mortentr Startet 3.Februar.2023 Link til dette innlegget Startet 3.Februar.2023 Etter 7 sesonger med vår Windy 26 Kharma som dagsturbåt fant vi i høst ut at vi ønsket å gå for en skikkelig hytte på sjøen. Valget falt til slutt på en meget flott 2008 Windy Grand Bora 42 med 2 x VP D6-370. Fikk kanskje tidenes beste start, og hadde så og si flatt hav fra Bergen til Lillesand på hentetur i September. Mot slutten av turen merket vi at den ene motoren slet med å få mer enn 3100rpm. Viste seg å være hub på indre propell på det ene drevet som var helt løs (kunne dra propell rundt med hendene). Båt ble etter kort tid tatt på land og planen var absolutt ingen store prosjekter, bortsett fra propellene. Rett før jeg lukket presenning, la jeg merke til at det var liv i usb-lader i dashboard selv om alt av hovedbrytere var av. Da gikk alarmen. Noe var åpenbart feilkoblet et eller annet sted. Isolerte de store forbrukerne ved å demontere sikring for sikring. Feil ble lokalisert til bak hovedsikring for "Service", men her er det voldsomt mye. Demonterte kabel for kabel på panel for hovedbrytere, men ingen umiddelbar suksess. Så ved flaks, løsnet(!) kablene i denne koblingen fra kabelsko av seg selv: Da forsvant feil. En av de tynne ledningene gikk fremover i en kabelbunt (teipet sammen) i et lukket rør. Umulig å følge. Etter mye om og men, var det noen som hadde tatt en kjappis ved montering av ny stereo. Ganske trangt her, så oppdaget den ikke med det første. Konstant pluss for minne til gammel stereo fra koblet sammen med Service-kretsen. Resultat var konstant spenning på alt av Service i båt, via denne koblingen. I teorien ville baugthruster fått strøm via denne, hvis hovedbryter var skrudd av(!). Selv om jeg ikke arbeider med det nå, har jeg elektrokompetanse fra tidligere. Nå fikk jeg en plutselig trang til å gå gjennom alt. Fortsettelse følger :) Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2023 mortentr skrev 12 minutter siden: Mot slutten av turen merket vi at den ene motoren slet med å få mer enn 3100rpm. Viste seg å være hub på indre propell på det ene drevet som var helt løs (kunne dra propell rundt med hendene). Først så jeg ikke logikken her. Men så kom jeg på at det er en dobbelt installasjon. Så da er logikken kanskje slik at den indre propellen på den ene motoren ikke ble belastet og dermed klarte ikke denne motoren å overføre nok energi til vannet, og dermed måtte den andre motoren kompensere og dermed fikk for tung last? Når du først skal sende inn propell så send like godt inn alle 4. Sjekk bosset i dem, og sjekk også at de matcher med hverandre slik at den ene motoren ikke har tyngre propeller enn den andre. Hvis forrige eier kan opplyse om hva maks turtall er får du også en pekepinn på om propellene er riktige, eller muligens litt for tunge. Det er bedre for D6 å ha litt for lette propeller enn for tunge har jeg fått med meg. Det er noen som har opplevd at den ene D6en i en dobbeltinstallasjon plutselig havarerer. Det har da vist seg at motoren har vært for hardt belastet pga litt ujevne propeller, samt at de har hatt hakket for tunge propeller. Husker ikke hvem som opplevde det. Var det @dennrick tro? Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mortentr Svart 3.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2023 (redigert) Grand Banks jr skrev 24 minutter siden: Først så jeg ikke logikken her. Men så kom jeg på at det er en dobbelt installasjon. Så da er logikken kanskje slik at den indre propellen på den ene motoren ikke ble belastet og dermed klarte ikke denne motoren å overføre nok energi til vannet, og dermed måtte den andre motoren kompensere og dermed fikk for tung last? Når du først skal sende inn propell så send like godt inn alle 4. Sjekk bosset i dem, og sjekk også at de matcher med hverandre slik at den ene motoren ikke har tyngre propeller enn den andre. Hvis forrige eier kan opplyse om hva maks turtall er får du også en pekepinn på om propellene er riktige, eller muligens litt for tunge. Det er bedre for D6 å ha litt for lette propeller enn for tunge har jeg fått med meg. Det er noen som har opplevd at den ene D6en i en dobbeltinstallasjon plutselig havarerer. Det har da vist seg at motoren har vært for hardt belastet pga litt ujevne propeller, samt at de har hatt hakket for tunge propeller. Husker ikke hvem som opplevde det. Var det @dennrick tro? Ja, var litt kort i forklaringen. Den fungerende motoren fikk for mye last og klarte ikke å dra videre opp. Den med feil spant opp i 3500, men ble syncet ned til 3100 igjen. Alle 4 har allerede vært på spa hos Simen Andvik, og ligger skinnende blanke med nye hubs inne i huset her :) Var litt bekymret for oljeskift på drevene etter dette, men begge så bra ut. Båten er vel relativt smal (3,48) i forhold til sin lengde, og går nok ganske lett i sjøen. Redigert 3.Februar.2023 av mortentr (see edit history) Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2023 mortentr skrev 12 minutter siden: Alle 4 har allerede vært på spa hos Simen Andvik, og ligger skinnende blanke med nye hubs inne i huset her :) Da har de nok blitt optimalisert ja Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2023 Gratulerer med ny båt forresten! Flotte båter det der! Ser det ble borte etter sitatet i første post her fra meg. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mortentr Svart 3.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2023 Grand Banks jr skrev 5 minutter siden: Gratulerer med ny båt forresten! Flotte båter det der! Ser det ble borte etter sitatet i første post her fra meg. Thanks! Vi gleder oss voldsomt til sesong nå, men gjenstår fortsatt en del detaljer. Ting jeg tar i har ofte en tendens til å eskalere i omfang. Tenkte derfor å legge ut historien her til underholdning, skrekk, advarsel osv :) Link to post
Bonus Svart 3.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2023 (redigert) Gratulerer med ny og flott Windy ?? Har selv tilbrakt mer enn tre år av livet mitt i den W37 Grand Mistral vi hadde mellom 2009 og 2018 og har sterke abstinenser fortsatt ☺️ Redigert 3.Februar.2023 av Bonus (see edit history) Link to post
mortentr Svart 3.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2023 Etter litt grubling bestemte jeg meg for en full gjennomgang av det elektriske, og en ganske heftig ombygging. I min korte eie la jeg merke til at VP-instrumentene fikk for mye spenningsfall ved start, og måtte man måtte velge visninger osv på nytt. Ingen stor sak, men instrumentpanelet i denne båten er formet slik at det er mye enklere å se trimvinkel i lcd-display vs vanlig trimindikator. Dette skjedde ikke dersom crossover mellom start og forbruksbank var koblet inn. Startbatteri er i følge spec mer enn kraftig nok til å starte en D6, men fikk det også testet skikkelig hos Skandinavisk batteriimport hvor de konkluderte med at det faktisk leverte mer strøm enn det skulle. Målte litt rundt hovedbryter for start og så noen indikasjoner på at denne kanskje hadde hatt bedre dager. Dette kombinert med at strømkretsen for start i denne båten er ekstremt lang (plusskabel var kanskje 14meter, fra batteri via bryter og tilbake til motor) var neppe positivt for problemet. Valget ble da en stooor avbitertang og innkjøp av fjernstyrte og overdimensjonerte BEP-brytere (500A kontinuerlig), lokalisert rett ved batteri. Delvis montert: Resultatet er at denne kretsen nå er ca 10m kortere. Omtrekking av disse kablene var en sak for seg selv. Grunnet forhold relatert til opplagspresenningen da fikk jeg ikke åpnet motorlukene helt, så det ble akrobatikk og en skikkelig treningsøkt. Underveis ble jeg mer og mer overbevist om at dette prosjektet var berettighet. Dette virker å være original Windy-pressing: Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2023 mortentr skrev 18 minutter siden: Resultatet er at denne kretsen nå er ca 10m kortere. Dét har nok litt å si på spenningsfall ja. Hvilken mm2 er det på kablene? Jeg bygde om mitt system slik at motor starter fra startbatteriet, men lader til forbruksbatteriet. Et skillerelé sørger så for lading av startbatteriet. Tanken min er at hos meg tappes forbruksbatteriet ned ved landligge (selv om jeg har solceller), men startbatteriet er stort sett fullt. Så det er bedre å lade forbruksbatteriet direkte. De er uansett sammenkoplet noen sekunder etter at lading starter. I tillegg lader solcellene da forbruksbanken, men også vedlikeholder startbatteriet når båten ligger ved hjemmebryggen. Så jeg la egen strømkabel til pluss på motor (elektronikk) som går til hovedstrømbryter for startbatteriet, og da ladekabel fra dynamo til forbruk. Men du har sikkert egne DC/DC ladere for batteriene dine så dette ikke er noe å tenke på? Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mortentr Svart 3.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2023 Grand Banks jr skrev 1 minutt siden: Dét har nok litt å si på spenningsfall ja. Hvilken mm2 er det på kablene? Jeg bygde om mitt system slik at motor starter fra startbatteriet, men lader til forbruksbatteriet. Et skillerelé sørger så for lading av startbatteriet. Tanken min er at hos meg tappes forbruksbatteriet ned ved landligge (selv om jeg har solceller), men startbatteriet er stort sett fullt. Så det er bedre å lade forbruksbatteriet direkte. De er uansett sammenkoplet noen sekunder etter at lading starter. I tillegg lader solcellene da forbruksbanken, men også vedlikeholder startbatteriet når båten ligger ved hjemmebryggen. Så jeg la egen strømkabel til pluss på motor (elektronikk) som går til hovedstrømbryter for startbatteriet, og da ladekabel fra dynamo til forbruk. Men du har sikkert egne DC/DC ladere for batteriene dine så dette ikke er noe å tenke på? Det er 70mm2, men føltes godt å heller kunne gjenbruke disse meterne jeg kappet bort til noe fornuftig. Angående lading så var det allerede 2 x VP skilledioder for de to bankene på plass. Her på vei til å forsvinne ut av båten :) De er til salgs, dersom noen skulle ha behov. Erstattet av 2 x Victron ArgoFET med 3 utganger, slik at jeg kan gå fra 2 til 3 banker (start, thrustere/vinsjer og lithium til forbruk). Selvfølgelig var laskene fra de gamle VP-enhetene 3mm for korte i forhold til bredden på de nye isolatorene, så ble mye ekstra kabelpressing. Link to post
mortentr Svart 3.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2023 Bonus skrev 53 minutter siden: Gratulerer med ny og flott Windy ?? Har selv tilbrakt mer enn tre år av livet mitt i den W37 Grand Mistral vi hadde mellom 2009 og 2018 og har sterke abstinenser fortsatt ☺️ Takk for det! Vi hadde som sagt en 17 mod Windy 26 Kharma i en del sesonger denne og har vært utrolig fornøyd med denne. Var en fryktelig tung beslutning å selge, men ble alt for liten til noe annet enn dagstur med to voksne og ett barn. Bor 300m fra sjøen/havn, med 5 min til blindleia så dagstur har funket bra til nå - men nå blir det spennende å prøve noe nytt :) Link to post
Brigg Svart 3.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2023 Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Det er noen som har opplevd at den ene D6en i en dobbeltinstallasjon plutselig havarerer. Det har da vist seg at motoren har vært for hardt belastet pga litt ujevne propeller, samt at de har hatt hakket for tunge propeller. De tilfellene som jeg har registrert her på forumet har vært relatert til D4-300 hvor det har gått hull på stempel. Det har også blitt rapportert at VP har endret på stemplene på D4-300, noe som kan tyde på at dette er en kjent svakhet. D4-300 har et høyere effektuttak per sylinder enn D6-370, og jeg kan ikke huske å ha lest om tilsvarende problemer med noen D6-modeller. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
HiWard Svart 3.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2023 Gratulerer med fin båt fra en Windy-eier til en annen :) Blir spennende å følge med på dette, har selv gått over det elektriske i båten min og utbedret mange "kreative" løsninger. Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
mortentr Svart 3.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2023 (redigert) Fant ut jeg trengte en ekstra minusbar midt i båten. Var et salig kaos med tilkobling av allverdens på ulike batteripoler direkte. Gjenbrukte en av de originale plussbarene mens arbeidet pågikk, da det var litt leveringstid på 5-polet BEP med beskyttelse. Denne blir også utgangspunkt for Lithium-banken, med kort vei til 230V-inverter. Svimerket var fra bak det originale motorromslyset (halogen). Pærer byttet til led. Ellers løsnet minus til vinsj foran på båten når jeg begynte å skru på den andre minusbaren. Dette er da den andre kabelen i båten som har løsnet uten brukt av kraft, og det er også noe av grunnen for denne tråden her. Folk burde virkelig ta en gjennomgang av anlegg på båtene sine selv om de "bare" er 10-15 år. Redigert 3.Februar.2023 av mortentr (see edit history) Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2023 Brigg skrev for 1 time siden: De tilfellene som jeg har registrert her på forumet har vært relatert til D4-300 hvor det har gått hull på stempel. Det har også blitt rapportert at VP har endret på stemplene på D4-300, noe som kan tyde på at dette er en kjent svakhet. D4-300 har et høyere effektuttak per sylinder enn D6-370, og jeg kan ikke huske å ha lest om tilsvarende problemer med noen D6-modeller. Bra du korrigerte Brigg. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mortentr Svart 3.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2023 Jeg har også fjernet diverse skrot som ikke lenger var funksjonelt eller koblet til i forbindelse med det første feilsøk-prosjektet :) I den forbindelse ble det et hull som må dekkes (ca 15x15cm). Noen som har noen gode ideer på hva man kunne montert her i stedet for bare en plate i f.eks. børstet stål? Har ca 5cm å gå på mot førerstol. Kan også utvide hullet mer, og det er relativt god plass på baksiden. Tenkte litt på en hylle/holder hvor man kunne lagt fra seg mobil eller liknende, men ikke funnet noe bra alternativ. Link to post
dennrick Svart 3.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2023 7 hours ago, Grand Banks jr said: Det er bedre for D6 å ha litt for lette propeller enn for tunge har jeg fått med meg. Det er noen som har opplevd at den ene D6en i en dobbeltinstallasjon plutselig havarerer. Det har da vist seg at motoren har vært for hardt belastet pga litt ujevne propeller, samt at de har hatt hakket for tunge propeller. Husker ikke hvem som opplevde det. Var det @dennrick tro? Det stemmer. Det var 2xD4-300. Det var mye rart underveis, bl.a. feilmerket propeller og ujevn belastning pga det OG pga motstand i det ene drevet (mange girwirehavarier). Over 5 år fikk vi etterhvert alt iorden. Det jeg tror var dråpen / avgjørende for motorhavariet på den ene motoren var nok for tunge propeller og at motorene gikk for tung/oppnådde for lavt turtall på maks. Jeg lå ned mot 3400, og det ideelle hadde vel vært over 3500, kanskje gjerne opp imot 3600. Gikk etterhvert fra G6 til G5 for å komme over 3400. Ny eier av båten er orientert om hele historikken og vurderte enda lettere propeller for å hente enda mer rpm. @lurvetasshadde også et havari isommer på sin D4, og skaden var veldig lik min. Også den motoren hadde oppnådd for lavt turtall. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
mortentr Svart 3.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2023 dennrick skrev 4 minutter siden: Det stemmer. Det var 2xD4-300. Det var mye rart underveis, bl.a. feilmerket propeller og ujevn belastning pga det OG pga motstand i det ene drevet (mange girwirehavarier). Over 5 år fikk vi etterhvert alt iorden. Det jeg tror var dråpen / avgjørende for motorhavariet på den ene motoren var nok for tunge propeller og at motorene gikk for tung/oppnådde for lavt turtall på maks. Jeg lå ned mot 3400, og det ideelle hadde vel vært over 3500, kanskje gjerne opp imot 3600. Gikk etterhvert fra G6 til G5 for å komme over 3400. Ny eier av båten er orientert om hele historikken og vurderte enda lettere propeller for å hente enda mer rpm. @lurvetasshadde også et havari isommer på sin D4, og skaden var veldig lik min. Også den motoren hadde oppnådd for lavt turtall. Jeg har G8 på denne. Blir morsomt å se om det er noen endring etter tweaking av propellene. Fikk forøvrig denne av Windy - håper jeg kommer godt over 40 med normalt lastet båt nå. Link to post
dennrick Svart 3.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2023 3570 oppnådd ? Da ser det ikke ut som om du har et turtallsproblem i din båt med friskmeldte propeller Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
mortentr Svart 3.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2023 dennrick skrev 1 minutt siden: 3570 oppnådd ? Da ser det ikke ut som om du har et turtallsproblem i din båt med friskmeldte propeller Dette er jo noen år siden. Antar noen hester har falt av på veien :) Veide forøvrig båten til 8500kg (med 950L diesel) ved opptak vs 7200 i test. Link to post
mortentr Svart 11.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2023 (redigert) Det nærmer seg sesong, og ser heldigvis ut til å komme i mål med det meste av planer. Nytt sikringsskap med DC-automater i stedet for inline-sikringer over absolutt alt. Tanken var at hvis det er enkelt å bygge ut, faller man ikke for fristelsen til å ta en snarvei neste gang man har hastverk. Undervurderte derimot antall nye sikringer for diverse, så må muligens inn med et skap til. Forbruk/service (venstre - batterier ikke koblet til ennå) og det som henger på bank for thruster/vinter til høyre. Crossover mellom slik den relativt overdimensjonerte thruster-banken både kan brukes til start av motor eller forbruk dersom nød skulle bli stor. Thruster foran/vinsjer og thruster bak har hver sin bryter som takler 500A kontinuerlig. Lite plass til pen legging av kabler, men ble greit nok. Batteriene for thrusterne står tett inntil her. Alle hovedbryterne er nå motoriserte og plassert slik at lengder på kabler holdes på et minimum. Måtte lage et nytt hovedpanel uten de gamle hovedbryterne, som jeg erstattet med enkle vippebrytere. Ble også sagt inn display for batterimonitor. Fikk tak i noen biter av plastmaterialet det opprinnelige ble laget av. Originalen under. Med alt av kabler montert. Fresing av kantene i plastmateriale = mye søl :) Ferdig montert. Redigert 11.April.2023 av mortentr (see edit history) Link to post
mortentr Svart 11.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2023 (redigert) Skal bytte alle spoter i kabin til led (ikke bare til led-pære). Valget falt på Båtsystem Corona (av alle navn..), med pleksiramme. Disse passet så nært som mulig opp mot de originale hullene, både med diameter og dybde. Etter prøvemontering så jeg at disse ble i overkant kraftige i lys uten dimmer. I utgangspunktet en enkel sak, men viste seg å være mer smerte enn jeg noen gang kunne ane. Lugarene har styring av lys fra to plasser med endevendere. Ønsker å beholde denne muligheten, så måtte bli en dimmer med impuls-styring (trykk for av/på, hold inne for å dimme). Valgte NESIGN (NCDC-96) led-dimmer, da denne tar ekstremt lite plass og kan styres med impuls-brytere fra Berker - samme serie som opprinnelig er brukt i Windyen. Dimmeren operere med "floating negative", som byr på nye problemer. Alle eksisterende brytere bryter den positive lederen, men her er det behov for å ha kontroll på den negative også. Tenkte dette var easy ved å bare trekke gjennom to nye ledere ved å trekke ut én av de eksisterende, men til min store forskrekkelse var alle kabler limt med limpistol bak liner, som jeg ikke orket tanken på å demontere. Dimmeren har relativt grei tilkobling, men måtte undersøke litt hva som eventuelt kunne gjøres annerledes for å kutte ned på antall ledere. Positiv har samme potensiale gjennom dimmeren, så man kan i teorien hente dette fra hvor som helst. Den sorte impuls-ledningen reagerer også som den skal på hvilket som helst positivt signal, så dette kan også tas fra hvor som helst. Fikk jukset det til på alle steder utenom master-lugaren. Der var det enten ikke plass, eller nødvendig ledningskombo var ikke tilgjengelig. Ikke mulig å trekke flere ledninger gjennom eksisterende hull osv. Etter å ha blitt (enda) gråere i håret på grunn av mye grubling, kom jeg over at ledningene mellom bryter og spoter lå helt tilgjengelig bak kjøleskap i wetbar. Løsningen ble da å koble inn dimmeren bak der, og så hente impuls-signalet fra begge sider. Hadde tilsvarende problem i hovedkabin (minus koblet samme for 3 soner, utenfor rekkevidde). Der var jeg heldig og fant dette over liner på bad. Det gikk da fint å splitte dette, og trekke nødvendig tilførsel ut til der hvor bryterne er utenfor dør til badet. Nye knapper i matt børstet krom. Må ha en runde med vask etter alt er ferdig :) Redigert 11.April.2023 av mortentr (see edit history) Link to post
Hulda Svart 12.April.2023 Link til dette innlegget Svart 12.April.2023 At høy-amp. kabler ramler ut av sekskantpressede rørkabelsko viser at uansett metode, må det være en viss kompetanse til stede for å oppnå akseptabelt resultat. Som du skriver, det er sikkert flere som burde ta en titt på eget elektrisk anlegg. Slike forhold er jo brannfarlige. Godt du rydder opp og bringer standarden om bord til et perfekt nivå. Interessant å følge prosessen. Link to post
mortentr Svart 19.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 Båten er kjørbar (propeller må monteres), men fortsatt en del detaljer og diverse kosmetisk igjen inne. Benyttet finværet til å få unna det meste som må gjøres ute før den skal i sjø. Satser på tidenes sommer i Norge nå :) Utrolig mye hyggeligere å jobbe inne i en båt med kalesje på i forhold til opplagspresenning. Link to post
mortentr Svart 2.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2023 Fikk endelig levert de siste spotene, og fikk byttet resten. Merket endringen spesielt godt på badet, der lyset ble helt fantastisk bra i forhold til før (spesielt godt likt av fruen). Bilde av gammel og ny (i dusjen). Glemte å ta bilde av selve kabinen, men så med ett mye mer moderne ut. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn