Jump to content

Forslag til liten båt til fiske og tur i Oslofjorden (Horten)


erikstein

Recommended Posts

Skal kjøpe meg ny båt igjen…forrige gang hadde vi en 27 med drev og diesel. Fant ut at ungene ikke var interessert så den ble solgt. Mye jobb å klargjøre for sesong. Det gidder jeg ikke engang til!
 

Nå skal jeg ha noe enkelt som jeg kan tøffe rundt i Hortensområdet med…blir den ikke brukt på 3 uker så skal ikke det gi dårlig samvittighet heller. 

 

Jeg har lite kjennskap til båtfabrikanter, kjenner til Skibsplast, Rana, Askeladden etc..så ikke voldsomt oppdatert. 
 

Lurer derfor på om noen kan anbefale en liten rotte av en båt i str. 15-18ish fot?


Har sett litt på Rana 17 feks. Ikke pen, men virker praktisk! 

 

Ønsker:

Påhengsmotor

Sjødyktig

Ok kvalitet

Helst ikke åpen

Prisklasse: 10-30000

 

Kan fikse og ordne litt..

 

Noen som har forslag?

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ned og se Hortensnekka forhåpentligvis i løpet av uka!

 

Noen tips til hva jeg bør sjekke? Motor, gir etc. annet? Lekkasjer og råte selvsagt. Den ligger på vannet. 


Så skal den kjøres fra Hvaler og til Horten…kan jo bli interessant….i 8-9 knop

Link to post
Share on other sites

erikstein skrev for 13 timer siden:

Så skal den kjøres fra Hvaler og til Horten…kan jo bli interessant….i 8-9 knop

 

Med gode meldinger er det bare kos med en sånn tur! Selv om 8-9 knop virker optimistisk raskt. Jeg tenker mer 6-7 knop. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

TåT skrev 1 time siden:

En fiskebåt bør kunne dorges med og kunne manøvreres tett på holmer, skjær og land. Det er sikkert mulig med ei snekke, men det er garantert enklere med en Rana. 

 

Hvorfor skulle det være vanskeligere med en snekke? Sakte fart er null problem, og en slik liten snekke stikker ganske så grunt. Dessuten er propellen bedre beskyttet enn på en utenbordsmotor. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Så 6-7 knop…litt som en rask svømmetur! Blir nok en fin tur hjem (hvis det blir noe kjøp!). Blir uansett det lengste jeg har kjørt i en hobbybåt får. Er over 20 år siden jeg jobba på sjøen og seilte på havet. Burde gå fint det!
 

Joda, en rana er nok enklere der…men i Horten er det ca. 1 øy. Hehe. Ekstremt lite skjærgård. Må ned til Tønsberg. 
 

Klarer sikkert å fiske litt uti oslofjorden med den båten der au. 
 

Jeg fisker jo bare for gøy, og slipper all fisk ut i vannet igjen uansett…
 

Tanken var jo egentlig noe med påhenger, hadde ikke tenkt på Hortensnekka egentlig. 
 

Gøy med en båt som er fra Horten!
 

Det positive er at kona er gira, så dette kan jo bli gøy. 
 

Avtalt å se den på lørdag! Så da får vi se. 

Link to post
Share on other sites

index skrev for 8 timer siden:

 

Hvorfor skulle det være vanskeligere med en snekke? Sakte fart er null problem, og en slik liten snekke stikker ganske så grunt. Dessuten er propellen bedre beskyttet enn på en utenbordsmotor. 

Det sier seg jo nesten selv at en mindre båt med påhenger som kan roteres nesten 90 grader til sidene ved kjøring både framover og bakover, er mer manøvrerbar enn en snekke. Ingen dedikerte og allsidige sportsfiskere ville valgt en snekke som fiskefarkost. Men det betyr selvfølgelig ikke at man kan ikke kan fiske og ha stor glede av det fra en snekke. Det er jo helt avhengig av hva man er ute etter. Og trådstarter ble jo gira på en snekke nå, og intet er vel bedre enn entusiasme. 

Link to post
Share on other sites

index skrev for 9 timer siden:

 

Hvorfor skulle det være vanskeligere med en snekke? Sakte fart er null problem, og en slik liten snekke stikker ganske så grunt. Dessuten er propellen bedre beskyttet enn på en utenbordsmotor. 

Helt enig. Jeg har hatt en Rana 17 Fisk med hardtop. Fantastisk fiskebåt og for så vidt sjødyktig i forhold til størrelsen. Men det skal ikke stikkes under stol at propellen er bedre beskyttet både fra grunner og fiskeutstyr på en snekke i tillegg til at en snekke er vesentlig roligere(behageligere) enn en 17 fots landstedsbåt om det begynner å blåse opp. 

Link to post
Share on other sites

TåT skrev for 8 timer siden:

Det sier seg jo nesten selv at en mindre båt med påhenger som kan roteres nesten 90 grader til sidene ved kjøring både framover og bakover, er mer manøvrerbar enn en snekke. 

 

Mulig det. Jeg har begge deler, og foretrekker å fiske fra snekka. Men folk er forskjellige. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

hver sine preferanser ja.  Og mange måter å fiske på.

 

En fordel med snekke i mitt hode - mer kjøl , mindre avdrift i vind.   Og har man vripropell eller sluregir så er det flott for å finjustere farta i vannet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ble reder igjen! Båt kjøpt. 
 

Henter den i mars når det er litt hyggeligere vær (kan være). 

 

Så får jeg fikse litt på den slik jeg vil ha. 
 

Skal få laget nye benker bak etter originale mål(hvis jeg får tak i den). 
 

Takk for tipset til Roger👍

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...