Akvanauten Startet 22.Januar.2023 Link til dette innlegget Startet 22.Januar.2023 Kjære Baatplassvenner, Vi driver en butikk der vil begynne å selge «fuktsluker» (disse posene med salt som samler fukt i en bøtte under). Vi vil gjerne lage en god presentasjon med godt faglig innhold. Vil dere hjelpe oss med det? Hvor bruker du dette? Hvordan bruker du dette? Når bruker du det? Har du gode tips og triks? Og tilsvarende, hvor bruker du det ikke, og hvorfor? Hva er ulempene? Hvordan er erfaringene med disse posene kontra en luftavfukter på strøm? Fordeler / ulemper? Har dere bilder av disse i bruk, som vi kan bruke på nettsiden vår? Vi setter stor pris på deres erfaringer og innspill, som vi vil bruke til å hjelpe andre. "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
olews Svart 22.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2023 Du kan dra på Felleskjøpet å kjøpe kalsiumklorid (CaCl2, veisalt, 25 kg sekker), en eller flere bøtter, et eller flere dørslag. Så setter du dørslaget på toppen av bøtta og fyller en passe mengde kalsiumklorid oppi. Veisaltet trekker til seg fuktighet (det er derfor kalsiumklorid kalles veisalt, det reduserer støvplagen på grusveier om sommeren). Etter ganske kort tid finner du vann i bunnen av bøttene (dette er en sterk løsning av kalsiumklorid, som du kan slå ut). Dette er en enkel og temmelig effektiv metode. De små posene hos Biltema er ganske dyre. Du kan enkelt lage slike selv hvis du kjøper nylonknestrømper som du fyller med kalsiumklorid og knyter igjen med hyssing (lett å få opp). Ole Ole S/Y Algol Link to post
Akvanauten Svart 22.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2023 olews skrev 13 minutter siden: Du kan dra på Felleskjøpet å kjøpe kalsiumklorid (CaCl2, veisalt, 25 kg sekker), en eller flere bøtter, et eller flere dørslag. Så setter du dørslaget på toppen av bøtta og fyller en passe mengde kalsiumklorid oppi. Veisaltet trekker til seg fuktighet (det er derfor kalsiumklorid kalles veisalt, det reduserer støvplagen på grusveier om sommeren). Etter ganske kort tid finner du vann i bunnen av bøttene (dette er en sterk løsning av kalsiumklorid, som du kan slå ut). Dette er en enkel og temmelig effektiv metode. De små posene hos Biltema er ganske dyre. Du kan enkelt lage slike selv hvis du kjøper nylonknestrømper som du fyller med kalsiumklorid og knyter igjen med hyssing (lett å få opp). Ole Supert. Takk for tipset. Hvor kaster man dette saltet når man er ferdig med det? Er det restavfall eller skyller du det ut i avløpet eller…? "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Akvanauten Svart 22.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2023 Ekstraspørsmål fra redaksjonen: Er det kvalitetsforskjeller her? Kan dere merke om det er forskjell på saltet fra Biltema, Maritim, Felleskjøpet, BestMarin og alle andre steder man får kjøpt slikt? Eller er det «same shit new wrapping»? "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
olews Svart 22.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2023 (redigert) Kalsiumklorid er det bare så ut vasken eller i sjøen. Siden det brukes tonnevis på grusveier er det ganske uskyldig, så det er ikke noen miljøgift. Men det er nok ikke bra for planter og gress så ikke slå det utover plenen f.eks. Kvalitetsforskjeller er det nok, jeg husker ikke eksakt tallet på sekken jeg (det er i alle fall ganske billig) kjøpte, https://www.felleskjopet.no/park--idrettsanlegg/stroe-og-tinemidler/kalsiumklorid-1000kg-55557/ eller https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/snoe-og-is/stroemidler-og-tinemidler/kalsiumklorid-25-kg-50314730/ «Virkestoff: Kalsium klorid 77%.», så hva er resten ? Sikkerhetsdatablad gir ikke så mye info om dette : https://app.ecoonline.com/documents/msds/1011205/285_15391298.pdf , men siden det lages av kalsiumkarbonat (https://snl.no/kalsiumklorid) , er det nok kalsiumkarbonat. Ole Redigert 22.Januar.2023 av olews (see edit history) Ole S/Y Algol Link to post
5nacks Svart 22.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2023 Et annet spørsmål om disse fuktslukerene som jeg har tenkt på gitt innholdet. Vil de ikke skape et mer korrosivt miljø ombord? Link to post
olews Svart 22.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2023 Det korrosive blir i vannløsningen, det er hele poenget at vanndampen tas opp av kalsiumkloriden og renner ned som værske i bøtta (kalsium og klorid -ioner). Den løsningen er ganske så korrosiv (som saltlake), men den skal du jo slå ut (ikke søl den ut ombord). Det blir ikke salt (eller kloridioner) i lufta, hele poenget at å trekke vanndamp ut av lufta og samle det i en sterk løsning av kalsiumklorid i vann. Pass på å ikke søle det faste pulveret ombord, det vil tiltrekke seg fuktighet og være korrosivt. Pulveret håndterer du hjemme eller på brygga. Ole S/Y Algol Link to post
5nacks Svart 22.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2023 5 minutes ago, olews said: Det korrosive blir i vannløsningen, det er hele poenget at vanndampen tas opp av kalsiumkloriden og renner ned som værske i bøtta (kalsium og klorid -ioner). Den løsningen er ganske så korrosiv (som saltlake), men den skal du jo slå ut (ikke søl den ut ombord). Det blir ikke salt (eller kloridioner) i lufta, hele poenget at å trekke vanndamp ut av lufta og samle det i en sterk løsning av kalsiumklorid i vann. Pass på å ikke søle det faste pulveret ombord, det vil tiltrekke seg fuktighet og være korrosivt. Pulveret håndterer du hjemme eller på brygga. Takk for forklaringen! Gir mening det :) Link to post
Akvanauten Svart 22.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2023 Takk for tilbakemeldinger. Er det noen som kan vise med bilder hvordan dette blir i båten? Hvordan henger man det opp og hvordan rigger man seg til med bøtter under? Jeg antar at man ikke ska glemme dette, slik at bøtta blir full og man får svineriet ut i båten...? Videre antar jeg at man stort sett bruker dette i båter som står på land. Hva med båter som ligger i sjøen og beveger på seg? Hvordan løser man det problemet? "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
5nacks Svart 22.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2023 Her er det montert en holder for boksen. En i hvert rom. Tror det er hjemmemekk fra forrige eier. Link to post
Okkaby Svart 22.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2023 Bare husk å ikke tøm bøtta i stål vasken ombord. Det gjorde jeg i helt nye vask. Kom store svarte merker som er umulige å få bort igjen. Så tøm rett i sjøen. Hvorfor sksl den ikke kunne brukes i båter på sjøen? Har båten på sjøen året rundt jeg, å disse fungere bra ombord hos meg. Men sliter med å se noen stor fortjeneste med salg av disse, siden de jo selges overalt inkludert billig butikker som jula/Biltema. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
willmasta Svart 22.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2023 Har brukt slike før, men kjøpte så en elektrisk avfukter. Vifta fordeler sørger for luftsirkulasjon, den genererer en porsjon varme, og den kan kjøres på forskjellige effektnivåer. På vinteren gjør den jobben til ørten sånne poser med salt, og med avrenning til kanne passer det seg selv i månedsvis om nødvendig. På sommeren tørker den ut hele båten og klær samtidig som den gir varme på kjølige og fuktige netter. Alt i alt en overlegen løsning for meg. Link to post
tobixen Svart 22.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2023 (redigert) 1 hour ago, olews said: Det korrosive blir i vannløsningen, det er hele poenget at vanndampen tas opp av kalsiumkloriden og renner ned som værske i bøtta (kalsium og klorid -ioner). Den løsningen er ganske så korrosiv (som saltlake), men den skal du jo slå ut (ikke søl den ut ombord). Det blir ikke salt (eller kloridioner) i lufta, hele poenget at å trekke vanndamp ut av lufta og samle det i en sterk løsning av kalsiumklorid i vann. Pass på å ikke søle det faste pulveret ombord, det vil tiltrekke seg fuktighet og være korrosivt. Pulveret håndterer du hjemme eller på brygga. Saltlaken er noe forferdelig griseri på avveie - det samme med selve saltet (om man skulle prøve seg på noe DIY-variant). Det kan ikke tørkes vekk med papir - skal man vaske det vekk, må man bruke mye vann. En båt gynger, og disse fuktslukerene setter man ut og glemmer av - så da ender man opp med en beholder som er rimelig full med saltlake som skvalper og søler. Biltema selger (eller solgte?) noen tynne, avlange beholdere som kan skrus opp i skap og slikt - de er relativt greie tenkte jeg, helt til jeg skulle prøve å tømme dem i vasken - det kreves spesialkompetanse å helle ut saltlaken uten å søle. Nå ser jeg (på Leroy Merlin) at de også har kommet med en pose-modell ment for å henges opp i klesskap. Mulig denne er mer egnet i båt. Redigert 22.Januar.2023 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 22.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2023 (redigert) Jeg mener at det er viktig å ikke markedsføre slike fuktslukere som en "sølvkule som løser alt av fuktproblemer" - for det er et begrenset subsett med problemer de kan løse. Som nevnt over, de modellene som er mest allminnelig i salg er lite egnet i en båt som utsettes for store bølger. Man må eventuelt huske på å tømme de ofte. Eventuelt bare bruker de mens båten står på land eller i beskyttet havn, og ha en sjekkliste på at de blir tømt. Det er begrenset hvor mye fukt de kan ta til seg. Det var en tabell over ulike salter i en annen tråd ... jeg husker ikke tallene, men samme kan det være - poenget er at det ikke monner å sette ut slike "fuktslukere" og håpe på at de vil holde hele båten tørr - men de kan ha noe for seg i skap og bokser. Man ser det jo forsåvidt av beholderstørrelsen på disse "fuktslukerene" - en elektrisk luftavfukter kan trekke ut litersvis med vann fra lufta i løpet av et døgn og få en signifikant reduksjon av luftfuktigheten, det monner ikke med å sette ut fuktslukere som kan ta til seg noen desiliter i løpet av måneder. Så har man Felleskjøp-modellen hvor man bruker kilosvis med salt og fyller en strømpebukse e.l. og lar det dryppe ned i store vaskebøtter. En slik luftavfukter monner kanskje for å få fuktigheten under kontroll i en liten båt - hvis man kan holde båten tett. Båter er forskjellige, men , men båter kommer generelt sett med ventiler som er vanskelige å lukke, samt ofte også en luke helt uten noe form for pakninger. Ref Felleskjøp-modellen - det er mye arbeid og bilr fort mye griseri. Her er det muligens et marked for å designe og selge STORE fuktslukere i et ferdig format - men det forutsetter at man har en fysisk butikk liggende ved en stor båthavn, ellers blir vel sikkert fraktkostnadene for store. Redigert 22.Januar.2023 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Okkaby Svart 22.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2023 I båthavn uten strømstøtte så kan en elektrisk avfukter fort bli ufyselig dyr å drifte. Spesielt her vi har fuktig klima store deler av vinteren. Har 3 store av disse bøtter. En i kabinen fremme, en i akter å en i salongen oppe. Disse tømmes når de er halvfulle å poser byttes. Når sesongen starter går disse i søpla. Nye kjøpes inn på høsten. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Seilars Svart 22.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2023 Før man kjøper fuktsluker….. Hva er målet, og hvordan sjekker man at en fuktsluker har en effekt slik man håper på? Jeg stilte meg disse spørsmålene for ca. 18 år siden, og endte opp med å kjøpe ett hygrometer som logget maksimum og minimum luftfuktighet siden sist jeg var ombord. Når jeg ikke var fornøyd, så kjøpte jeg enda flere fuktslukere. Til slutt konkluderte jeg med at de ikke hadde merkbar effekt i vår seilbåt, til tross for 6 kjempestore fuktslukere. Joda, det ble vann i fuktslukerene, men lufta ombord var ikke merkbart tørrere, og i hvertfall ikke tørr på noen måte. 85% RH var ikke en unormal maks verdi mellom hver gang jeg var ombord. Konklusjonen ble innkjøp av en elektrisk avfukter, og da så jeg hvor mye energi som skulle til for å holde en båt på 50% RH gjennom ett opplag. Det er faktisk ganske mye energi, og årsaken er at selv en ganske lukket seilbåt ventilerer seg hele tiden. Spesielt denne fuktige vinteren, så har luftavfukteren gått unormalt mye. Så om man ønsker å selge fuktslukere….Ikke markedsfør dem som bedre enn de er. Jeg har ennå ikke sett noen tegn på at slike fungerer på annet enn samvittigheten til båteieren. Men prinsippet fungerer naturligvis, spørsmålet er mer hvor stor effekt de har i forhold til de oppgavene man gir dem. Synest tobixen belyser det bra i innlegget ovenfor. Link to post
tobixen Svart 22.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2023 1 minute ago, Okkaby said: I båthavn uten strømstøtte så kan en elektrisk avfukter fort bli ufyselig dyr å drifte. Spesielt her vi har fuktig klima store deler av vinteren. Den kjøper jeg ikke, her sammenligner du ikke likt med likt. Du kan ha en luftavfukter stående i båten, og en simpel timer som skrur den på ett kvarter i døgnet natterstid (når strømmen er billigst). Lar man dette stå i et halvt år og forutsetter 600W på luftavfukteren og en kWh-pris på fem kroner, så vil det koste under 150 kroner. Et slikt regime vil antageligvis være mer effektivt på å holde kontroll på fuktigheten enn å kjøpe fuktslukere til fem hundre kroner. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
5nacks Svart 22.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2023 23 minutes ago, tobixen said: Den kjøper jeg ikke, her sammenligner du ikke likt med likt. Du kan ha en luftavfukter stående i båten, og en simpel timer som skrur den på ett kvarter i døgnet natterstid (når strømmen er billigst). Lar man dette stå i et halvt år og forutsetter 600W på luftavfukteren og en kWh-pris på fem kroner, så vil det koste under 150 kroner. Et slikt regime vil antageligvis være mer effektivt på å holde kontroll på fuktigheten enn å kjøpe fuktslukere til fem hundre kroner. Hvilken havn kjører timeavlesning på strømmen som blir brukt? Ofte er det snittprisregime basert på måned, kvartal eller i noen tilfeller, år. Link to post
Okkaby Svart 22.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2023 tobixen skrev 15 minutter siden: Den kjøper jeg ikke, her sammenligner du ikke likt med likt. Du kan ha en luftavfukter stående i båten, og en simpel timer som skrur den på ett kvarter i døgnet natterstid (når strømmen er billigst). Lar man dette stå i et halvt år og forutsetter 600W på luftavfukteren og en kWh-pris på fem kroner, så vil det koste under 150 kroner. Et slikt regime vil antageligvis være mer effektivt på å holde kontroll på fuktigheten enn å kjøpe fuktslukere til fem hundre kroner. Lite effektiv i en kalesje båt. Har forsøkt å avfukter står nå hjemme i kjelleren. Skal det fungere må en kjøpe 2 stk. En i forenden å en akter. Å bruke avfukteren å det er åpent til salong oppe er den full på no time. Med lukket dør til for å akter, så klare den store saltboksen fint å holde det greit tørt både fremme å bak. Kommer fort rim på innsiden av vinduene fremme i salongen oppe. Så boksen står rett under boksen, så den kan ta det værste når det tiner. Så kjøres i tillegg motor drift varm jevnlig. Da kjøres også dieselvarmer så hele båten holder +20 i flere timer. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 22.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2023 5nacks skrev 1 minutt siden: Hvilken havn kjører timeavlesning på strømmen som blir brukt? Ofte er det snittprisregime basert på måned, kvartal eller i noen tilfeller, år. Nettopp. Hjemhavn blir regnet etter hva hver har brukt i henhold til avlesning på stolpe uttak, da hver plass har egen måler på uttak. Men dette er ikke noen smart måler som styre når på døgnet forbruk er. For å kunne gjøre nytte av tider med billig strøm. Måtte jo hver plass ha egen smartmåler ala de hjemme. Så om jeg bruker strøm dag eller natt blir same same not different ? http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Oggiwara'en Svart 22.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2023 Jeg har brukt 2 av disse poseavfukterne til Biltema. En liten fremme og en dobbel i akterkant av kabinen. Har vifte som trekker luft fra den ene og blåser luft mot den andre luftavfukteren. Ingen rim, blåmugg eller andre tegn til fuktskader selv om jeg har både overmadrass, puter og dyner liggende i v-køyen. Oppe der det er kalesje, får jeg noe rim på "vinduene", ellers ingen fukt. Link to post
Lars H. Svart 22.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2023 Hva slags vær er det du har der du har båten? Varmegrader? Kuldegrader, mange? Vekslende temperatur? Mye /lite regn? osv osv Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tobixen Svart 22.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2023 3 hours ago, 5nacks said: Hvilken havn kjører timeavlesning på strømmen som blir brukt? Ofte er det snittprisregime basert på måned, kvartal eller i noen tilfeller, år. Right, men det spiller ikke så stor rolle - når jeg regner med fem kroner/kWh, så har jeg tatt med relativt gode marginer. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 22.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2023 @Seilarshevder å ha målt, og er altså enig i min vurdering om at effekten av fuktslukere er insignifikant. @Okkaby og @Oggiwara'enhevder basert på observasjoner at fuktslukerene har effekt. Nå kan det jo være usikkerheter både i målingene og i observasjonene, men det kan også hende at båttype har noe å si. Jeg har nevnt at disse fuktslukerene kan ha noe for seg i små, lukkede bokser, skap og stuerom - men kanskje også i en liten lugar som holdes relativt godt lukket. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Okkaby Svart 22.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2023 Var nettopp å kjørte motor drift varm, samt varma hele båten til +20. Tømte da alle disse fukt boksene. Ca 1/2 full alle på to uker. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn