ankenes49 Startet 29.Januar.2023 Link til dette innlegget Startet 29.Januar.2023 Hei. Kan noen hjelpe meg med følgende: RK = 221grad og Rel.peiling er 198 grad. Hvor i kompassrosa befinner jeg meg med peilingen? På forhånd Takk. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 29.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2023 For å være litt pedagogisk så løser du sånne oppgaver ved å tegne på papir. Du tar utgangspunkt i kompassrose med 0° / N opp. Så tegner du inn øst 90°, syd 180° og vest 270° en sirkel. Båten din er midten (sentrum/origo). Så vet du at din kurs er 221°, den tegner du inn. Siden båten din også har en retning kan vi bestemme at rett fram er 0° og alle relative peilinger utgår derfra. altså rett forut i kurslinja er 0°, mens rett akterover er 180°. Så kan du finne fram gradskive og tegne inn, 198° er omtrent rett akterut (18° fra rett akterut på babord side). Resten burde du klare å regne fram selv ved å se på de forskjellige vektorene. Hvis ikke kan du bruke gradskiva og lese av vinklene på har tegnet. Enhetssirkelen er din venn ! Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Range Rover Svart 29.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2023 ankenes49 skrev for 2 timer siden: Hei. Kan noen hjelpe meg med følgende: RK = 221grad og Rel.peiling er 198 grad. Hvor i kompassrosa befinner jeg meg med peilingen? På forhånd Takk. Gjør om den relative peilingen til rettvisende og tegn den i kartet med utgangspunkt i streken du har. Litt vanskelig å svare når du ikke opplyser hva du peiler med. Du vet vel antagelig også hvilket objekt du peiler? /RR Sitér dette innlegget Link to post
ankenes49 Svart 30.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2023 takk for begge svar! Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 30.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2023 (redigert) Hvor er folka som driver med navigasjonsundervisning her da? Jeg er ikke instruktør i navigasjon, men for å gjøre det enkelt @ankenes49: du adderer RK og Rel.peiling, 221 + 198 = 419. Når summen blir mere enn 360, trekker du 360 i fra. Summen du da sitter igjen med blir din rettvisende peiling, altså 419 - 360 = 59 grader RP. Redigert 30.Januar.2023 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.