kmikkel Svart 8.November.2023 Link til dette innlegget Svart 8.November.2023 Forbrenningsluft (skal hentes utenfor oppholdsrom). Luft som skal varme opp salongen, henter jeg utenfra. Dette gir overtrykk i oppholdsrom og bedre luftkvalitet. Salong/sov/bad oppleves tørt og varmt. Tørr varmluft blåses inn ved gulvet, gjerne i flere rom, det skapes en fin skorsteins effekt. Fuktig varm luft presses opp og ut pga. overtrykk. Jeg stenger aldri lufteventiler i tak. ALDRI. Henter jeg luft til salongen fra salongen, blir luften resirkulert. Mulig man kan spare litt tid på oppvarming, men luftkvaliteten blir ikke god. Til sammenligning; hva skjer i bilen når man resirkulerer? Dugger, kondens. Vi mennesker puster ut mye damp også. Gass avgir mye vanndamp når den brenner. Oppe i cockpiten fungerer det helt greit med en liten bærbar gassvarmer for å varme seg litt. 4 kw 12 år gammel Eber streiket i ferien, måtte kjøpe JP 4kw (eneste som var til salgs i butikken) for varmer måtte vi ha (Vestlandet i seilbåt, 34 fot). Fungerer bra, må kjøres litt hardere for samme resultat , men det viktigste for oss er ikke varmen, men å holde båten tørr og det gjør en luft-dieselvarmer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.November.2023 Link til dette innlegget Svart 8.November.2023 Har Webasto 5,5kw i min Askeladden C75 styrhusbåt. Veldig fin varme og nesten helt lydløst. Har store vindusflater som holder seg duggfrie. skjelden behov for max effekt. Bruker ikke båten om vinteren da. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
jernkjøl Svart 20.November.2023 Link til dette innlegget Svart 20.November.2023 Jeg løser problemet veldig enkelt. Skal jeg sitte i cockpit, åpner jeg døren ned i båten og til akterlugar. Varmluften stiger opp og ut, og det blir varmt. Vil en trekke inn igjen, har en grunnvarmen i båten og det er komfortabelt varmt der etter få minutter. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 23.November.2023 Link til dette innlegget Svart 23.November.2023 Eika skrev On 31.1.2023 at 14.26: Nå har jeg vært i endel båter oppigjennom årene og kjent på litt forskjellige varmere. Flere enn meg som syntes at eber er i en helt annen liga enn webasto ? Webastoene gir bare litt lunk, men eber får det skikkelig varmt Har nå 2 x 4kw Eber i båten, har vel den helt motsatte konklusjonen, Webasto er i en helt annen liga enn Eber.. Har tilfeldigvis hatt Webasto i diverse båter i løpet av årene. Mulig montering, avstander osv har mye å si på effekten, samt isolasjon. Sitér dette innlegget Link to post
olla Svart 24.November.2023 Link til dette innlegget Svart 24.November.2023 Har en Bavaria C42 med webasto Evo 55, holder bra temp i båten ned til (så langt) -10. Regner med sandwich skrog hjelper en del. Hadde Webasto airtop 5000 i forrige 36 fot seilbåt med enkeltlaminat skrog og det var nok der, men den opprinnelige Webasto 3900 ble for snau. Merk at 5,5kw ikke er mer enn 30min av gangen, maks kontinuerlig er 5kw på Evo 55. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.