Moas-ark Startet 31.Januar.2023 Del på Facebook Startet 31.Januar.2023 Hei. Er det noen som har testet ut det å lakke med vanlig lakk, feks epifanes på Owatrol D2. Opplever D2 som lite slitesterkt og vil helst ha lakk, men har ikke tid til å slipe ned hele båten i år. Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Hakkannen Svart 31.Januar.2023 Del på Facebook Svart 31.Januar.2023 Dessverre, ikke en ideell kombinasjon. Hard lakk lagt oppå myk lakk gir lett krakeleringer i den hardere lakken da denne blir liggende og «flyte» oppå det mykere underlaget. Lakken får dermed ikke et stødig nok underlag til å tåle de bevegelsene som vil komme. Ved krakelering blir lakksjiktet brutt og vann vil trenge inn. D2 er en forholdsvis myk og elastisk lakk/herdende olje, og overlakkeres best videre med D2 eller tilsvarende myke eller mykere lakker som f.eks. Benar (mykere lakk oppå hard lakk går bedre, så lenge man får god heft). For din del hadde jeg valgt å skrape/slipe ned D2’en der du vet det kommer til å bli mekanisk slitasje for så å påføre Epifanes. Slik som flater som tråkkes på, slites av tau, fendrer og lignende. Flater som ikke opplever særlig mekanisk slitasje (vertikale flater på overbygg og lignende) kan du vente med, eventuelt videreføres med D2 da denne holder glansen greit så lenge den ikke får mekanisk belastning av betydning. Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 1.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2023 Takk for svar! Benar kan jo være et alternativ hvis den sitter på d2, den bygger jo litt mer. Har du erfart at det fungerer? Slipe litt her og litt der vil jeg ikke, da det blir skjoldete. Jeg vil prøve å holde det så pent og fungerende som mulig til jeg har tid til å pusse og bygge opp lakklaget. Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Hakkannen Svart 1.Februar.2023 Del på Facebook Svart 1.Februar.2023 Nei, Benar vil ikke gjøre deg fornøyd hvis du opplever D2 som lite slitesterk da Benar er en mykere og elastisk lakk. Glimrende og varig på flater som ikke får noe særlig mekanisk belastning, men ikke der man skal tråkke, legge tunge ting over tid, bruke tau, osv. De ulike herdende oljene/lakkene har hver sine egenskaper som gjør de gode til sitt bruk, men dessverre er det også slik at de ikke er like gode for andre bruksområder og forhold. Av de vanlige oljebaserte lakkene er det som hovedregel slik at myke tåler vær og vind godt og sprekker ikke opp ved litt bevegelse i trevirket, men tåler mekanisk belastning dårlig. Mens harde lakker tåler mekanisk belastning godt, men ikke er glad i bevegelse i virket da lakken er så hard at den ikke klarer følge med bevegelsene og da sprekker opp. Det finnes alternativer basert på andre teknologier som har bedre egenskaper både mot elementene og mekanisk belastning (f.eks. Xtreemcoat og enkelte typer tokomponent lakk), men disse er dyrere og krever dessverre fullstendig nedskraping og sliping av trevirket, noe du jo ikke har tid til nå. Holder da (forutsatt godt grunnarbeid) i mange flere år enn mer tradisjonelle lakker. thomsped skrev 28 minutter siden: Slipe litt her og litt der vil jeg ikke, da det blir skjoldete. Jeg mente sliping av hele flater, altså f.eks. hele dekk, men la andre hele flater som ikke får mekanisk belastning få være i fred, eventuelt videre behandles med D2. Nå vet jeg ikke i hvor stor grad du plages av at D2’en ikke tåler så mye mekanisk slitasje, men ut fra at du skriver du ikke har tid til å slipe ned nå hadde jeg nok valgt å kjøre på videre med D2 en sesong til, fram til du har tid til å gjøre skikkelig grunnarbeid før skifte av system😊 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Februar.2023 Del på Facebook Svart 1.Februar.2023 Hakkannen skrev 14 minutter siden: Nå vet jeg ikke i hvor stor grad du plages av at D2’en ikke tåler så mye mekanisk slitasje, men ut fra at du skriver du ikke har tid til å slipe ned nå hadde jeg nok valgt å kjøre på videre med D2 en sesong til, fram til du har tid til å gjøre skikkelig grunnarbeid før skifte av system😊 Det samme tenker jeg. Å blande systemer blir skjelden noen stor suksess. Og dårlig slitestyrke kan kompenseres med hyppigere etterbehandling på utsatte steder. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 1.Februar.2023 Del på Facebook Svart 1.Februar.2023 Ja, deler synet. Det blir ingen suksess å legge hard lakk oppå en myk. Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 1.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2023 Det er skrogsidene det gjelder, det slites fort av fenderne synes jeg. Da dropper jeg lakktankene 😉, men hvis benar biter på D2 kan jeg tenke meg å prøve det ut. Lenge siden jeg brukte den. Den bygger vel litt mer en d2, litt fyldigere? Kanskje den holder litt lenger på glansen også. Holder det noe bedre er jeg fornøyd så lenge. 😊 Jeg har god erfaring med epifanes, så det er det jeg tenker å bygge opp når jeg får tid til å gjøre alt fra grunnen av. I år er det undervannskroget og dekket som får pleie Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Hakkannen Svart 1.Februar.2023 Del på Facebook Svart 1.Februar.2023 thomsped skrev 35 minutter siden: hvis benar biter på D2 kan jeg tenke meg å prøve det ut. Lenge siden jeg brukte den. Den bygger vel litt mer en d2, litt fyldigere? Kanskje den holder litt lenger på glansen også. Så lenge det ikke er nevneverdig mekanisk slitasje holder Benar lengre på glansen enn D2, etter min erfaring. Men, og det er et stort men; grunnen til at Benar holder lengre på glansen enn D2 er til dels fordi Benar er mykere enn D2. Erfarer Benar dermed tåler mindre mekanisk belastning enn D2, derfor vil jeg ikke anbefale Benar til ditt bruk der du ønsker beskytte treet mer mot fendrene. Klinkerbygde båter er dessverre utsatt for slik slitasje nesten uansett siden bordene har utsatte langsgående hjørner langs hvert bord, og da er ikke Benar løsningen. Benar er (som nevnt) ypperlig der du ikke har mekanisk slitasje av nevneverdig grad. Det er derfor mer gunstig å heller fortsette med D2 fram til du får tid til å slipe ned skikkelig og eventuelt da foretar et skifte av system. Påfører du gjerne flere lag enn du har brukt tidligere, spesielt i nedkant av bordene der de får mest slitasje, vil D2'en holde lengre før det går hull på lakksjiktet. Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 1.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2023 Takk for konstruktive innspill! Da har jeg planen klar. Våren 2023 legges det atter en gang owatrol D2 på skroget 😄 Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Hakkannen Svart 1.Februar.2023 Del på Facebook Svart 1.Februar.2023 Høres ut som en god plan😊👍 Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 3.Februar.2023 Del på Facebook Svart 3.Februar.2023 (redigert) Er vel ikke uvanlig å bruke Owatrol Edelolje etter D2? jeg brukte i allefall dette for å få en mer slitesterk overflate på en tidligere båt, blir utseende nesten som lakkert da, blankt og fint ;) Redigert 3.Februar.2023 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
amanda_3 Svart 3.Februar.2023 Del på Facebook Svart 3.Februar.2023 Jeg gikk over til Owatrol sin Edelolje etter D2, det fungerte bra for meg. Helt ok slitestyrke. Har tidligere lakket over D2, det fungerte bra i noen år før lakken fikk små avlange sprekker. Da ble det mye jobb å rette opp. Min erfaring er at Edelolja fungerer bra til vårt bruksmønster. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Februar.2023 Del på Facebook Svart 3.Februar.2023 Førstefender skrev 1 time siden: Er vel ikke uvanlig å bruke Owatrol Edelolje etter D2? Det er første gangen jeg hører om det, så litt uvanlig må det da være;-) Eneste stedet jeg har brukt Edelolje er på benkeplater i teakfiner inne i båten, og der har det i alle fall vært svært slitesterkt. Mer lakk enn olje virker det som... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Førstefender Svart 3.Februar.2023 Del på Facebook Svart 3.Februar.2023 Mulig det var D1 til treverket var mettet, før 2-3 strøk med Edelolje, står evt beskrevet på Owatrol sin hjemmeside, maaange år siden jeg gjore dette så husken er så som så.. Edelolje er definitivt ikke noe lakk, det er olje. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Februar.2023 Del på Facebook Svart 3.Februar.2023 Førstefender skrev 48 minutter siden: Edelolje er definitivt ikke noe lakk, det er olje. Overgangen mellom olje og lakk er "flytende". Jeg vil si at Edeloljen har en hardhet nesten tilsvarende lakk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hakkannen Svart 3.Februar.2023 Del på Facebook Svart 3.Februar.2023 Førstefender skrev for 2 timer siden: Mulig det var D1 til treverket var mettet, før 2-3 strøk med Edelolje Sannsynligvis var det D1 først, og så Edelolje ja😊 Hva som er lakk eller ikke er nok mer et definisjonsspørsmål som har noe flytende svar, alt etter hvem du spør. Spørsmålet blir gjerne hvilke egenskaper olje og lakk har. Er produktet impregnerende, altså trekker godt inn i virket? Herder/tørker produkter relativt raskt? Danner det hinne eller ikke? Herdende oljer (slik som D2, Benar, Edelolje, og lignede) oppfører seg som en lakk da de danner hinne som (til slutt) får tørr og beskyttende overflate. Hinna gjør at det er en beskyttende barriere mellom virket og elementene. Tar man på overflaten kan man ikke kjenne den direkte trestrukturen med hendene. Disse herdende oljene/lakkene impregnerer i minimal grad siden de har dårlige penetrererende egenskaper, enten på grunn av stor molekylstørrelse/bindinger eller hvor raskt de herder. I motsetning til typiske impregnerende oljer som D1, rå linolje, Clipper 1, osv. Sånn sett (ja, vet jeg gjerne trekker den litt langt her, men likevel) oppfører til og med kokt linolje seg mer som en lakk, noe sakteherdende som sådan. Blant annet på grunn av stor molekylstørrelse impregnerer den kokte dårlig i forhold til den langt mer saktetørkende rå linolja som trekker rett inn, ja til og med gjennom materialen hvis den ikke er for tykk. Til og med tretjære vil herde og danne hinne på overflaten når den får sollys. Nå er jo gjerne enkelte av de mer dedikerte lakkene basert på annen kjemi enn det som betegnes som herdende oljer, men selv om produsentene gjerne skiller mellom olje, herdende olje og lakk blir gjerne egenskapene i praksis det viktigste? Blir for så vidt en digresjon, men samtidig litt innenfor temaet; for noen år siden husker jeg det var en såre sjau for norske og svenske fartøyvernere og vernere av stavkirker og andre gamle bygg. Sto omtalt blant annet i magasinet «Kysten» og hos Fortidsminneforeningens utgivelser. EU mente nemlig at tretjære var et impregnerende biocid og ville dermed forby/begrense bruken. Da snudde miljøet seg rundt og fikk med seg forskning på at tretjære egentlig er en lakk for å slippe restriksjonene😄 Til dels hadde de jo et godt poeng, men tretjære har flere egenskaper, den impregnerer, er giftig og kan danne hinne, så sånn sett var de jo innom sannheten i alle fall😁 Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 3.Februar.2023 Del på Facebook Svart 3.Februar.2023 (redigert) Det som gjør at edelolje og og andre oljer som D2 gir en blank og litt hardere overflate er enkelt og greit bindemidler som tilsettes. For eksempel harpiks. Lakjens egenskaper avhenger helt av de bindemidler (tørstoffer) som tilsettes. Herdingen og dens hardhet og glans avhenger av sammensetningen og kvaliteten på disse. Noe av tørkeprosessen er at våtstoffene kort og godt fordamper. Og så til oppfatningen om at olje trekker inn i treverket. Det avhenger helt av treets egenskaper og cellestruktur. Furu er en tresort som har åpen cellestruktur. Det vil si at det er mulig å få våtstoffer inn i stokken. Derav trykkimpregnering av furu. Det samme er ikke mulig med gran. Der trekker ingenting inn i treet. Man fyller bare opp de cellene som er åpnet som følge av saging, høvling eller pussing. Og slik er det med mye edeltresorter også. Så når man tynner ut oljen med terpentin (møkkete White spirit), så trekker det ikke mer inn i treverket. Det fordamper bare fortere. Og så vil nok overtroen i mange miljøer fortsette som før!😁😁 Redigert 3.Februar.2023 av Chilli Solbris (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hakkannen Svart 3.Februar.2023 Del på Facebook Svart 3.Februar.2023 Chilli Solbris skrev 28 minutter siden: Så når man tynner ut oljen med terpentin (møkkete White spirit), så trekker det ikke mer inn i treverket. Det fordamper bare fortere. Enig! Mange tror tynning hjelper på penetrering. Er heller det at olja blir lettere å påføre og stryke ut som er hensikten, spesielt når det er kjølig😊 Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 3.Februar.2023 Del på Facebook Svart 3.Februar.2023 Hakkannen skrev for 4 timer siden: Enig! Mange tror tynning hjelper på penetrering. Er heller det at olja blir lettere å påføre og stryke ut som er hensikten, spesielt når det er kjølig😊 Jeg bruker tynner i lakk i kombinasjon med en supergod pensel eller rulle for å få skikkelig fin overflate. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Jens_P Svart 4.Februar.2023 Del på Facebook Svart 4.Februar.2023 Den gang det var trebåt i familien ble lakken tynnet for at den skulle feste seg bedre på bart treverk. Om det fungerte eller var overtro vet jeg ikke. Men et strøk med tynnet lakk bygger ikke så tykt lag som "konsentrat" rett ut av boksen. Andre grunn for å tynne var som andre har nevnt for å få lakken til å flyte når det var kjølig. Ulempen med å tynne lakk var at det tok noe av glansen. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
bare lek(k)er Svart 4.Februar.2023 Del på Facebook Svart 4.Februar.2023 Hakkannen skrev for 19 timer siden: Enig! Mange tror tynning hjelper på penetrering. Er heller det at olja blir lettere å påføre og stryke ut som er hensikten, spesielt når det er kjølig😊 Jammen ikke rart at folk tenker det, når produsentene oppgir det.. https://www.jotun.com/no-no/decorative/yachting/trepleie/tips-for-vellykket-lakkering Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.Februar.2023 Del på Facebook Svart 4.Februar.2023 Mulig vi her snakker om impregnerende oljer og herdende oljer/lakk om hverandre, det er forskjell på hensikten med å tynne impregnerende olje versus lakk, og med glidende overgang mellom impregnerende olje og herdende olje/lakk blir det ikke lettere😅 Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 4.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2023 (redigert) Jeg har brukt de siste ukene til å sette inn båten med rå linolje. Jeg har ikke gjort noe vitenskapelig forskning, men jeg har testet å varme oljen, noen mener til 120C andre mener 30C holder. Så har jeg tynnet med terpentin og nå bruker jeg bare ren rå linolje. Uansett fremgangsmåte merker jeg ingen forskjell, oljen har trekt inn til dagen etter. Det er fantastisk mye deiligere å jobbe uten terpentin og maske må jeg si. Redigert 4.Februar.2023 av thomsped (see edit history) Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
bare lek(k)er Svart 4.Februar.2023 Del på Facebook Svart 4.Februar.2023 Hakkannen skrev 1 time siden: Mulig vi her snakker om impregnerende oljer og herdende oljer/lakk om hverandre, det er forskjell på hensikten med å tynne impregnerende olje versus lakk, og med glidende overgang mellom impregnerende olje og herdende olje/lakk blir det ikke lettere😅 Da er jeg enig! Å tynne impregnerede oljer, (D1/clipper 1 ol.) ser jeg ikke noe poeng i. Å derimot tynne det/ de første lage(t)ene når man bruker herdende lakk oppå anser jeg som god praksis. Det er også viktig å tørke av overflødig olje, før den "herder" slik at det ikke blir liggende en hinne på treverket når man starter å lakkere Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 4.Februar.2023 Del på Facebook Svart 4.Februar.2023 Til trådstarters spørsmål, så er jeg enig i at å bruke lakk oppå d2 er en uheldig løsning. Å bruke varmluftspistol og silkling, pusse over og olje noen strøk før 3-4 strøk med lakk på et dekk tar jo ikke sååå lang tid? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.