PuttiPlutti Startet 3.Februar.2023 Del på Facebook Startet 3.Februar.2023 (redigert) Hei! Skal kjøpe nytt seil til en 33 foter med rulleforstag og lurer på en ting.. Hvordan er det å seile på kryss med en rullegenoa? Er det i det hele tatt mulig å krysse med den rullet halveis ut, eller blir alt bare tull da? Kanskje like greit å skaffe seg en kryssfokk og lære seg å seile med spinnaker? Det er vel litt optimistisk av meg å tro at jeg kun kan leve med en stor genoa, men det er jo lov å drømme Redigert 3.Februar.2023 av PuttiPlutti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Februar.2023 Del på Facebook Svart 3.Februar.2023 Det går utmerket å krysse med revet rullegenoa. Skal du seile beinhard regatta blir utstyrskravet et annet. Jeg har stort sett kun seilt med rullegenoa i 20 år med Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 3.Februar.2023 Del på Facebook Svart 3.Februar.2023 (redigert) Enig med @Hulda. Jeg kjøpte ny 135% rullegenoa i 2017, fungerer bra i sterk vind. Mulig jeg hadde stått 4 ° høyere i 10m/s med en spesial hardvindsfokk, men jeg ville jo ikke fått byttet til den underveis. Det viktigste er å få trimmet seilet flatt (uten vibrasjoner i akterlik) med riktig skjøtepunkt. Mulig du må rigge til en blokk om ikke skjøteskinna går langt nok frem. En utblåst rullegenoa fra 80-tallet drar nok mer sidelengs enn fremover. Redigert 3.Februar.2023 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PuttiPlutti Svart 6.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2023 Supert! Tusen takk for svar! Da får jeg sjekke ut litt tilbud på dette og sondere bruktmarkedet litt:=) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 6.Februar.2023 Del på Facebook Svart 6.Februar.2023 PuttiPlutti skrev 21 minutter siden: sondere bruktmarkedet litt: Nå er det vel ingen som har foreslått akkurat det. Du har jo et brukt seil. På regattamarkedet kan du finne lite brukte forseil, men neppe på rulleforseilmarkedet. Sitér dette innlegget Link to post
Renzir Svart 6.Februar.2023 Del på Facebook Svart 6.Februar.2023 Jeg har en Bavaria 40 fra 2008. Vet ikke hvilken årsmodell du har, men båtene fra denne tiden var jo satt opp med stor Genoa på typisk 130-140%. Jeg har 140% Genoa på min og valgte å kjøpe ny 140% i 2022. Grunner til valget var: - Eks 105% ville blitt lettere å håndtere når man slår alene etc. Men slik båten er konstruert ville den nok vært for liten på slør/lens i lite vind. - 140% fungerer fint å rulle delvis inn, seiler greit på kryss med den delvis rullet inn - Med liten fokk, eks selvslåer ville jeg måtte hatt flere seil i lite vind. En Gennaker/Spinnaker hjelper fint lite når du ikke har medvind. Da måtte jeg hatt både f.eks en Code 0 og en Gennaker. En Code 0 på rulle kunne jeg håndtert selv, en Gennaker kanskje men en spinnaker ville jeg ikke trivdes med alene. Ofte når jeg seiler så er vi som oftest maks 2 som kan seile ombord (kona og meg), er ikke alltid gjester er seilkyndige og da blir det mer enkle oppgaver til de. I praksis er det ofte slik at en av oss seiler alene mens den andre sløver eller driver med noe annet. NB: Kjøpte Cruising Laminat og hadde ca samme type seil fra 2008. Men det var veldig stor forskjell på utblåst gammelt seil og nytt. På kryss klarte ikke hovedseilet å henge med og blafret på de skarpeste vinklene. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 6.Februar.2023 Del på Facebook Svart 6.Februar.2023 Et delvis innrullet rulleseil blir posete fordi du mister strekket i forliket. Men har du et bra storseil (ikke rulle) kan du likevel holde ok høyde. En populær rigging av ntere båter er digert fullspilet storseil, en selvslående fokk, og gennakker på rull foran der igjen for unnavind. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 6.Februar.2023 Del på Facebook Svart 6.Februar.2023 (redigert) Krimart skrev for 1 time siden: Et delvis innrullet rulleseil blir posete fordi du mister strekket i forlike Det blir bra strekk i forliket om du har riktig skjøtepunkt når du ruller inn. Jeg har ikke sett det som problem. Seilmakeren har mulighet til å legge inn fyllstoff oppover forliket for å stramme opp og kompensere for busen foran i seilet. Redigert 6.Februar.2023 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 6.Februar.2023 Del på Facebook Svart 6.Februar.2023 Innrullet genoa er ikke optimalt. Men 99,9 prosent av alle turseilere bruker dette som det beste kompromisset. Rull inn 4 runder, så seiler du mer på storseilet når genoa er innrullet. Ja du får mer høyde of fart ved å bytte til mindre forseil. Men jeg gjør det aldri på turseilas. Velg størrelse på genoa ut fra det du vil bruke mest. Altså så stor som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.Februar.2023 Del på Facebook Svart 7.Februar.2023 Code0 skrev for 11 timer siden: Det blir bra strekk i forliket om du har riktig skjøtepunkt når du ruller inn. Jeg har ikke sett det som problem. Seilmakeren har mulighet til å legge inn fyllstoff oppover forliket for å stramme opp og kompensere for busen foran i seilet. Ja skum i forliket hjelper, riktig skjøtepunkt er viktig uansett også på forseil med stagkroker, men du kommer ikke unna at et delvis innrullet seil mister strekket i forliket. For slør etc. spiller det mindre rille, men for å ha nytte av forseilet for å ta høyde på skarp kryss er det en ulempe. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 7.Februar.2023 Del på Facebook Svart 7.Februar.2023 Krimart skrev 18 minutter siden: ta høyde på skarp kryss Da syns jeg storseilet har større betydning. Å krysse på havet i over 10 m/s gir bølger og andre forhold å vurdere, da justerer jeg forseiareal etter å få passe driv i båten, og er mer opptatt av storseil og løygang. Ikke har jeg folk på rekka heller, jeg får den høyden jeg får. Kjøper du båt for å vinne Shetland race så gjør du nok andre valg. Viktigst for meg og kona ee at båt og utstyr tåler været. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 10.Februar.2023 Del på Facebook Svart 10.Februar.2023 (redigert) Code0 skrev On 7.2.2023 at 10.45: Da syns jeg storseilet har større betydning. Å krysse på havet i over 10 m/s gir bølger og andre forhold å vurdere, da justerer jeg forseiareal etter å få passe driv i båten, og er mer opptatt av storseil og løygang. Ikke har jeg folk på rekka heller, jeg får den høyden jeg får. Kjøper du båt for å vinne Shetland race så gjør du nok andre valg. Viktigst for meg og kona ee at båt og utstyr tåler været. Joda, enig i det, men spørsmålet til TS dreide seg om kryssing med rulleforseil. Og om ikke Shetlandsrace, kanskje ha det gøy på onsdagsregattaen i indre Oslofjord står på agendaen? Det er utvilsomt slik at man taper noe med et delvis rullet forseil på kryss. Den ulempen må man veie opp mot hvor enkelt det er med rulle fremfor å ha ørten stagkrok-seil som må byttes når det blåser opp, så de aller fleste velger jo rulle mens hard-core regatta team ikke gjør det. Det optimale oppsettet er kanskje kutterrigg med stormfokk på rull innerst, og en stor flat gennaker/code zero på rull ytterst og en mer moderat genoa i mellom? Men neppe aktuelt for Hvermansen på en 33-foter. Størrelsen på en rullegenoa må også vurders i forhold til håndtering, den dagen rullelinen ryker i kuling og du må bakse med en diger genoa på framdekket er du glad hvis den ikke er unødvendig stor. Det er også spørsmål om hvordan 33-foteren er rigget i utganspunktet? Er den litt "gammeldags" masthead med forholdsvis lav mast, knøttlite storseil og en diger genoa? Eller er det brøkdelsrigg med digert "fat head" storseil, lite forseil (gjerne selvslående) og fokkeskjøte innenfor vantene (som står helt ute i skutesiden)? Redigert 10.Februar.2023 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.