Jump to content

Noen som har erfaring med motorbytte i seilbåt Maxi 999


Seigmann

Recommended Posts

Hei. Jeg vurderer å kaste ut den gamle Volvo Penta 2002, og installere en Volvo Penta D1-30. Jeg lurer kort og godt på om noen her inne gar gjordt dette tidligere, og kan svare meg på om den passer inn, uten å måtte bygge om trapp. Eller om det er andre ting som må tenkes på. Om dette blir noe av, blir det nok en ferskvannskjølt  VP 2002 med 120S seildrev til salgs

Redigert av Seigmann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er aldri feil å kvitta seg med ein VP.

 

Dersom drevet er ok er truleg det lettaste, og rimelegaste, å kjøpa ein motor som passar rett på fundamentet, og med adapter til drevet,

Søk på motorar som BetaMarin, Vetus, Craftsman, Nogva Nanni m. fl.

 

Dette er mariniserte industrimotorar. Ofte frå Kubota.

 

Då får du òg betre motor.

 

Du har neppe lyst til å enda opp med å ha røska ut den gamle motoren, og stå der med ein ny motor som ikkje passar.

Du kjem såleis neppe unna å måla motorrommet ditt.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

@Seigmann har en god kamerat med Maxi 999 byttet som for et par år siden byttet sin Volvo Penta MD2002 med en MD2030 som han kjøpte overhalt av Volvo Penta forhandler i Trondheim, med garanti på motor og drev, til fornuftig pris.

Kanskje verdt å sjekke med dem? De kan også ta gammel motor + drev innbytte og sender over hele landet

 

 

Mener å huske det hovedsaklig gikk veldig greit både mht bytt drev og motorbedding. Han måtte bygge om noe i motorromsluka og trappa da den nye motoren er litt lengre. 

 

Han er kjempefornøyd med byttet og har fått en helt annen båt motormessig, i hvert fall etter st han også fikk propell med riktig stigning.

 

Er usikker på hvordan D1-30 i forhold til MD2030 som han byttet til både mht motorlengde og drevet. D1-30 kommer vel med 130S drev som er større enn 120s du har i dag, men er kanskje kortere så du slipper ombygging av trapp?

 

Men tror du vil få stor glede av motorbyttet om du går den veien!

Volvo Penta D2-55 eller MD2030 med seildrev på de fleste vennegjengen og vi er godt fornøyd med motorene.

 

Link to post
Share on other sites

Seigmann skrev 25 minutter siden:

Takker for svar. Jeg har motoren «for hånd», må bestemme meg veldig fort, om jeg vil ha den installert før våren. motoren skal passe, men det er eventuelt ombygging av trapp som kan lage litt krøll. Men det er fristende å bare hoppe i det:yesnod:

Spennende!

 

Men fikk ikke i inntrykk av at den eventuelle ombyggingen av trappen er så veldig omfattende 

 

Link to post
Share on other sites

Sitat

D1-30 med 27 hester. Dette er en kompakt og moderne motor. Denne tresylindrete motoren er faktisk noen kilo lettere enn min Volvo Penta 2002 med to sylindere og 18 hester. Motoren er også både lavere og smalere, men ca 15 cm lengre

 

Dette er en gammel artikkel (2010), men tar opp nettop bytte fra 2002 til d1-30.

 

https://www.seilmagasinet.no/ny-volvo-penta-montert-p-stlandet/291198

 

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...