Jump to content

Hvordan kjøre kapasitet test på bly syre batterier ?

Nortonis Havulk

Recommended Posts

Jeg har gått til innkjøp av et apperat så jeg kan sjekke kapasitet på batterier med.

Tenkte og kjøre en test hver på mine 3x 110A bly syre batterier.

Det jeg lure på da, er det vits og kjøre en hel syklus for og teste kapasiteten ?

Jeg tenkte og bare kjøre med 5A last, til batteriet er nede på 12-12,2V (50%), og se hva resultat jeg får.

Men med last så vet jeg jo at batteriet ikke er 12v, men kansje 12,2 eller noe egentlig, så må jeg da legge at testen stopper på 11.5 ?

Ser noen tester står på nett der di bruker 25Amp ned til 10.5V, og se resultatet.

Jeg ønsker mer og simmulere et normalt bruk i båten min, så 5A per batt ville jo blitt 15A på mine 3 batterier.

Men jeg lener mer mot 50% testen, hva tror dere om og avlutte testen på 11.5V med 5A last ?

Edit: Jeg har allerede kjørt en CCA test på batteriene, samt ladet di opp, og lot di stått 3 dager og notert om di gikk ned i voldt, alle holdt seg rundt 13V.

Redigert av Nortonis Havulk
mer info (see edit history)

Hvorfor dille slik med spenninger, strøm og tid?

Ta en reell test og lad batteriet helt ut. For et 110Ah batteri belaster du det med 5,5A (110/20) og tar tiden til det er tomt, 10,8V. Tar det da 20 timer er batteriet 100%, tar det feks. 15 timer er kapasiteten 82,5Ah (75%), tar det 10 timer er det nede på 55Ah (50%). Etter testen lader du det helt opp over et par dager.

Og obs, test kun et batteri om gangen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 6 måneder senere...
JePeKj skrev for 3 timer siden:

Gammel tråd men prøver meg:  Hva bruker dere som last? 

En eller annen halogen lyspære som Komodo sier, eller en duppeditt til noen få hundre kroner fra eBay der en kan stille inn strømtrekket og ved hvilken spenning den kobler fra og hvor en da kan lese av hvor mange timer utladingen har tatt.

Uansett, sørg for å lade batteriet ordentlig opp etter en slik test.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev On 25.1.2023 at 16.30:

Hvorfor dille slik med spenninger, strøm og tid?

Ta en reell test og lad batteriet helt ut. For et 110Ah batteri belaster du det med 5,5A (110/20) og tar tiden til det er tomt, 10,8V. Tar det da 20 timer er batteriet 100%, tar det feks. 15 timer er kapasiteten 82,5Ah (75%), tar det 10 timer er det nede på 55Ah (50%). Etter testen lader du det helt opp over et par dager.

Og obs, test kun et batteri om gangen.

Der står noget om afladning her, blybatterier bør ikke aflades ned til minimum: 

https://www.dkvolt.dk/ufaqs/hvor-meget-kan-et-syrebatteri-aflades/

Det er mye om batterier som står skrevet ett eller annet sted. Men leser du den linken du oppgir, er det som det pekes på at et batteri som står med lav spenning får sulfatering. Det vil jeg påstå ikke er et problem etter en slik test om batteriet umiddelbart etter utladingstesten får en full opplading, inklusive et par dager vedlikeholdslading. Dette stemmer godt med egen erfaring. Jeg har brukt slik test, og mine batterier varer opp mot 10 år.

Jo, når et slikt batteri er nede på 10,8V er det tomt, helt utladet. Men som skrevet lenger oppe, om det ved 5,5A kommer ned i 10,8V etter 20 timer er det helt friskt. Om det kun tar 6 - 7 timer, er det modent for å leveres som spesialavfall.

Lars H. skrev for 17 timer siden:

Det er mye om batterier som står skrevet ett eller annet sted. Men leser du den linken du oppgir, er det som det pekes på at et batteri som står med lav spenning får sulfatering. Det vil jeg påstå ikke er et problem etter en slik test om batteriet umiddelbart etter utladingstesten får en full opplading, inklusive et par dager vedlikeholdslading. Dette stemmer godt med egen erfaring. Jeg har brukt slik test, og mine batterier varer opp mot 10 år.

? Der er også stor forskel på batteritypen (åben, AGM, GEL ), og trådstarter skriver ikke, hvilken type der er tale om.

NB. Min egen erfaring på området er begrænset, men har 2 gange måttet kassere batterier som var blevet fuldt afladet (langt under 10V), fordi laderen gik i “Standby mode” efter strømafbrydelse. 

Clasg skrev 59 minutter siden:

NB. Min egen erfaring på området er begrænset, men har 2 gange måttet kassere batterier som var blevet fuldt afladet (langt under 10V), fordi laderen gik i “Standby mode” efter strømafbrydelse. 

Ja, om et batteri blir stående totalt utladet langt under 10volt over litt tid, er det lite håp for det. Å ha for eksempel kjøleskapet på, forlate båten for lengre tid og stole på landstømladeren? Nix, det ville jeg aldri tatt sjansen på.

Har fått kjøpt meg et apperat nå med LCD skjerm på, stor kjøleribbe med vifte på.

Velger antall amper jeg skal belaste med, og når den skal stoppe på nedre volten, så kjøre den til det og jeg får resultatet.

Så nå er alt i orden, takk for gode svar.

Nortonis Havulk skrev 3 minutter siden:

Har fått kjøpt meg et apperat nå med LCD skjerm på, stor kjøleribbe med vifte på.

Velger antall amper jeg skal belaste med, og når den skal stoppe på nedre volten, så kjøre den til det og jeg får resultatet.

Så nå er alt i orden, takk for gode svar.

Hei, har du link til dette apperatet?

Lars H. skrev On 19.8.2023 at 11.05:

Ja, om et batteri blir stående totalt utladet langt under 10volt over litt tid, er det lite håp for det. Å ha for eksempel kjøleskapet på, forlate båten for lengre tid og stole på landstømladeren? Nix, det ville jeg aldri tatt sjansen på.

Ha, ha, ja det er vi helt enige om :smiley:  I begge mine tilfælde var det "tanketorske", som det hedder på dansk. 

Ak ja, det var dyre lektioner :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...