Jump to content

Lakkering av Volvo TD70 etter lekkasje på saltvannskretsen.


HomerSimpson

Recommended Posts

Har tatt ut en av motorene som har hatt lekkasje på saltvannskretsen. All løs rust er fjernet med syre og varmtvannssteamer. Hvilken type grunning er best å bruke her? Vet det finnes forskjellige typer grunning som er beregnet å spraye direkte på rust som Ferrobet etc. Fester denne også på de flater som er uten rust? Kan jeg evt bruke syregrunning på hele motoren som den ser ut nå?

 

 

 

Alle gode forslag mottas med takk:thumbsup:

 

 

1207092385_Motor4.jpg.ed6e146918ebb8869b27725e0cd93235.jpg1311836033_Motor5.jpg.f7955904fba923048cc1b1c4e0dbc35e.jpgrusten. Har fjernet all løs rust

 

motor1.jpg.bec7d5fca275cb37fd47d371a0ff53bc.jpg

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

 

Link to post
Share on other sites

Ferrobet er ikke en grunning, det er egentlig fosforsyre tilsatt litt sink. Jeg ville gått for en syregrunning på alt av aluminium, og en vanlig sinkromatgrunning over det hele etterpå. Eventuelt epoxygrunning, det er vel det som er vanligst brukt nå i båtverden. Men det har jeg ikke erfaring med selv, så det kjenner sikkert andre bedre til. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vil sinkromatgrunning eller epoxygrunning feste på de "brune" rustflatene som motoren har nå? Vil de forsegle nok til at ikke rusten kommer igjen med det samme? Håper på å slippe å pusse alt ned til blankt stål. Kommer heller ikke til alt.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

 

Link to post
Share on other sites

HomerSimpson skrev 20 minutter siden:

Vil sinkromatgrunning eller epoxygrunning feste på de "brune" rustflatene som motoren har nå? Vil de forsegle nok til at ikke rusten kommer igjen med det samme? 

 

Det har fungert hos meg i alle fall. 13-14 år siden motoren sist var ute og den ser fortsatt presentabel ut. Jeg vet at mange bruker epoxygrunning rett på aluminiumen også, jeg for min del har så god erfaring med syregrunning at jeg holder meg til det. Flassing på aluminium er jo mer regelen enn unntaket, og syregrunning flasser garantert ikke.  Men det hadde jo vært fint om det kom noen med andre erfaringer på banen også, jeg kan jo bare snakke om det jeg har brukt selv. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 25 minutter siden:

 

Det har fungert hos meg i alle fall. 13-14 år siden motoren sist var ute og den ser fortsatt presentabel ut. Jeg vet at mange bruker epoxygrunning rett på aluminiumen også, jeg for min del har så god erfaring med syregrunning at jeg holder meg til det. Flassing på aluminium er jo mer regelen enn unntaket, og syregrunning flasser garantert ikke.  Men det hadde jo vært fint om det kom noen med andre erfaringer på banen også, jeg kan jo bare snakke om det jeg har brukt selv. 

 

Trodde kanskje at Ferrobet rustomvandler på de rustne overflatene ville være å foretrekke?

Dette er det de reklamerer for:smiley:

Sitat

Ferro-Bet Rustomvandler og Primer Spray

Beskrivelse

Sprayes direkte på ren, tørr rust.
Stopper rusten og omdanner denne til en organisk masse som kan overmales.
Rustomvandler og grunning i ett produkt. 

Redigert av HomerSimpson (see edit history)

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

 

Link to post
Share on other sites

index skrev for 17 timer siden:

Ja, det er aldri feil å bruke Ferrobet. Bare husk å vaske vekk restene før du grunner etterpå. Jeg gjør ofte det selv også. 

Mulig jeg er dum nå, men skjønner ikke hvorfor jeg skal tørke vekk restene:saint: 

 

Står at den sprayes direkte på ren, tørr rust.
Stopper rusten og omdanner denne til en organisk masse som kan overmales.
Rustomvandler og grunning i ett produkt. 

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

 

Link to post
Share on other sites

HomerSimpson skrev 9 minutter siden:

Mulig jeg er dum nå, men skjønner ikke hvorfor jeg skal tørke vekk restene:saint: 

 

Ferrobeten etterlater et hvitt pulver etter at den har gjort jobben sin. Det er en fordel å fjerne dette for at grunningen skal få bedre feste. Men det er lett å fjerne, en fuktig klut pleier å gjøre jobben helt greit. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev 3 minutter siden:

Dere snakker om 2 forskjellige produkter, får ren rustomvandler og rustomvandler og grunning i ett...

 

Ah, ser nå at Ferro Bet har overtatt Corroless! Det er et helt annet produkt enn den rene rustomvandleren. Jeg prøvde Corroless noen ganger da den kom på markedet, og syntes egentlig ikke den hadde noe særlig effekt på rusten. Det rustet gjennom etter en stund nesten uansett. Men den vanlige Ferro Bet'en har jeg brukt mange liter av, det er et skikkelig bra produkt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...