tnlu Startet 25.Januar.2023 Link til dette innlegget Startet 25.Januar.2023 (redigert) Hei. Håper noen kan hjelpe meg litt her. Har en VP D3 170 hk. Som må ha nytt startbatter. Det var et på 100amp 700 A (EN) Bak på dette batteriet står det max lading 20% av total kapasitet..det vil si 20 amp lading. Eg kjøpte dette på biltema etter anvisning av kundeservice: https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/fritidsbatterier/fritidsbatteri-marine12-v-100-ah-2000045910 Ser at det på dette står max 10 amp lading? Er dette et startbatteri som kan lades via dynamo? Hvor mye lader min dynamo til batteriet, tror den er 140a. Regner med det ligger en laderdgulator men...noen som veit hvor mange amp so lades på batteriet? Bør eg velge noe annet? Redigert 25.Januar.2023 av tnlu (see edit history) Link to post
bellen Svart 25.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2023 Jeg har akkurat samme batteri på min båt, og det er ingen problem å starte en gammel amerikansk V8'er på 7,3 liter. Angående ladding med dynamo trenger du ikke å bekymre deg for, om du ikke bruker å tappe batteriet langt ned veldig ofte. Link to post
tnlu Svart 25.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2023 Hei Er ikke redd for start effekten men heller at laderegulator leverer mer en 10 amp inn på batteriet ved lading siden det står max 10 amp lading på batteri Takker for inspill ? Link to post
Lazyjack Svart 26.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2023 (redigert) Fritidsbatteri er vel uegnet som startbatteri på en stor motor både av hensyn til lading og ut lading. Sier vel sitt om kundeservice hos Biltema. Redigert 26.Januar.2023 av Lazyjack (see edit history) Link to post
tnlu Svart 26.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2023 Stilte et oppfølgingsspørsmål til Biltema og fikk dette svaret: "Fikk dette svaret fra våre produktansvarlige: Dette er kun ved lading med ekstern lader. Siden generatorer lader forskjellig, burde ikke dette være noe problem." Så konkluderer med at eg kan bruke batteriet da det vil lade som det skal og at i forhold til start så leverer det 820a (en) som er høyere enn det eg hadde :-) Link to post
bellen Svart 26.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2023 Om batteriet holder til mitt "dråg" som veier 600 kilo, så burde det fint klare den lille tassen din. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn