pejens80 Startet 27.Januar.2023 Link til dette innlegget Startet 27.Januar.2023 Jeg har en arendalssnekke fra 79. Denne står det en 2 sylindret Volvo Penta diesel motor i med rundt 15 hester. Vinteren kom brått i år og båten frøs fast i isen og kjølesystemet ble ikke tømt eller tatt frostvæske på. Da isen gikk så måtte jeg kjøre båten en halvtime ca for å få den på land. Oppdaget da at ikke det kommer kjølevann ut bak sammen med eksosen. Kom litt eksos men null vann. Men virker som motor tar inn vann igjennom det systemet som er, men vannet som kom inn havnet nedi dørken/motorrom , så måtte lense båten 3 ganger på turen. Motor gikk greit og ble ikke særlig varm men det stod vannstråle ut fra under motoren på høyre side.. Hva kan være feil ?? Som jeg nevnte så virker det som det kommer vann inn , går nok igjennom motor også siden den ikke ble overopphetet men må jo få vannet ut bak båten sammen med eksos og ikke ned i motor rommet. Kommentar fra moderator: Tittel er redigert. Link to post
NilsPils Svart 27.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2023 Du må sjekke hvor vannet kommer ut fra motoren. Dersom due er heldig er det et rør eller en frostplugg som er frostsprengt. I verste fall har du sprekk i morblokka, og da er det alvorlig. Synes du bør unnlate å kjøre motoren før du har funnet ut av dette. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Moderator Svart 27.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2023 Fint om du kan oppgi hvilken motormodell det er. Og om den har ferskvannskjøling og om dette var frostbeskyttet. Link to post
index Svart 27.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2023 Vil tro den er sjøvannskjølt. Du kan ha vært heldig og at det bare er en slange eller et røs som har sprukket, eller du kan ha vært heldig og fått sprekk i blokka. Du må nesten bare lete og se hvor vannet kommer fra. Om det er en frostplugg så har du hatt flaks. De pleier ikke å sprette ut, det er ikke det de er til. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Taskeladden Svart 27.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2023 (redigert) index skrev 1 time siden: Vil tro den er sjøvannskjølt. Du kan ha vært heldig og at det bare er en slange eller et røs som har sprukket, eller du kan ha vært heldig og fått sprekk i blokka. Du må nesten bare lete og se hvor vannet kommer fra. Om det er en frostplugg så har du hatt flaks. De pleier ikke å sprette ut, det er ikke det de er til. Frostplugger har vel 2 funksjoner som jeg vet om i alle fall, fjerne sand etter støpeprosessen, og så skal de jo poppe ut om det fryser,som svakeste punkt på blokka. Men har aldri opplevd det selv, blokka har røket før pluggen stort sett på de jeg har sett Henger vel mye igjen fra den tid man ikke var like flink til å bruke frostvæske men heller vann, så det var lett for at det frøs sund om man ikke fulgte godt med når minusgradene kom snikende :) Er det noen annen funksjon også så er jeg interresert i å lære om det om du har noe mer info, man blir aldri utlært :) TS, legg ut bilde av motoren så ser vi åssen motor det er. Gammal 15hk vp høres ut som en md7a eller b, a har 13.5hk og b har ca 18. samme blokk. Er det en md7 og du har lekasje på høyre side sett fra svinghjul, så er det blokk eller frostplugg, ingen slanger på den siden, gitt at motor er saltvannskjølt. Ferskvannskjøling så er vel ofte varmeveksler montert på høyre side sett forfra, så da kan du ha vært heldig og blåst en slange. Men ett bilde gir deg 1000 svar :) Redigert 27.Januar.2023 av Taskeladden (see edit history) A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
index Svart 27.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2023 Taskeladden skrev for 6 timer siden: Frostplugger har vel 2 funksjoner som jeg vet om i alle fall, fjerne sand etter støpeprosessen, og så skal de jo poppe ut om det fryser,som svakeste punkt på blokka. De har egentlig bare en. Gjøre det mulig å få ut sand etter støping. Thats it! "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2023 Ja, navnet frostplugg er rett og slett en bieffekt. Jeg har plukket ut en del frostplugger som det har rustet hull i også. Ikke uvanlig før i tiden. Link to post
pejens80 Svart 31.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2023 Har ikke ferskvannskjøling og motor var ikke frost sikret før vinteren. Link to post
index Svart 31.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2023 pejens80 skrev 8 minutter siden: Har ikke ferskvannskjøling og motor var ikke frost sikret før vinteren. Noe har frosset og begynt å lekke. Hva det er kan kun du finne ut av. Utrust deg med lommelykt og speil og begynn å lete;-) "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Taskeladden Svart 31.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2023 pejens80 skrev for 1 time siden: Har ikke ferskvannskjøling og motor var ikke frost sikret før vinteren. Bare å sjekke hva og hvor. Er det en md7 og blokka er sprekt så har jeg en brukbar blokk liggende. A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
PolarOslo Svart 1.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2023 Som sagt, enklere om man får vite kva motor det er. Om det er en MD7a er det ikkje usannsynlig det er i rør, vannet står vel i smale rør mellom impeller og termostat selv ved stille, og der er det et saftig trykk når impelleren går. Link to post
Taskeladden Svart 1.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2023 PolarOslo skrev for 3 timer siden: Som sagt, enklere om man får vite kva motor det er. Om det er en MD7a er det ikkje usannsynlig det er i rør, vannet står vel i smale rør mellom impeller og termostat selv ved stille, og der er det et saftig trykk når impelleren går. Vannpumpen er ikke på høyre side av motoren (sett fra svinghjul i alle fall), og er ikke mye trykk der heller, vannet går gjennom bypassen på termostathuset for kjøling av eksos frem til termostat åpner. På sjøvannskjølt motor. A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
PolarOslo Svart 1.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2023 Ah, fikk ikkje med meg at det var på høyre side. Leste TS sitt startinnlegg igjen. Om det står en vannstråle fra noe burde det vel være smal sak å I alle fall se om det er fra en sprekk i et rør/slange eller no annet Link to post
pejens80 Svart 3.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2023 Taskeladden skrev On 31.1.2023 at 14.48: Bare å sjekke hva og hvor. Er det en md7 og blokka er sprekt så har jeg en brukbar blokk liggende. Ja motoren tror jeg ganske sikkert er en MD7 , hadde manual til motoren, men har surret den bort desverre. Skal få undersøkt motor nærmere når det blir litt varmere i været. Link to post
pappa_wolf Svart 3.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2023 Det hender. Heldigvis har du ikke et kjølesystem som er under trykk. Sjøvann kommer inn, og blir ledet ut uten noen form for oppbygging av trykk i blokken. Hadde du fått vann i oljen, eller at det plutselig er olje blandet i vannet i bunnen av båten, da har du en sprekk, som det er vanskelig å reparere. Men, hvis det bare renner vann ut av en sprekk i enten rør, rørstuss eller frostplugg, eller en sprekk i blokken, så kan du faktisk bare tette med epoxy, da det er minimalt med trykk. Vil dog anbefale at du bruker en varmebestandig epoxy. Vi fikk en nødrep inn for et par år siden, hvor vi måtte en tur ut på fjorden, og finne en lekasje i en eldre snekke. Det var en eldre herremann som hadde ringt oss, og han var tydelig på at det ikke ble aktuelt å bytte motor, for det hadde han ganske enkelt ikke råd til. Så min kollega, som har en del flere års erfaring enn jeg, fant frem en epoxystick, knadde den sammen. vasket med vann og såpe, og tynner. og masserte eoxyen godt inn i sprekken, som satt i bunnen av ekosmanifolden. Så tok vi en lang kaffepause, mens vi skravlet med denne hyggelige karen. og fikset et par andre småting på båten hans. Etter ca 45 minutter startet vi opp motoren, og lot den komme litt opp i temp, så fikk den lov å hvile en halv time til. og så startet vi opp, og kjørte båten inn til marinaen i et ganske bedagelig tempo. Så vidt jeg vet, holder det fortsatt tett, for jeg treffer han iblant når vi er ute på fjorden. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn