Flåteoperatør Startet 31.Januar.2023 Link til dette innlegget Startet 31.Januar.2023 (redigert) Hei alle! Seilerlivet har blitt en ny hobby for tre kompiser oppe i nord. En plass hvor miljøet for seiling ikke er all verdens, spesielt i vårs alder. Vi har investert i 26 fots seilbåt og lært oss å kjenne denne - i dårlig vær (ikke uvær) og godvær. Så pass greit at vi planlegger Tromsø - Lofoten til sommeren. MEN, vi savner erfaring/erfaringsdeling med å faktisk komme oss ut på kysten. En dag skal bli den første, og Lofoten blir denne. Vi skal planlegge ruten godt, lese værmeldingene nøye, og ha greit med mat og bekledning for turen. Det vil bli flere stopp, blant annet innom Senja. Vi skal ha gummibåt på slep og god musikk. Vi har forøvrig utenbordsmotor som ikke er det beste i dårlig sjø. Er det noen spesielle anbefalinger/tips/erfaringer dere kan komme med slik at turen kan bli så trygg og komfortabel som mulig? Redigert 31.Januar.2023 av Studentløs (see edit history) Link to post
pirlo Svart 31.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2023 Ut fra det du skriver tror jeg ikke jeg ville tenkt på noe spesielt utover det. Totalmedlemskap i Redningsselskapet kan man alltids få bruk for. Gummibåten kan avhengig av vær bli til bry om den henger på slep. Link to post
Code0 Svart 31.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2023 (redigert) Sjøsyke: sjekk ut på forhånd hvilket middel som gir minst ubehag / bivirkning. Navigering: alle installerer sjøkart på alle mobiler / nettbrett. Store powerbanks til lading. Sjekk at skuta er tørr ovenfra (luker etc). Smør matpakker før dere legger ut. Ikke øl underveis. Vurdér Inreach mini eller større til nød, tracking (for de hjemme) og SMS. Vest med Mob1, sikkerhetsliner. Øv dere på å reve og flate ut seilene, ikke ha oppe mer seil enn nødvendig for å få skrogfart. God tur, blir sikkert en kjempetur. Vær gode venner. Back hverandre opp, hold god stemning om bord. Hold det ryddig. Redigert 31.Januar.2023 av Code0 (see edit history) Link to post
Flåteoperatør Svart 1.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2023 pirlo skrev for 22 timer siden: Ut fra det ... Kjempegodt tips! Det skal vi ordne Link to post
Flåteoperatør Svart 1.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2023 Code0 skrev for 21 timer siden: Sjøsyke: sjekk ut på forhånd ... Tusen takk! Dette vil komme godt med. Link to post
Code0 Svart 1.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2023 (redigert) Studentløs skrev for 3 timer siden: Tusen takk! Dette vil komme godt med Ja, det er greit å sjekke, ta en pille på jobben og se hvordan bivirkninger slår ut. De norske midlene gir meg tørr munn, litt uvel, så jeg kviet meg for å ta. Nå bruker jeg noe de selger i England, gir meg ikke bivirkninger, og jeg blir ikke sjøsyk, så da er det lav terskel for å ta pille før avreise. Redigert 1.Februar.2023 av Code0 (see edit history) Link to post
dennrick Svart 1.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2023 Vi sverger til Ingefær - tabletter fra apoteket, eller fra butikken spist rå i små biter, evt kappet opp og puttet i drikkeflaska. Mythbusters testet midler mot sjøsyke og for han ene var ingefær det eneste som virket. Jeg er selv ny i seilbåt, og anbefaler å lese denne tråden Forfatteren har senere seilt jorden rundt. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Code0 Svart 1.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2023 dennrick skrev 1 time siden: anbefaler å lese denne tråden Bra tråd. Alle ombord må ha en egen erfaring med sin sjøsyke og sine medikamenter før de starter på havseiling. Jeg har hatt mannskap som nekter å ta piller og ligger i køya på en hel 48 timers krysning. Ikke mye hjelp da, og farlig hele operasjonen. På Kielferga kan man gå og legge seg, fungerer ikke slik når man er en av to /tre og 24 timer fra land. Link to post
Ask Svart 1.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2023 Hei. De bør: -halda vatnet på utsida av båten -ikkje gå på grunn -ikkje falla over bord Då går det meste bra. Om de i tillegg har tid nok til å venta på ok vêr så blir det ein kjempetur! Link to post
Maika Svart 1.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2023 Ta med hånholdt VHF hvis båten ikke har dette installert, samt et godt anker. Link to post
mons Svart 2.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2023 I små seilbåter er det ofte hygiene og orden som blir den største utfordringen. Spesielt hvis det blir regn og dårlig tørk. Fusker man med hygienen er det fort å få magesjau, og i en litt trang, rotete båt blir alt vanskeligere og mindre trivelig. Selve seilinga og navigasjonen går nok bra hvis dere ikke legger ut mot for dårlige værmeldinger. Til telefoner anbefaler jeg appen hvor.no fra kartverket som en reserve til plotteren. Gratis kart på mobilen med kartappen "Hvor?" | Kartverket.no Da har du komplett sjøkart (unntatt fyrsektorer) lastet ned slik at du har kart med posisjonen din selv om du mister dekningen. Det er lett å fryse på sommeren også. Ta med en kupevarmer og skjøteledning med overgang til den blå pluggen, så kan dere få varmet og tørket dere i havn. Regner med at dere ikke har varme og lading ombord med påhengsmotor. Hvis dere har batteri er en god batterilader også ok. Går litt strøm til plotter, musikk osv. Mons Link to post
Flåteoperatør Svart 4.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2023 dennrick skrev On 1.2.2023 at 21.28: Vi sverger til Ingefær - tabletter fra apoteket, eller fra butikken spist rå i små biter, evt kappet opp og puttet i drikkeflaska. Mythbusters testet midler mot sjøsyke og for han ene var ingefær det eneste som virket. Ask skrev On 1.2.2023 at 23.03: ... Om de i tillegg har tid nok til å venta på ok vêr så blir det ein kjempetur! ... Code0 skrev On 1.2.2023 at 22.38: Bra tråd. Alle ombord må ha en egen erfaring med sin sjøsyke og sine medikamenter før de starter på havseiling ... Maika skrev On 2.2.2023 at 0.45: ... hånholdt VHF, samt et godt anker. mons skrev On 2.2.2023 at 12.56: ... hygiene ... Genialt. Overveldet over gode svar! Tusen takk. Sjøsyke er noe som definitivt ikke har fått nok prioritet i vår planlegging. Link to post
Korsfjord Svart 4.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2023 Code0 skrev On 1.2.2023 at 21.15: Ja, det er greit å sjekke, ta en pille på jobben og se hvordan bivirkninger slår ut. De norske midlene gir meg tørr munn, litt uvel, så jeg kviet meg for å ta. Nå bruker jeg noe de selger i England, gir meg ikke bivirkninger, og jeg blir ikke sjøsyk, så da er det lav terskel for å ta pille før avreise. Ikke for å kuppe tråden her, men: Kan jeg spørre hva middelet fra England heter? Sliter med sjøsyke, og har ikke funnet noe optimalt enda. Har brukt Postafen, som jeg ble veldig trøtt av, og ingefær, som ikke virket så godt heller. Det skal legges til at det ikke er vanlig sjøsyke det er snakk om her, men at jeg blir dårlig i slalåmbakken (!) Så håper på å finne noe som kan hjelpe, det er jo i utgangspunktet kjekt å stå på ski? Link to post
Code0 Svart 4.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2023 (redigert) @Korsfjord Stugeron. Ikke blir jeg sjøsyk, og ikke merker jeg bivirkninger. Ikke tillatt i Norge, så det er sikkert ikke bra for helsa. Redigert 4.Februar.2023 av Code0 (see edit history) Link to post
S/Y Emma Svart 5.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2023 Ikke ha gummibåten hengende på slep om det er mye vind. En gummibåt som ligger opp-ned i sjøen bak båten er ikke det artigeste å hanskes med når det blåser frisk bris. Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Flåteoperatør Svart 5.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2023 Korsfjord skrev for 18 timer siden: Ikke for å kuppe tråden her, men .. Tråden er for alle! :) Link to post
Flåteoperatør Svart 5.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2023 S/Y Emma skrev for 3 timer siden: Ikke ha gummibåten hengende på slep om det er mye vind ... Notert! Skal gjøre klar en løsning for å ha den ombord om været skulle slå om. Link to post
Nevermind Svart 5.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2023 En fin tur, men jeg ville ikke bundet meg opp i en bestemt rute. Hvis det er vær til det er det fantastisk fint å gå på yttersida av Senja og Vesterålen, men hvis været ikke er egnet for det kan dere gå innaskjærs nesten hele veien. Kanskje er forholdene på yttersida bedre når dere skal returnere tilbake til Tromsø. Bare vær ops på at det tar tid å gå mot strømmen gjennom Rya og Tjeldsundet. Link to post
Flåteoperatør Svart 5.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2023 (redigert) Nevermind skrev for 2 timer siden: En fin tur, men jeg ville ikke bundet meg opp i en bestemt rute ... Smart! Ja, planen er hovedsaklig yttersiden hele veien. Da med forbehold om at været er greit. Tenker vi setter av mange dager slik at vi kan være på stand-by hvis det blåser opp. Har bare påhengsmotor og er litt pessimistisk til å bruke den over lengre strekninger, så det beste hadde vært konstant 5-6 m/s vind hehe. Av tidligere erfaring så fungerer utenbordsmotor dårlig når det er bratte bølger, noe man kan oppleve med vind og strøm innaskjærs. Så er mer komfortabel med å gå langs kysten sammenlignet med Rya og Tjeldsundet faktisk. Mulig jeg tar feil og baserer meg på feil erfaring, men rimelig sikker :) Redigert 5.Februar.2023 av Studentløs (see edit history) Link to post
aleksbe Svart 6.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2023 Ta hensyn til skipstrafikken, vil gjerne nemne i tillegg til dei mange gode råda du har fått her. Du har ein båt som forflyttar seg sakte, og ferger/fraktebåtar/hurtigruter er store, går fort og kan fort skape ubehagelige eller farlege situasjonar. Ellers har eg sjølv hatt mange kompis-turar i ein 28-fots seglbåt, der me planla lange distansar og mange forskjellige destinasjonar, men enda med kortare turar til nærare områder, det har alltid gått heilt fint og. Me har alltid hatt det kjekt på tur likevel. Link to post
Flåteoperatør Svart 6.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2023 aleksbe skrev for 12 timer siden: Ta hensyn til skipstrafikken, vil gjerne nemne i tillegg til dei mange gode råda du har fått her ... Definitivt et godt tips som vi tar med oss! Skal innrømme at både tankskip og hurtigruter allerede har fått bryne topplokket litt hehe. Link to post
S/Y Emma Svart 6.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2023 Kjøp en AIS transceiver, så både ser dere og blir sett av annen skipstrafikk, og det er lettere å beregne kurs i forhold til hverandre. Veldig god investering. Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Rune Braadland Svart 8.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2023 Studentløs skrev On 5.2.2023 at 15.22: Smart! Ja, planen er hovedsaklig yttersiden hele veien. Da med forbehold om at været er greit. Tenker vi setter av mange dager slik at vi kan være på stand-by hvis det blåser opp. Har bare påhengsmotor og er litt pessimistisk til å bruke den over lengre strekninger, så det beste hadde vært konstant 5-6 m/s vind hehe. Av tidligere erfaring så fungerer utenbordsmotor dårlig når det er bratte bølger, noe man kan oppleve med vind og strøm innaskjærs. Så er mer komfortabel med å gå langs kysten sammenlignet med Rya og Tjeldsundet faktisk. Mulig jeg tar feil og baserer meg på feil erfaring, men rimelig sikker :) Både Rya og Tjeldsundet er uproblematiske, ikke minst hvis du timer det og får medstrøm. Kvalsundet og rundt Kvaløya er laaangt hvis målet er Senja og videre til Lofoten. Etter Rya kan dere gå relativt skjermet hele veien, men yttersia er jo mer stas på alle vis. Forslag til rute: Tromsø- Sommarøy-Husøy-Hamn-Bjarkøya/Harstad. Herfra kan du f.eks velge å gå ned Tjeldsundet eller Risøyrenna og videre til Sortland og så ned Raftsundet. Bare å peise på og kose seg :) Link to post
willmasta Svart 8.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2023 (redigert) Mye man kan bekymre seg for, men med tid til å vente på været får dere en fin tur:) Kjøpte en gang en 20 foter på Bolga i september og siktet på Harstad. Bekymret meg for om vi kom til å komme fram på de 6 dagene vi hadde til rådighet. Ble 3 dager på 4hk påhengsmotor i blikkstille og 25 varmegrader. Havarert motor og møte med ubåt underveis:) La meg til å sove over Vestfjorden der kartet er merket med " dangerous waves" . Den nesten tomme ølboksen stod der jeg satt den fra meg ved siden av hodeputa da vi ankom Lødingen;) Strømmen i Tjeldsundet kan vel være litt spennede og dra litt fart, så sjekk rett tidspunkt. Det gjorde ikke vi. Og si fra hvis du trenger å låne en bøye ved Harstad en natt eller to. Med tre karer i sin beste alder kommer dette til å gå fint så lenge dere ikke utfordrer værgudene altfor mye. Jo mer dere tuller det til jo mer lærer dere! Redigert 8.Februar.2023 av willmasta (see edit history) Link to post
Flåteoperatør Svart 9.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2023 Rune Braadland skrev On 8.2.2023 at 12.07: Både Rya og Tjeldsundet er uproblematiske, ikke minst... Takk for gode råd! Fin rute forresten:) Vi er helt nord på Tromsøya, så tenker første etappe blir til Kvaløyvågen/Gåsvær. Også peiser vi sørover mot Husøy og Hamn. Kanskje en dag innom Sommarøy skulle det ta lang tid. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn