordning i båtforening - må betale fordi noen ikke møtte opp

ND4SPD

Recommended Posts

Jeg er med i en båtforening hvor vi har vaktordning. Siden jeg er i jobb skjer det ofte at vakter kolliderer med jobb eller andre ting. Jeg må derfor stort sett bytte vakter for å slippe å betale gebyr. Det har gått greit til nå. Sist jeg byttet vakt møtte ikke han andre opp til vakten. Jeg fikk derfor regning på 2000 kroner for å ikke ha møtt til vakten min. Jeg gikk imidlertid vakt når vi hadde avtalt å bytte. Jeg prøvde å si til styret at jeg har gått vakt og har signert i protokollen for vakten min, men de sier at jeg likevel må betale fordi det er mitt ansvar. Han andre karen påstår at vi aldri har byttet, og at han ikke kan huske at jeg pratet med han. Er det riktig at jeg skal betale bot på 2000 kroner når jeg har møtt opp, ordnet meg fri fra jobb og har gått en vakt en hel natt? Hvordan kan jeg ta ansvar for at andre ikke møter opp?

Hva står i kontrakten du har med båtforeningen? 
Vi har selv samme ordning i foreningen, og der blir det anbefalt og ta slike vaktbytter over mail/sms, så har man dokumentasjon på at man faktisk har byttet vakt. Dog har jeg aldri hørt om noen som faktisk har fått bot for ikke å møte opp. Tror det er mer ett virkemiddel for å "motivere" til å oppmøte. 

Personlig synes jeg, siden du har gått vakt og kan vise til signert protokoll at du har vært der, at du ikke skulle betalt noe som helst. 

Denne andre uredelige fyren som ikke har hatt vakt i det heletatt, har han mottatt noe bot? 
Ville personlig gjort det til årets misjon å sørge for at hele båtforeningen vet at mannen ikke kan stoles på, slik at neste gang han trenger å bytte vakt selv, så sliter han med å finne noen som gidder stille opp. 

Høres også ut som styret ikke kan vise skjønn i det heletatt, ei heller gidder bruke tid på saken, så de burde stemmes ut ved neste årsmøte og få inn noen med litt mer fornuft. 

Skjønner godt du føler deg urettferdig behandlet her. 
Man kan nesten ikke stole på folk lenger. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Dette kokar, som ofte elles, ned til kva som er avtalt. 

Står det at folk sjølv er ansvarleg for vaktbytte?

Har du inngått avtale om at du aksepterer å få gebyr om du ikkje møter opp til vaker?

Nok ein grunn til ikkje å vera med I båtlag, men det er ei anna sak.

Taskeladden skrev 43 minutter siden:

Hva står i kontrakten du har med båtforeningen? 
Vi har selv samme ordning i foreningen, og der blir det anbefalt og ta slike vaktbytter over mail/sms, så har man dokumentasjon på at man faktisk har byttet vakt. Dog har jeg aldri hørt om noen som faktisk har fått bot for ikke å møte opp. Tror det er mer ett virkemiddel for å "motivere" til å oppmøte. 

Personlig synes jeg, siden du har gått vakt og kan vise til signert protokoll at du har vært der, at du ikke skulle betalt noe som helst. 

Denne andre uredelige fyren som ikke har hatt vakt i det heletatt, har han mottatt noe bot? 
Ville personlig gjort det til årets misjon å sørge for at hele båtforeningen vet at mannen ikke kan stoles på, slik at neste gang han trenger å bytte vakt selv, så sliter han med å finne noen som gidder stille opp. 

Høres også ut som styret ikke kan vise skjønn i det heletatt, ei heller gidder bruke tid på saken, så de burde stemmes ut ved neste årsmøte og få inn noen med litt mer fornuft. 

Skjønner godt du føler deg urettferdig behandlet her. 
Man kan nesten ikke stole på folk lenger. 

Det eneste som står i vedtekter/reglement er at man må gå vakter satt opp av styret, og at man får straffe gebyr for å ikke møte til vakt.  

Jeg har tidligere kontaktet styret for å bytte vakt, og da fikk jeg beskjed om at det er noe man må ordne seg i mellom. Jeg har derfor gjort det siden. 

Han jeg byttet med er en gammel traver i foreningen og et godt likt av alle. Jeg er ganske ny og kjenner ikke så mange ennå. Tror der derfor blir vanskelig å henge han ut. 

Redigert av ND4SPD (see edit history)
Ask skrev 2 minutter siden:

Dette kokar, som ofte elles, ned til kva som er avtalt. 

Står det at folk sjølv er ansvarleg for vaktbytte?

Har du inngått avtale om at du aksepterer å få gebyr om du ikkje møter opp til vaker?

Nok ein grunn til ikkje å vera med I båtlag, men det er ei anna sak.

Det eneste som står i vedtekter/reglement er at man må gå vakter satt opp av styret, og at man får straffe gebyr for å ikke møte til vakt.  

Når man bor i en storby og priser på båtplasser er ute av den ville verden, er båtlag eneste måten for vanlige dødelige å ha råd til å ha båt på. 

ND4SPD skrev Just now:

Jeg gikk hans vakt men han gikk ikke min vakt. Han påstår at han ikke kan huske at vi har byttet. 

har han gått din opprinnelige vakt så er vel dette dokumentert i protokollen. Om ikke så har han ikke gått vakt og skal betale 2000 han også. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Dette er vel en avtale mellom dere to og ikke noe foreningen skal rydde opp i.

Tror du bare må betale og stå opp overfor luringen som har snytt deg. Han glemte nok vakta og har ikke lyst til å betale.

Nekter han er det nok vanskelig å få noe ut av det annet en uvennskap.

Hilsen

Lurvetass

Martine29f skrev 6 minutter siden:

Ehh..det flere etterspør er om du møtte denne personen på hans oppsatte vakt.

Ja, han gikk sin oppsatte vakt, men han nektet for at vi hadde byttet. Jeg trodde derfor til slutt at jeg hadde rotet med dag/dato selv om jeg hadde notert det ned. Jeg hadde fått ny telefon så jeg hadde ikke sms med meg, men fant sms på gammel telefon når jeg kom hjem og sjekket etter endt vakt.

Han sa at jeg sannsynligvis bare kunne gå vakten også ordner det seg. 

ND4SPD skrev for 8 timer siden:

Er det riktig at jeg skal betale bot på 2000 kroner når jeg har møtt opp,

Både ja og nei. Båtforreningen har satt opp deg på vakt og den vakten ble ikke utført. At du har byttet "utenfor forenngen" er er ikke deres problem... Men samtidig er det jo dokumentert hvem som HAR møtt på vakt og hvem som IKKE HAR møtt så litt skjønn burde jo foreningen kunne vise. Jeg fikk meg en uke på "Costa del Vatne" (kakebu) i militæret av samme grunn...

Honduras skrev 13 minutter siden:

Tenker at bevisbyrden må jo hvile på han som ikke har et notat i protokollen, ikke deg som faktisk har et notat som stemmer med din versjon. 

Godt poeng!

Båtforeningen jeg var med i for en stund siden slet mye med at folk ikke betalte for seg når de ikke dukket opp på dugnad og snudde hele greiene på hodet: Betaling for dugnad/vakt ble lagt på årskontingenten og så fikk en tilbakebetalt ved oppmøte.

ND4SPD skrev 2 minutter siden:

Ja, han gikk sin oppsatte vakt,

Han gikk SIN vakt som du OGSÅ gikk??? Da falt jeg av lasset...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
SveinHa skrev 12 minutter siden:

Både ja og nei. Båtforreningen har satt opp deg på vakt og den vakten ble ikke utført. At du har byttet "utenfor forenngen" er er ikke deres problem... Men samtidig er det jo dokumentert hvem som HAR møtt på vakt og hvem som IKKE HAR møtt så litt skjønn burde jo foreningen kunne vise. Jeg fikk meg en uke på "Costa del Vatne" (kakebu) i militæret av samme grunn...

Godt poeng!

Båtforeningen jeg var med i for en stund siden slet mye med at folk ikke betalte for seg når de ikke dukket opp på dugnad og snudde hele greiene på hodet: Betaling for dugnad/vakt ble lagt på årskontingenten og så fikk en tilbakebetalt ved oppmøte.

Han gikk SIN vakt som du OGSÅ gikk??? Da falt jeg av lasset...

Ja, han møtte opp på sin opprinnelige vakt, men gikk ikke vakten min. Han mente vi aldri hadde byttet. At jeg måtte ha byttet med noen andre. Siden vi pleier å være minst to på nattevakt ble jeg usikker og trodde til slutt at jeg hadde gjort feil, men så på sms når jeg kom hjem at jeg hadde byttet med han, men han mener at det ikke stemmer. Styret bryr seg heller ikke om bevis. Sier at jeg må sørge for at gebyret blir betalt. Jeg gikk med andre ord nattevakt sammen med han jeg egentlig hadde byttet med. 

Dette høres ut som en av livets mange dyrekjøpte erfaringer. Vi har alle mange av dem i møte med naboer, på jobb, ved kjøp og salg av biler, verktstedbesøk, utenlandsreiser med mer.. Skjønner at foreninga ikke tar på seg jobben med å kreve inn gebyret fra en annen enn oppsatt. 

Hvis han ikke klarer å huske avtalen, skal det vel mye til å få en gubbe til både å omstille skallen og i tillegg punge ut 2000 kr. 

Skjønner at dette er surt, men ikke la 2000 kr og er surrehode forsure for mange av dine egne timer og dager!

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Synes dette er veldig uoversiktlig.

Er det slik?

Dere gikk hans opprinnelige vakt sammen.

Da var det vel en tredjeperson der også?

Han hevdet dere ikke hadde byttet, men du gikk vakten sammen med han likevel.

Også møter du ikke opp på din egen vakt fordi du fortsatt mener dere hadde byttet.

Det gjør selvfølgelig han heller ikke.

Også mener du at han da skal ta ansvaret for dette og betale?

Hilsen

Lurvetass

For å unngå slikt så gjør jeg følgende:

- skriftlig avtale med den jeg bytter med (sms) når vi avtaler byttet.

- et par dager før min vakt/ den andres vakt sender jeg en påminnelse (har lagt inn i min kalender). Sørger for å få skriftlig bekreftelse på at han/ hun fremdeles tar min vakt og vise versa.

- når jeg skriver i vaktjournal (når jeg sitter vakt for den andre), så skriver jeg at vi har byttet og at NN har sittet vakt på min vaktdato.

Dette gjør jeg hvert år jeg bytter, fordi jeg har hatt en erfaring som ikke var så bra tidligere.

Det koster lite tid å gjøre det slik. Kalender på mobilen er et fint hjelpemiddel. 

Etter at jeg begynte med den fremgangsmåten har det aldri vært noe problem.

Jeg har også lagt inn i mobilen at den skal minne meg på vakta 1 uke før, 3 dager før, 1 dag før og et par ganger samme dag. For da kommer den aldri overraskende på. Det har den gjort før :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Dere er normalt to på vakt?

Du bytter med vakt med A

Du møter opp på A's oppsatte vakt fordi du forventer at A møter opp på din oppsatte vakt senere.

A møter opp på samme vakt som du har byttet med han.

Hvor blir det av vakt nummer to "B" som også skulle ha vært der?

Når vakt A møter opp på sin opprinnelige vakt og du allerede er der og A ikke går hjem igjen så er det vel ganske åpenbart at A ikke kommer til å ta din oppsatte vakt senere?

Det burde jo ha vært mulig å kommunisert på vakten dere begge to møtte opp hvordan det skulle gjøres ved din oppsatte vakt.

Men  det kan alltid bli problemer hvis en eller annen går inn for det :-)

Med forbehold om at jeg har misforstått noe i saken.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Summert opp ser det ut til at du som et minimum må ta en stor del av ansvaret her. Og det koster deg dessverre 2000kr. Sannsynligvis lurt å ikke lage så mye oppstyr om du er avhengig av noe goodwill fra foreningen i fremtiden. 

I vår forening legges det ut vaktbok man tegner seg opp i på en gitt dato. Først til mølla osv. Gjør man ikke det blir man tildelt vakt. Om man ikke kan gå sin oppsatte vakt er det faste vikarer som kan bookes gjennom foreningen for kr 1500. Dette for å unngå rot. 12 timers vakt. Vaktbok har de senere årene blitt digital. 

Jeg oppfattet det først slik at det andre medlemmet, TS sin stedfortreder, hadde droppet å møte opp både på sin egen og TS sin vakt - men etter hvert opplyses det om at både TS og stedfortrederen møter opp og gjennomfører vakten på stedfortrederens dato, mens ingen av de stiller på TS sin opprinnelige vakt. Riktig??

Forutsetter da at TS sin opprinnelige vakt, der ingen av de dukket opp var før stedfortrederens vakt, ellers burde det jo vært mulig å avklare hvordan dette skulle løses i løpet av natten de hadde vakt sammen.

Siden de på stedfortrederens vakt da sannsynligvis var en for mye, (3 personer), var det heller ikke nødvendig at alle fullførte sin vakt denne natten. TS valgte kanskje da likevel å gjennomføre, og antok at alt var greit siden han fikk loggført sin vakt, men på feil dato ifht vaktplan?

Med forbehold om at jeg har oppfattet situasjonen korrekt synes jeg ikke styret i havna har noe ansvar for å følge dette videre eller ettergi noe. Det må være opp til medlemmene å avtale eventuell bytting ved behov, og gjøre sitt for å sørge for at dette blir gjennomført. Idèelt sett bør jo alle ta sine egne vakter, men forstår at det kan være problematisk i enkelte tilfeller.

Årsaken til at det gikk galt denne gangen kan jo være både mangelfull kommunikasjon og en mulig grad av demens. Ville ikke laget en større sak ut av dette og betalt gebyret om jeg var TS. Lærdommen må være å forholde seg til andre medlemmer man har tillit til dersom man  skifte vaktdato, og deretter ha en klar kommunikasjon med påminnelser og bekreftelser som @Grand Banks jr skisserer over her.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...