skjærgårdsdram Startet 24.Januar.2023 Del på Facebook Startet 24.Januar.2023 Hei. Har et bravo 3x drev som smeller i gir på forover, men som er mye mykere å gire med på akterover. Er dette normalt, eller skal de være likt? Motor er en 04mod 4,2 mercruiser D-tronic 250hk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lunde14 Svart 24.Januar.2023 Del på Facebook Svart 24.Januar.2023 Er nok mest sanynlig glasert konen i gearet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skjærgårdsdram Svart 25.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2023 Er det en stor å innviklet jobb å bytte kon? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lunde14 Svart 25.Januar.2023 Del på Facebook Svart 25.Januar.2023 Det er en nokså stor jobb og krever lit spesialverktøy. Drevet må av og drivakkselen må skrus ut av drevet( dette krever en spesiel nøkkel) når det er gjort er det nokså rett frem og løfte ut gearene og bytte konen. jeg har gjort dette selv og er du sånn passelig nevenyttig så får du dette nok til selv. søk på youtube så finnes det noen filmsnutter om dette. Mine drev er såpass gamle og velbrukte(har båt med dobbelt instalasjon) og jeg liker og skru selv så jeg tok ut mine koner og slipte dem med slipepasta og det har fungert helt utmerket i 2 sesonger. I følge fagfolk så kan ikke Mercruicer sine koner slipes slik som Volvo sine men som sakt så har det fungert helt ok på mine. vil andbefale deg og skaffe meg verksted boka for bravo drev vist du skal begynne på dette selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skjærgårdsdram Svart 25.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2023 Lunde14 skrev for 1 time siden: Det er en nokså stor jobb og krever lit spesialverktøy. Drevet må av og drivakkselen må skrus ut av drevet( dette krever en spesiel nøkkel) når det er gjort er det nokså rett frem og løfte ut gearene og bytte konen. jeg har gjort dette selv og er du sånn passelig nevenyttig så får du dette nok til selv. søk på youtube så finnes det noen filmsnutter om dette. Mine drev er såpass gamle og velbrukte(har båt med dobbelt instalasjon) og jeg liker og skru selv så jeg tok ut mine koner og slipte dem med slipepasta og det har fungert helt utmerket i 2 sesonger. I følge fagfolk så kan ikke Mercruicer sine koner slipes slik som Volvo sine men som sakt så har det fungert helt ok på mine. vil andbefale deg og skaffe meg verksted boka for bravo drev vist du skal begynne på dette selv. Takker for utfyllende svar. Jeg har alt verktøy som trengs. Kjøpte det samtidig som båten, da jeg er litt skeptisk til drev. Men det skyldes mest at jeg har lite erfaringer med drev. Har somregel hatt strak aksling eller utenbords. Jeg skrur en del selv, så det skal nok gå bra. Men skulle ikke den ha sluret når jeg setter den i gir, hvis kon var slitt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lunde14 Svart 25.Januar.2023 Del på Facebook Svart 25.Januar.2023 (redigert) Slik jeg har forstått det så vil den holde seg i gear når den først har fått grep, smellet kommer av at du ender opp med lit høyere turtall for og få den til og gripe. et annet triks er og snu konen, da vil det funke fint fremover men hugge i revers. ps, den er ikke slitt i den forstand, den er glasert, det er derfor at det hjelper og slipe den med slipepasta, den får bedre grep. Redigert 25.Januar.2023 av Lunde14 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lunde14 Svart 25.Januar.2023 Del på Facebook Svart 25.Januar.2023 Her ser du konen før og etter sliping. før sliping etter sliping venstre side slip, høyre side før sliping Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skjærgårdsdram Svart 26.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2023 Lunde14 skrev for 10 timer siden: Her ser du konen før og etter sliping. før sliping etter sliping venstre side slip, høyre side før sliping Ok. Men jeg øker ikke turtall for å få den til å gripe. Det smeller på tomgang. Hvilke slipepasta bruker du? Hva vil du anbefale. Ny kon eller slipe? Andre deler jeg bør bytte når jeg først demonterer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lunde14 Svart 26.Januar.2023 Del på Facebook Svart 26.Januar.2023 Nytt er jo selvsakt best, alt er et regnestykke. Båten må på land og drevet må av, vist du bytter alt til nytt så er du jo sikker på at det vil holde men det koster en del, er usikker på om du bare kan bytte konen eller om du også må bytte gearene som konen kobbler sammen med. vist du velger å slipe er jo sjangsen for at det ikke vil holde og du må da opp med båten en ekstra gang for og fikkse dette. Jeg brukte grov slipepasta for ventiler kjøpt på Tools. det er ikke så mye og bytte utenom gear og kon, hadde bestilt et pakkningsett for den jobben så du har det klart vist du finner noen dårlige pakkninger, hadde også trykk prøvd drevet etter reperasjonen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skjærgårdsdram Svart 27.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2023 Lunde14 skrev for 16 timer siden: Nytt er jo selvsakt best, alt er et regnestykke. Båten må på land og drevet må av, vist du bytter alt til nytt så er du jo sikker på at det vil holde men det koster en del, er usikker på om du bare kan bytte konen eller om du også må bytte gearene som konen kobbler sammen med. vist du velger å slipe er jo sjangsen for at det ikke vil holde og du må da opp med båten en ekstra gang for og fikkse dette. Jeg brukte grov slipepasta for ventiler kjøpt på Tools. det er ikke så mye og bytte utenom gear og kon, hadde bestilt et pakkningsett for den jobben så du har det klart vist du finner noen dårlige pakkninger, hadde også trykk prøvd drevet etter reperasjonen. Takker for gode svar. Jeg må ta en vurdering på hva jeg skal gjøre. Er det veldig dumt å bruke det som det er? Hvor vil du anbefale å kjøpe deler? Originalt? U-originalt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 28.Januar.2023 Del på Facebook Svart 28.Januar.2023 Du har kontroll på at girkabelen er korrekt justert? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
skjærgårdsdram Svart 30.Januar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2023 Brigg skrev On 28.1.2023 at 10.37: Du har kontroll på at girkabelen er korrekt justert? Jeg tror den er noelunde ja. Men den er ikke etter mal. Jeg byttet gass/gir hendel til en med 2 hendler istedenfor 1. Da måtte jeg justere kablene. Justerte da inn etter mal. Men da gikk den ikke i gir på forover, mener jeg å huske. Jeg justerte den da slik at den gikk i gir både forover og akterover. Lyden når en setter i gir el lik som på forrige hendel. Mye mykere i akterover. Kan det være noe med gir kabel? Kan den føre til at dette senarioet skjer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 30.Januar.2023 Del på Facebook Svart 30.Januar.2023 Er det tilstrekkelig vandring på girspaken til at giret kommer skikkelig i gir? Mulig å flytte festet av vaieren lenger ut på spaken? Det er ikke sikkert at dette kan løses med justering av girvaier, men livet har lært meg at det ofte er lurt å sjekke ut slike enkle ting før man skrur ting i småbiter. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
skjærgårdsdram Svart 1.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2023 Brigg skrev On 30.1.2023 at 13.01: Er det tilstrekkelig vandring på girspaken til at giret kommer skikkelig i gir? Mulig å flytte festet av vaieren lenger ut på spaken? Det er ikke sikkert at dette kan løses med justering av girvaier, men livet har lært meg at det ofte er lurt å sjekke ut slike enkle ting før man skrur ting i småbiter. Ja, det er ulike nivå hvor jeg kan montere kabelen. Har prøvd disse. Jag og prøvd om det er forskjell om Jeg bare kobler av kabel og girer i motorrom. Men ingen forskjell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.