Jump to content

Bravo 3x smeller i gir på forrover, men girer mye mykere til akterover.


skjærgårdsdram

Recommended Posts

Det er en nokså stor jobb og krever lit spesialverktøy. Drevet må av og drivakkselen må skrus ut av drevet( dette krever en spesiel nøkkel) når det er gjort er det nokså rett frem og løfte ut gearene og bytte konen.

jeg har gjort dette selv og er du sånn passelig nevenyttig så får du dette nok til selv.

søk på youtube så finnes det noen filmsnutter om dette. Mine drev er såpass gamle og velbrukte(har båt med dobbelt instalasjon) og jeg liker og skru selv så jeg tok ut mine koner og slipte dem med slipepasta og det har fungert helt utmerket i 2 sesonger. I følge fagfolk så kan ikke Mercruicer sine koner slipes slik som Volvo sine men som sakt så har det fungert helt ok på mine.

vil andbefale deg og skaffe meg verksted boka for bravo drev vist du skal begynne på dette selv.

Link to post
Share on other sites

Lunde14 skrev for 1 time siden:

Det er en nokså stor jobb og krever lit spesialverktøy. Drevet må av og drivakkselen må skrus ut av drevet( dette krever en spesiel nøkkel) når det er gjort er det nokså rett frem og løfte ut gearene og bytte konen.

jeg har gjort dette selv og er du sånn passelig nevenyttig så får du dette nok til selv.

søk på youtube så finnes det noen filmsnutter om dette. Mine drev er såpass gamle og velbrukte(har båt med dobbelt instalasjon) og jeg liker og skru selv så jeg tok ut mine koner og slipte dem med slipepasta og det har fungert helt utmerket i 2 sesonger. I følge fagfolk så kan ikke Mercruicer sine koner slipes slik som Volvo sine men som sakt så har det fungert helt ok på mine.

vil andbefale deg og skaffe meg verksted boka for bravo drev vist du skal begynne på dette selv.

Takker for utfyllende svar. Jeg har alt verktøy som trengs. Kjøpte det samtidig som båten, da jeg er litt skeptisk til drev. Men det skyldes mest at jeg har lite erfaringer med drev. Har somregel hatt strak aksling eller utenbords. 

Jeg skrur en del selv, så det skal nok gå bra. Men skulle ikke den ha sluret når jeg setter den i gir, hvis kon var slitt? 

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har forstått det så vil den holde seg i gear når den først har fått grep, smellet kommer av at du ender opp med lit høyere turtall for og få den til og gripe.

et annet triks er og snu konen, da vil det funke fint fremover men hugge i revers.

ps, den er ikke slitt i den forstand, den er glasert, det er derfor at det hjelper og slipe den med slipepasta, den får bedre grep.

Redigert av Lunde14 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lunde14 skrev for 10 timer siden:

Her ser du konen før og etter sliping.C018186C-C01F-4ECD-B12D-5E09E56EEB7B.jpeg.09440668805459e86c9ec41373446bbd.jpeg

før sliping

29455303-8ADC-43FC-A8AF-67ABA5ADAD9A.jpeg.1d621a3b0deed3d38bb5e99a072ba023.jpeg

etter sliping

C5BC332A-0F57-4957-BD48-BC7D17E5F08C.jpeg.363c481ee54b9562f1d7949b40fa636d.jpeg

venstre side slip, høyre side før sliping

 

 

 

EFC88C22-A7E1-4185-975E-EFE9E3EDE6A2.jpeg

Ok. Men jeg øker ikke turtall for å få den til å gripe. Det smeller på tomgang. Hvilke slipepasta bruker du? Hva vil du anbefale. Ny kon eller slipe? Andre deler jeg bør bytte når jeg først demonterer?

Link to post
Share on other sites

Nytt er jo selvsakt best, alt er et regnestykke. Båten må på land og drevet må av, vist du bytter alt til nytt så er du jo sikker på at det vil holde men det koster en del, er usikker på om du bare kan bytte konen eller om du også må bytte gearene som konen kobbler sammen med.

vist du velger å slipe er jo sjangsen for at det ikke vil holde og du må da opp med båten en ekstra gang for og fikkse dette.

Jeg brukte grov slipepasta for ventiler kjøpt på Tools.

det er ikke så mye og bytte utenom gear og kon, hadde bestilt et pakkningsett for den jobben så du har det klart vist du finner noen dårlige pakkninger, hadde også trykk prøvd drevet etter reperasjonen.

 

Link to post
Share on other sites

Lunde14 skrev for 16 timer siden:

Nytt er jo selvsakt best, alt er et regnestykke. Båten må på land og drevet må av, vist du bytter alt til nytt så er du jo sikker på at det vil holde men det koster en del, er usikker på om du bare kan bytte konen eller om du også må bytte gearene som konen kobbler sammen med.

vist du velger å slipe er jo sjangsen for at det ikke vil holde og du må da opp med båten en ekstra gang for og fikkse dette.

Jeg brukte grov slipepasta for ventiler kjøpt på Tools.

det er ikke så mye og bytte utenom gear og kon, hadde bestilt et pakkningsett for den jobben så du har det klart vist du finner noen dårlige pakkninger, hadde også trykk prøvd drevet etter reperasjonen.

 

Takker for gode svar. Jeg må ta en vurdering på hva jeg skal gjøre. Er det veldig dumt å bruke det som det er? Hvor vil du anbefale å kjøpe deler? Originalt? U-originalt? 

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 28.1.2023 at 10.37:

Du har kontroll på at girkabelen er korrekt justert?

Jeg tror den er noelunde ja. Men den er ikke etter mal. Jeg byttet gass/gir hendel til en med 2 hendler istedenfor 1. Da måtte jeg justere kablene. Justerte da inn etter mal. Men da gikk den ikke i gir på forover, mener jeg å huske. Jeg justerte den da slik at den gikk i gir både forover og akterover. Lyden når en setter i gir el lik som på forrige hendel. Mye mykere i akterover. Kan det være noe med gir kabel? Kan den føre til at dette senarioet skjer?

Link to post
Share on other sites

Er det tilstrekkelig vandring på girspaken til at giret kommer skikkelig i gir? Mulig å flytte festet av vaieren lenger ut på spaken?

 

Det er ikke sikkert at dette kan løses med justering av girvaier, men livet har lært meg at det ofte er lurt å sjekke ut slike enkle ting før man skrur ting i småbiter. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 30.1.2023 at 13.01:

Er det tilstrekkelig vandring på girspaken til at giret kommer skikkelig i gir? Mulig å flytte festet av vaieren lenger ut på spaken?

 

Det er ikke sikkert at dette kan løses med justering av girvaier, men livet har lært meg at det ofte er lurt å sjekke ut slike enkle ting før man skrur ting i småbiter. 

Ja, det er ulike nivå hvor jeg kan montere kabelen. Har prøvd disse. Jag og prøvd om det er forskjell om Jeg bare kobler av kabel og girer i motorrom. Men ingen forskjell. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...