Jump to content

Prosjekttråd - Windy Grand Bora 42

mortentr

Recommended Posts

Da var tiden for montering av en tredje batteribank til forbruk. Ønsket å ha inn 3 x 200Ah LiFePo4 (hvert med 150A begrensning på BMS). Da har jeg også god margin ved full belastning på MultiPlus-inverteren. Målet er å kunne benytte både elektrisk kaffemaskin og airfryer til bla.a. steking av rundstrykker :)

Ofrer den ene oppbevaringskassen over drivstofftanken, og bygde en ny batterikasse for formålet. Har plass til 4 batterier, men laget en ramme slik at de pr nå 3 låses fast. Fikk i en tykkere variant av plastmaterialet som ble benyttet til å lage ny hovedbryterpanel (18mm). Dette virket å være fantastisk solid, og kan også skrus i.

image.png.3a353b2b59cab056af418d33f7adc538.png

Prøvemontering

image.png.2a84f8e192783aef77de106ce0f0c5fd.png

De 2 gamle plankene over tanken var litt puslete, så satte inn 3 nye og kraftigere (innerste er ny).

image.png.1e4986a60a014abd20f8228caeca2133.png

Batteribrett ferdig montert. Shunt for monitoring også på plass. Øverst til venstre er negativ busbar. Under kabelkanal og høyre for shunt er busbars for perfekt balansert tilkobling av batteriene med like lange kabler.

image.png.4e66004ce1c87502d40326b3d1aeea3e.png

Alt montert. Siste topplading før reset av shunt :)

image.png.cdc3898495aed20780ac5f7a15dc0b51.png

Oppdaget under testdrift mens jeg lå på landstrøm av forbruk ble trukket fra batteriene i stedet for multiplus'en. Denne var konfigurert med for lav floatspenning (13,2V). En båtnabo hadde interface for konfigurasjon av denne, og vi fikk lagt inn parametere tilpasset lithium. Da gikk forbruk over til lading, og til slutt i 0 når batteriene var fulle. Ved landstrøm tilkobling og fulle batterier ligger nå float på 13,5V.

Neste store spenningen nå er hvor raskt disse kan lades opp fra motorer når de er godt tappet ned. Batteriene var relativt fulle, men ble pumpet ca 80-90A inn ved en kort testkjøring på tomgang.

Det andre er ladespenning fra motorene ved 3 batteribanker. Etter diskusjon med mekaniker endte jeg på å plassere sense-kabel fra én motor på startbanken og én på thrusterbanken for å unngå at disse blir kokt. Ladespenning på forbruksbanken er da kanskje ørlite lav ved heftig lading, men håper dette vil dra seg opp mot slutten når strømstyrken avtar med høy state of charge.

• 3 måneder senere...
mortentr skrev On 3.2.2023 at 11.14:

Det er 70mm2, men føltes godt å heller kunne gjenbruke disse meterne jeg kappet bort til noe fornuftig.

Angående lading så var det allerede 2 x VP skilledioder for de to bankene på plass. Her på vei til å forsvinne ut av båten :) De er til salgs, dersom noen skulle ha behov.

image.png.6b2551ee4088f670dbd0ecfd29859db2.png

Erstattet av 2 x Victron ArgoFET med 3 utganger, slik at jeg kan gå fra 2 til 3 banker (start, thrustere/vinsjer og lithium til forbruk).

image.png.a13fa337674e1ca9e780489f8d370ea1.png

Selvfølgelig var laskene fra de gamle VP-enhetene 3mm for korte i forhold til bredden på de nye isolatorene, så ble mye ekstra kabelpressing.

Hvor fikk du tak i disse beskyttelse hettene?

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

primusmotor skrev On 4.8.2023 at 16.09:

Hvor fikk du tak i disse beskyttelse hettene?

Ble en del til overs fra andre komponenter jeg tok ut. De med ledning ut i begge ender fant jeg på nett i utlandet, men på grunn av det lave antallet ble det billigere å slakte et koblingspunkt jeg fant på Maritim som hadde denne med. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...