Jump to content

42 fot seilbåt - Hva slags luftvarmer har dere? Er 5.5KW nok? (Webasto)

dennrick

Recommended Posts

Forbrenningsluft (skal hentes utenfor oppholdsrom). 

Luft som skal varme opp salongen, henter jeg utenfra. Dette gir overtrykk i oppholdsrom og bedre luftkvalitet. Salong/sov/bad oppleves tørt og varmt. Tørr varmluft blåses inn ved gulvet, gjerne i flere rom, det skapes en fin skorsteins effekt. Fuktig varm luft presses opp og ut pga. overtrykk. Jeg stenger aldri lufteventiler i tak. ALDRI. 

Henter jeg luft til salongen fra salongen, blir luften resirkulert. Mulig man kan spare litt tid på oppvarming, men luftkvaliteten blir ikke god.
Til sammenligning; hva skjer i bilen når man resirkulerer? Dugger, kondens. Vi mennesker puster ut mye damp også.

Gass avgir mye vanndamp når den brenner. Oppe i cockpiten fungerer det helt greit med en liten bærbar gassvarmer for å varme seg litt. 

4 kw 12 år gammel Eber streiket i ferien, måtte kjøpe JP 4kw (eneste som var til salgs i butikken) for varmer måtte vi ha (Vestlandet i seilbåt, 34 fot). Fungerer bra, må kjøres litt hardere for samme resultat , men det viktigste for oss er ikke varmen, men å holde båten tørr og det gjør en luft-dieselvarmer utmerket.

• 2 uker senere...
Eika skrev On 31.1.2023 at 14.26:

Nå har jeg vært i endel båter oppigjennom årene og kjent på litt forskjellige varmere. Flere enn meg som syntes at eber er i en helt annen liga enn webasto ? Webastoene gir bare litt lunk, men eber får det skikkelig varmt 

Har nå 2 x 4kw Eber i båten, har vel den helt motsatte konklusjonen, Webasto er i en helt annen liga enn Eber..

Har tilfeldigvis hatt Webasto i diverse båter i løpet av årene. Mulig montering, avstander osv har mye å si på effekten, samt isolasjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...