Jump to content

Fuktsluker / poser med salt - Hjelp en butikk

Akvanauten

Recommended Posts

Okkaby skrev 15 minutter siden:

Var nettopp å kjørte motor drift varm, samt varma hele båten til +20.

Tømte da alle disse fukt boksene. Ca 1/2 full alle på to uker.

og disse boksene, er de på 2 dl eller kanskje 5 liter hver?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Mulig jeg er litt grinete, men hvor mange deciliter/liter har du fått? Mener du at jeg må regne ut volumet på disse boksene ut fra målene som kanskje står i spesifikasjonene til BT og gjette hvor mange bokser du har?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

haha Gidde jo ikke regne ut det sjøl Lars.

Men boksen er høyde 25cm å dia 19cm i følge BT siden, men dette er med toppen hvor salt ligger. så tenker det er ca 4l i full bøtte. 

Men skal prøve huske å sjekke må neste gang jeg er i båten(ikke alt jeg husker av sådan, så derfor prøve å huske hehe)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Seilars skrev for 7 timer siden:

Til slutt konkluderte jeg med at de ikke hadde merkbar effekt i vår seilbåt, til tross for 6 kjempestore fuktslukere.  Joda, det ble vann i fuktslukerene, men lufta ombord var ikke merkbart tørrere, og i hvertfall ikke tørr på noen måte.  85% RH var ikke en unormal maks verdi mellom hver gang jeg var ombord.  

Konklusjonen ble innkjøp av en elektrisk avfukter, og da så jeg hvor mye energi som skulle til for å holde en båt på 50% RH gjennom ett opplag.  Det er faktisk ganske mye energi, og årsaken er at selv en ganske lukket seilbåt ventilerer seg hele tiden. Spesielt denne fuktige vinteren, så har luftavfukteren gått unormalt mye. 

Godt poeng. Det at det kommer vann i bøtta betyr jo ikke at lufta er tørrere. Med så lite vann disse tar til seg så rekker det fint å komme ny fuktighet inn fra utsiden. Noen deciliter i løpet av noen uker er jo next to nothing. 

Likevel selges slikt i bøtter og spann veldig mange steder… ?

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Akvanauten skrev 1 time siden:

Godt poeng. Det at det kommer vann i bøtta betyr jo ikke at lufta er tørrere. Med så lite vann disse tar til seg så rekker det fint å komme ny fuktighet inn fra utsiden. Noen deciliter i løpet av noen uker er jo next to nothing. 

Nettopp

Det er RH ombord som betyr noe, og ikke hvor mye fuktslukeren klarer å fange av fukt.   Mulig jeg    kan misforstå ting innen luftfuktighet, men for meg er det to ting som betyr noe i en båt som har relativt mange kuldebroer, slik de fleste båtene i norge har.

1. Holde fukten så lav at man ikke har problemer med fukt og jordslag/mugg. (50%RH)

2. Holde temperaturforskjellen mellom inne og ute så lav at man unngår at kuldebroer gir duggpunkter på uisolerte og potensielt dårlig ventilerte plasser.

I praksis ombord hos oss der luftfuktigheten holdes på 50%RH så vil det ved en temperatur ombord på +5 grader være ett duggpunkt på -4,6 grader.  Dvs. om lufta ombord passerer en skrue eller noe som holder samme temperatur som ute, så vil det ikke kondensere på denne ved 50% RH ombord før temperaturforskjellen på skrog og luft inne er 9,6 grader eller mer.  Tilsvarende RH fra da jeg hadde fuktslukere ombord var inntil 85%RH ombord.  Ved den luftfuktigheten og +5 grader inne vil duggpunktet, dvs. temperaturen på kalde overflater ombord som fuktes opp/kondenserer av inne lufta være +2,7 grader.  Dvs. +2,7 graders skruer og skrogsider vil kondensere når den +5 grader varme innelufta passerer disse kuldebroene/skrogsidene.  Basert på svingninger gjennom døgnet, så befinner vi oss nå i en situasjon der det sannsynligvis i perioder vil kondensere på flere steder ombord fordi det er veldig små og naturlige temperaturforskjeller som skal til for å gi kondensering.

Da betyr det lite om man har en halvliter med vann i fuktslukeren etter noen måneder,  for det er RH ombord som betyr noe.  Det gjelder med andre ord å holde en dårlig isolert båt kald, mørk, og tørr gjennom opplaget om man skal bremse tidens tann.  Skal varme tilføres for å redusere RH, så må man ikke overdrive, for da får man også lettere problemer med kondensering. Det er hovedgrunnen til at luftavfuktere er bedre på avfukting enn varmeovner. 

Alle disse tingene kan være kompliserte, og vanskelige å forstå for de fleste av oss. Men basert på det jeg har erfart, så hadde fuktslukere en relativt liten påvirkning på den faktiske fuktigheten ombord hos oss. Forholdene jeg har beskrevet ovenfor endres med andre ord kun i svært liten grad.  Forhold som temperatursvingninger og værtype ute hadde stor betydning. Konklusjonen var at med mindre man tar kontroll på fuktigheten ombord med en avfukter som sørger for større margin til duggpunktet ombord, eller tilfører en svak varme effekt, så vil man ha ett miljø ombord som kan gi økt risiko for korrosjon og jordslag etc.  Ved tilført varme må man passe på så man ikke havner i duggpunkt området ved å øke temperaturen som passerer kuldebroer for mye. 

Det ble sikkert vel mye for enkelte, men jeg synest dette temaet er interessant.  Spesielt ettersom jeg ikke helt forstår meningen med alle disse fuktslukerene som båtfolk bruker uten å helt vite hvor stor forskjell de faktisk utgjør på RH ombord. 

Jeg har måler på ledning inn til båten i vinterhavn. Seilbåt i boblehavn i Oslo/Frognerkilen. Luftfuktighet holdes på ca 40% med den innstillingen jeg har nå. Lukker det jeg kan av ventiler etc. Da bruker jeg under 1kw i døgnet i snitt. I kuldeperioder ca 400w i døgnet. Den starter da og sjekker innimellom.

Målbar effekt, og kan la alt av puter etc ligge i båten. Har i tillegg en åpen pakke knekkebrød eller åpen potetgullpose i båten som jeg smaker på hver gang jeg er innom. Det holder seg sprøtt:) 

Dette er en Meaco Ddl8. Veldig fornøyd, og billig i drift. 

Lars H. skrev for 17 timer siden:
  • Hva slags vær er det du har der du har båten?
  • Varmegrader?
  • Kuldegrader, mange?
  • Vekslende temperatur?
  • Mye /lite regn?
  • osv
  • osv

Her hvor jeg ligger har det vekslet mellom +8 til -7 grader, mye regn, litt snø og litt syltynn is i sjøen rundt båten når det har vært på det kaldeste. Gjennomsnittstemperaturen ligger nok litt på plussiden. Været her på kysten av vestlandet varierer mye selv om det er mest regnvær, så en må ta kondens problematikken på alvor. 

Jeg har faktisk tenkt seriøst på elektrisk avfukter. Men så lenge jeg klarer å holde kondensen under kontroll med disse "ubrukelige" fuktslukerne fra Biltema i kombinasjon med vifte som får luften til å sirkulere og en frostvakt, har jeg ventet med det.
Jeg har en aning større lugar fremme enn det du @Lars H. har, da jeg har både V-salong/køye, dinette, bysse og toalettrom i tillegg til en stikklugar under brodekket. Likevel fungerer oppsettet mitt selv med puter og dyner som ligger opp på en tykk overmadrass som igjen ligger opp på orginalputene fremme. I stikklugaren er det bare en madrass med trekk som ligger på spiler.
Når det er sagt, bruker jeg båten hele året så lenge været spiller på lag. Så kjøleskapet som står inne i sittebenken i dinetten går hele året og har ventilasjon ut i kabinen så det ikke skal slå seg inne i benken som også brukes som lagringsplass. Dieselvarmeren blir også brukt når vi er ute å fisker når det er kaldt. Det samme med defroster som også har en dyse ved førerplass ute og en dyse over dinetten.
Så lenge det "ubrukelige" opplegget mitt fungerer for en 50-lapp i måneden, er i alle fall jeg kjempefornøyd.

Akvanauten skrev On 22.1.2023 at 8.27:

Vi vil gjerne lage en god presentasjon med godt faglig innhold. Vil dere hjelpe oss med det?

Så vidt jeg har sett har du her fått en knippe erfaringer, men lite "fag". Les Per Steffensens glimrende artikkel i Seilmagasinet 25.10.22, som er det nærmeste jeg har kommet faglitteratur omsatt til båtforhold.

Flere her har påpekt at kjemien skiller ut en brøkdel (1/100?) av det en elektrisk gjør. Det kan jeg skrive under på, jeg har prøvd. Jeg målte ingen ingen forskjell i luftfuktighet med fem store tørrbollar eller hva de heter, i båten. Det sier seg egentlig selv, med så lite uttrekk.

Det at det funker for noen betyr antageligvis at de har veldig tørre forhold fra før.

Steffensen kaller de kjemiske for tullballer, noe som egentlig er dekkende for hele diskusjonen. Så jeg mener også at vi ikke trenger flere butikker eller leverandører som hevder at disse holder båten tørr.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Akvanauten skrev On 22.1.2023 at 8.27:

Vi vil gjerne lage en god presentasjon med godt faglig innhold. Vil dere hjelpe oss med det?

Så vidt jeg har sett har du her fått en knippe erfaringer, men lite "fag". Les Per Steffensens glimrende artikkel i Seilmagasinet 25.10.22, som er det nærmeste jeg har kommet faglitteratur om avfukting omsatt til båtforhold.

Flere her har påpekt at kjemien skiller ut en brøkdel (1/100?) av det en elektrisk gjør. Det kan jeg skrive under på, jeg har prøvd. Jeg målte ingen ingen forskjell i luftfuktighet med fem store tørrbollar eller hva de heter, i båten. Det sier seg egentlig selv, med så lite uttrekk.

Det at det funker for noen betyr antageligvis at de har veldig tørre forhold fra før.

Steffensen kaller de kjemiske for tullballer, noe som egentlig er dekkende for hele diskusjonen. Så jeg mener også at vi ikke trenger flere butikker eller leverandører som hevder at disse holder båten tørr.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

16 hours ago, Seilars said:

Det er RH ombord som betyr noe, og ikke hvor mye fuktslukeren klarer å fange av fukt.

Men det er en viss sammenheng der.  Skal man trekke ned luftfuktigheten signifikant, må man også trekke ut en signifikant mengde vann fra luften.  Dersom man har en innretning som trekker mange liter vann ut av lufta, så vil antageligvis også luftfuktigheten trekkes ned.  Dersom det blir noen få drypp i en bøtte, så ... neppe.  Men det avhenger selvfølgelig også av en rekke andre faktorer - hvor mye luft det er, hvor fuktig denne lufta er i utgangspunktet, temperatur, og ikke minst ... hvor tett man greier å holde båten.  Og her syndes det nok stort - den klassiske tankegangen er at man må lufte for å holde det tørt, jeg tror nok det sitter i magefølelsen hos mange at man må ha et minimum av ventilasjon - og dermed kombinerer man fuktslukere eller luftavfuktere med ventilasjon.  Da ender man i praksis opp med å ... eh, avfukte for kråka?  Her må man velge, enten lufting eller avfukting.  Velger man lufting, så har ikke tørrballene noen funksjon, og velger man avfukting så ... bør man enten gå for elektrisk avfukting, eller ha svært mye "fuktslukere" ombord.

Forøvrig er det slett ikke trivielt å finne ut av om tørrballene faktisk gir noe nytte eller ikke - det blir mye synsing, enten den ene veien eller den andre.  At man har unngått mugg og svartsopp betyr ikke at tørrballen har fungert - og dersom man kombinerer tørrball med lufting, så er det nok garantert luftingen som har æren for at det holdes tilstrekkelig tørt.  Har man godt nok med lufting, har vinduer som slipper inn litt sol igjennom den våte årstiden, og ingen regnvannslekkasjer, så slipper man kanskje unna uten å ha noe varme eller   Dersom man regelmessig varmer opp båten til 20C og lufter godt gjennom vinteren, og ikke har regnvannslekkasjer - ja, da slipper man antageligvis fint unna.

Har man lekkasjer slik at regnvann og snesmelting trenger inn i båten, ingen lufting, utilstrekkelig med avfukting og litt varme ombord, da er man tilnærmet garantert å få muggproblemer.  Varme fjerner ikke fukt, varme kan transportere fukt.  Kombinerer man varme med lufting, så transporteres fukten ut av båten.  Uten lufting vil varmen transporteres fra de varmeste stedene til de kaldeste stedene i båten - og man får dugg og rim på "kuldebroer".

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Alle disse tingene kan være kompliserte, og vanskelige å forstå for de fleste av oss.

Ja, det er overraskende mange som ikke later til å "forstå" fukt - hvilke problemer fukt kan medføre, hvordan fukten beveger på seg, hvordan man holder ting tørt, etc.  (Folk har også ulik luktesans - jeg vet f.eks. av flere som aldri vasker håndklærne på mer enn 30C-40C og som ikke reagerer på at håndklærne etterhvert stinker død og djevel hver gang de blir brukt).

Jeg har nok også hatt en lang lærekurve og har hatt mer problemer med råte og fukt enn hva jeg burde igjennom båtlivet mitt ...

Det ble sikkert vel mye for enkelte, men jeg synest dette temaet er interessant.

Jeg og :-)

Spesielt ettersom jeg ikke helt forstår meningen med alle disse fuktslukerene som båtfolk bruker uten å helt vite hvor stor forskjell de faktisk utgjør på RH ombord. 

Det er nok mye religion her - men jeg tror også på at det finnes settinger hvor det kan gi mening med "fuktslukere".  Har man et rom med et par hundre liter luft som kan holdes nesten hermetisk lukket, så tror jeg på at en "tørrball" kan gjøre nytte for seg.

tobixen skrev 45 minutter siden:

Det er nok mye religion her - men jeg tror også på at det finnes settinger hvor det kan gi mening med "fuktslukere".  Har man et rom med et par hundre liter luft som kan holdes nesten hermetisk lukket, så tror jeg på at en "tørrball" kan gjøre nytte for seg.

Religion er en ting, og fysikkens lover noe annet,-  heldigvis. Når du sier "hermetisk lukket, er du inne på noe.

Suger man opp fuktigheten i et rom med åpninger, kommer det bare ny fuktighet inn. Men har man et helt tett rom, kan man med effektiv fuktighetsfjerner komme ned mot 0% relativ fuktighet, - teoretisk. Salongen på min Saga 27 er vel med litt hoderegning på rundt 15m². Ut fra diagrammet nedenfor kan en da se at med en temperaturen på +10°C og en relativ fuktighet på 75%, er det faktisk ikke mer enn ca. 1,1dl vann i luften. Ved 22°C og 50% relativ fuktighet er det 2,3dl i salongen.

Så skal man få ut litervis med vann, må man ha en stooor salong eller sette et vindu på gløtt slik at man får tørket opp noe av luften ute også, he he.

damp.jpg.86ad8a4f89cd8e73b67cd30ed595fd70.jpg

@Lars H. Den der er veldig interessant. Jeg har ikke luftfukter ombord og ligger på sjøen hele året. Bruker normalt et par frostvakter men i år koster det 7.50 kr/kWh så jeg har frostsikret overalt med frostvæske. Min metode er å la dieselvarmer gå i et døgn slik at temperaturen er høy og all fuktighet fordamper, slår så over på ventilasjon og sørger for å få ut all den varme lufta og erstatte den med tørr og kald uteluft (gjør dette når det er kalt og tørt ute), og ‘skalket’ så lukene. Da inneholder innelufta lite vann og siden den er litt varmere enn utelufta har den lavere relativ fuktighet og litt å gå på ift fuktslag ved temperaturendringer. 

Det samme gjelder jo med dugg i bilen? Varm opp og få den fuktige lufta ut, ellers er det like ille neste gang.

Har vel også lært etter hvert at har jeg et fuktproblem i båten så har jeg en lekkasje et eller annet sted, jeg vet bare ikke om det ennå..

17 minutes ago, Lars H. said:

Men har man et helt tett rom, kan man med effektiv fuktighetsfjerner komme ned mot 0% relativ fuktighet, - teoretisk.

I praksis har fuktighetsfjernere alltid en nedre grense - men ja, jeg ser hvor du vil hen.  Jeg sjekket også litt på nett nå, og finner at det er ca 11g per kubikkmeter med luft ved 15C og 85% RF.  Selv i en relativt stor båt er det ikke snakk om mange liter med luft som kan avfuktes.  Men det er noen forutsetninger som må stå seg til:

• Selv om den nedre delen av båter normalt er hermetisk lukket, så er den øvre delen sjeldent godt nok lukket - det vil normalt være noe utskifting av lufta.   Hvor mange liter med luft vil skiftes ut i en "normal" båt i løpet av ett døgn?
  • Jeg tror at muggangrep i båt relativt ofte skyldes regnvannslekkasjer - ja, dekket på en båt bør også være potte tett, men i realiteten har mange båter problemer med diverse lekkasjer bl.a. ifbm skruehull, vinduer og whatnot.
  • Det er ikke bare lufta i en fuktig båt som rommer fuktighet - puter, klær og diverse kan inneholde relativt store mengder fukt.  Jeg har ikke referanser, men har lest erfaringer fra folk som har kjørt luftavfukter i båt - de første par døgnene kunne de fjerne mange liter med vann, men deretter var båten tørr, og luftavfukteren hentet relativt lite ut.
  • Båten må ikke være i bruk - det genereres litersvis med fukt per dag når folk bor på båten og driver på med matlaging, pusting, etc.

... og sikkert flere andre faktorer som jeg ikke kommer på.

31 minutes ago, Fantino said:

Min metode er å la dieselvarmer gå i et døgn slik at temperaturen er høy og all fuktighet fordamper, slår så over på ventilasjon og sørger for å få ut all den varme lufta og erstatte den med tørr og kald uteluft (gjør dette når det er kalt og tørt ute),

Dette er en effektiv og anerkjent måte å kvitte seg med fukt på - så lenge det er kaldt ute.

og ‘skalket’ så lukene. Da inneholder innelufta lite vann og siden den er litt varmere enn utelufta har den lavere relativ fuktighet og litt å gå på ift fuktslag ved temperaturendringer. 

Det samme gjelder jo med dugg i bilen? Varm opp og få den fuktige lufta ut, ellers er det like ille neste gang.

Det er vel ofte heller motsatt?  Dersom det er mye sne eller vått vær ute, og man frekvent går inn og ut av bilen, blir det etterhvert en soild vanndam på matta på innsiden av bilen.  Dersom man så kjører en lang tur og får varmet bilen skikkelig opp, vil noe av dette vannet fordampe.  Når man så parkerer bilen i mange minusgrader, vil den fuktige varme lufta i bilen kjøles ned, og vannet i lufta vil kondensere,  så da er det stor sannsynlighet for at man må skrape vekk is fra innsiden av vinduet neste gang bilen er i bruk.  I kaldt vær er det viktig å lufte godt ut før bilen parkeres, eksempelvis ved å la alle dørene stå åpen en stund etter ankomst, eller ved å kjøre det siste stykket med vinduet åpent.  Alternativt, full vifte, men helst med kald luft det siste stykket før parkering.

Er det normalt bare én bruker av bilen kan man tidvis se relativt tydelig at det er på førersiden at man må fjerne mest is fra innsiden.

Har vel også lært etter hvert at har jeg et fuktproblem i båten så har jeg en lekkasje et eller annet sted, jeg vet bare ikke om det ennå..

Det er, som jeg nevnte i mitt forrige innlegg, et svært godt poeng.

Redigert av tobixen (see edit history)

@tobixen Tror vi snakker forbi hverandre mhp bilen. Jeg prøver å skrive at akkurat det samme gjelder der, dvs nytter ikke å varme opp og fjerne dugg, og så gå i fra den fylt med varm luft som kan ta opp mye fuktighet. En må få inn kald og tørr uteluft før en setter fra seg bilen. Jeg pleier å sjokklufte siste 500 m om jeg synes det begynner å danne seg dugg. Med elbil er dette blitt enda viktigere for det er jo ikke helt samme schwung over varmeapparatet selv om varmen kommer kjapt da. Om mattene er klissklass så hjelper vel ingenting ??

1 minute ago, Fantino said:

Jeg prøver å skrive at akkurat det samme gjelder der, dvs nytter ikke å varme opp og fjerne dugg, og så gå i fra den fylt med varm luft som kan ta opp mye fuktighet. En må få inn kald og tørr uteluft før en setter fra seg bilen.

Riktig, da er vi enig.

Du skrev "varm opp of få den fuktige lufta ut", jeg hang meg kanskje for mye opp i det første - det siste er vel faktisk det som er viktigst :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...