Jump to content

Navigasjon, hva er denne peilingen?


ankenes49

Recommended Posts

For å være litt pedagogisk så løser du sånne oppgaver ved å tegne på papir.

Du tar utgangspunkt i kompassrose med 0° / N opp.  Så tegner du inn øst 90°, syd 180° og vest 270° en sirkel.

Båten din er midten (sentrum/origo). 

Så vet du at din kurs er 221°, den tegner du inn. Siden båten din også har en retning kan vi bestemme at rett fram er 0° og alle relative peilinger utgår derfra. altså rett forut i kurslinja er 0°, mens rett akterover er 180°.  Så kan du finne fram gradskive og tegne inn, 198° er omtrent rett akterut (18° fra rett akterut på babord side). Resten burde du klare å regne fram selv ved å se på de forskjellige vektorene. Hvis ikke kan du bruke gradskiva og lese av vinklene på har tegnet. 

 

Enhetssirkelen er din venn !

 

 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

ankenes49 skrev for 2 timer siden:

Hei. Kan noen hjelpe meg med følgende:  RK = 221grad og Rel.peiling er 198 grad. Hvor i kompassrosa befinner jeg meg med peilingen?

På forhånd Takk.

Gjør om den relative peilingen til rettvisende og tegn den i kartet med utgangspunkt i streken du har. Litt vanskelig å svare når du ikke opplyser hva du peiler med. Du vet vel antagelig også hvilket objekt du peiler?

 

/RR

Link to post
Share on other sites

:sailing:Hvor er folka som driver med navigasjonsundervisning her da?                        
 

Jeg er ikke instruktør i navigasjon, men for å gjøre det enkelt @ankenes49: du adderer RK og Rel.peiling, 221 + 198 = 419.  Når summen blir mere enn 360, trekker du 360 i fra. Summen du da sitter igjen med blir din rettvisende peiling, altså 419 - 360 = 59 grader RP.

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...