Jump to content

Mulig forbud mot tømming av kloakk fra båt - Synspunkter ?


Hekri

Recommended Posts

 

image.png.c239251caca4e522f8421cd7f3b03996.png

 

Sakset dette fra Facebook i dag. Noen her som har synspunkter for og imot. Griseri - eller helt grei nødvendighet? 

Hva kreves av infrastruktur - hvor mye skal vi båtfolk måtte koste på skuta med ombygging m.v. - og kost/nytte-vurdering?

Og hvordan skal dette kontrolleres? Tja... svenskene har jo greid det....

Hele innslaget kan sees og høres fra NRK - lokalsendinga Oslo og Viken. (Jeg fikk ikke linket direkte til innslaget)

Tror det ble sendt i dag den 03.feb. 2023. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Sverige har ikke fått det til. De har en befolkning som følger regler, og har nok fått bort mye dritt fra sjøen. Men halvparten av stasjonene funker ikke når de skal brukes, eller er mirakuløst gjemt bak et hangarskip etc når man skal tømme. Kontroll er det lite av. Står en lengre artikkel om problemstillingen i siste På kryss. Der er også problemstillingen med tømmestasjoner som ligger utsatt til tatt opp, og faren for skader på båt ved tillegging grunnet bølger og vind.

 

 

Ombygging er vel fryktelig lite dyrt, avhengig av tilgang da. Men en vridebryter fra Trudesign og et dekksuttak med litt septikslange koster ikke mye for den fingernemme. 

 

Det største problemet for meg er at du kan sikte på en gjestehavn i juli med full dass. Så kommer du inn, og så funker ikke tømmestasjon. Da tar det j..... lang tid med seilbåt å dra tilstrekkelig langt utpå til å tømme i fjorden. Og havna er full når du er tilbake. Klok av skade blir det dessverre slik at tømming på tilstrekkelig dybde og langt nok utpå fjorden er safere enn å gamble på fungerende septikstasjon. 

 

Om det skal vøre betalingsløsning er det vel egentlig bra, da det bør medføre insentiver om å holde ting i stand. 

Redigert av willmasta (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er litt skeptisk. Jeg syntes vi har en litt rar tilnærming til viktige spøsmål der ideologi og de beste intensjoner trumfes igjennom uavhengig av effekt og kostnad. Mitt spørsmål: Er det virkelig et dokumentert problem at vi tømmer tankene våre ihht gjeldende regler langs kysten her i Norge? Jeg forstår at det kan være det i en trang fjord med stor tetthet av båter, men f.eks utenfor både Oslo- og Drammensjorden.

 

En ting jeg har tenkt på er følgende premiss som råder om dagen: "Skal vi nå klimamålene, så....." For meg later det til at dette premisset ødelegger enhver diskusjon og enhver fornuftig tilnærming til svært viktige spørsmål. Det er ingen grenser for hva man kan finne på da av kostnadskrevende og samfunnsødeleggende tiltak. Det er ingen som utfordrer premisset. I praksis kan man si og komme opp med så mye tull og idioti man vil så lenge man innleder dette med "skal vi nå klimamålene, så må vi......."

 

Litt spøkefullt sagt: Hadde jeg vært på sjekker'n idag ville jeg dratt på venstresidemøter og sagt til jentene at "skal vi nå klimamålene, så må nok vi to...." Det er som kjent ikke lov å si nei til setninger som begynner med "skal vi nå klimamålene" :smiley:

 

Hun hadde nok sikkert parert med at "skal vi nå klimamålene, så er det best at vi ikke får barn", og dermed er vi inne på en annen sak.

 

God fredagskveld folkens :giggle: 

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 24 minutter siden:

Er det virkelig et dokumentert problem at vi tømmer tankene våre ihht gjeldende regler langs kysten her i Norge?

Jeg kan ikke noensinne huske å ha sett noen seriøs forskning som underbygger dette men "forskning" finnes der nok en del av... "Klima" trumfer jo all sunn fornuft...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er forbudt der jeg bor allerede, inntil 4 nm fra land eller noe. Bryr meg midt på ryggen. Tømmer der jeg vet det er godt med strøm og sakene forsvinner utover og det er dypt.

 

Det er ALT for langt mellom stasjonene, de fungerer ikke, og de er stengt utenom sesongen. 

 

For meg er det 1-2 timer til nærmeste stasjon. 

 

Vannvittig byråkratisk skrivebordsgreie.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Så lenge de isolerer regelverket til Østlandet, der det er et problem(?) og kan løses praktisk, er det samme for meg.

 

Om noen tømmer 50 liter septik i Frøysjøen er det totalt irrelevant på alle mulige plan.

 

Hvem som skal håndheve det er en annen sak... Er det KV Tor som skal forfølge og straffeforfølge synderne?

 

Nei, byråkratene kan holde seg på kontorene sine og la båtfolk få være på sjøen i fred. Det er mer enn nok av ekte problemer å fokusere på i stedet for å finne på nye.

 

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er nok pragmatisk. Jeg har ingen problemer med tømmeforbud, men dette forutsetter tømmestasjoner. Faktisk foretrekker jeg å bruke tømmestasjoner der hvor dette finnes. I mitt hjemmeområde er alternativene å tømme «midtfjords», eller å krysse fjorden over til Son. 

Nok en gang tar man ting i feil rekkefølge. Etter mitt syn må tømmestasjoner på plass før man kommer med et forbud. Hvis ikke, blir jo folk tvunget til å bryte loven. Man trenger naturligvis ikke tømmestasjon på hver eneste holme, men generelt er det svært langt mellom stasjonene. 

Redigert av kjeros (see edit history)

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Skal du bruke tømmestasjonen i Son må du kontakte havnekapteinen for å få kode til stasjonen eller få den når du betaler for plass i gjestehavnen. i gjestehavnen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette er jo en debatt som kommer og går frekvent her på Båtplassen ...

 

2 hours ago, Hulda said:

I Sverige er det gratis. I Norge skal det, trolig, være en betalgreie

 

Det koster å ha operative "septiksug", og noen må betale - men å legge regningen direkte på båtbrukere som benytter pumpen, det er lite smart - da tror jeg nok at det for alle praktiske formål blir en liten håndfull av ærlige sjeler som benytter anlegget og betaler for det, og en større andel båtbrukere som ... offisielt aldri benytter toalettet ombord.

 

Såvidt meg forstått finnes det en nordisk avtale om at "sugestasjonene" skal være gratis i bruk.

 

I Norge er det kommunene som betaler.  Det fungerer svært bra i enkelte kommuner, ikke like bra i andre.  I Sverige har jeg oppfattet det slik at det er båthavnene/gjestehavnene som betaler, og at alle havner av en viss størrelse er forpliktet til å ha en fungerende sugestasjon.  Jeg vet ikke om tilstanden nå, men jeg hadde et inntrykk av at mange havner gjorde sitt beste for å holde regningen lavest mulig - gjemme bort sugestasjonen på et minst mulig synlig eller minst mulig tilgjengelig sted, etc.  Det er jo også synd dersom tilbudet av gjestehavner reduseres, det er vel ikke alle som har økonomiske muskler til å bygge ut noe tilbud.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Hekri said:

Og hvordan skal dette kontrolleres? Tja... svenskene har jo greid det....

Eh ... nei?  Har noen noensinne blitt bøtelagt for å slippe ut kloakk i Sverige?

 

Samtidig, med tanke på hvor vanskelig det tidvis kan være å få tømt tanken på lovlig måte, så anser jeg det som svært lite sannsynlig at dette er en lov som overholdes i noe stor grad.

 

Svenskene gikk fra den ene ytterligheten til den andre - før var det visst lov å dumpe septik hvor som helst (mens vi i Norge har en regel om at det må gjøres 300 meter fra land, pluss diverse lokale forbud), nå må man 5 nautiske mil fra land.  Svenskene har enorme mengder med skjærgård, eksempelvis i Bohuslän ... man kan dra fra Hvaler til Göteborg og være i beskyttet farvann nesten hele tiden, samtidig er det ekstreme mengder trafikk i den norsk fellesferien.  Helt klart at de har (hatt?) mye lokale problemer med septikforurensing fra båtturister i idylliske områder og langs fine badeplasser.  Dersom dette tildels er blitt borte, så fungerer kanskje loven etter sin hensikt - men jeg tror like mye det skyldes at folk dumper septik (ulovlig) litt lengre ut enn hva de gjorde før som at folk leverer inn septiken sin til forskriftsmessig kildesortering.

Link to post
Share on other sites

I Halden er tømmestasjon lagt til drivstoffbrygga og den er gratis. Vi tømmer skit og fyller diesel etter endt tur, så er båten klar til neste. Opplever det overhodet ikke problematisk og synes det er helt rett. I vår skjærgård er det vilt mye båter og folk sommerstid og det blir store mengder kloak på litet område hvis alle tømmer i sjøen.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, dennrick said:

En ting jeg har tenkt på er følgende premiss som råder om dagen: "Skal vi nå klimamålene, så....."

 

Det tenker jeg at er helt på siden av septikdebatten.  Selv om dumping av septik i beskyttet uthavn innebærer en miljøkostnad, så innebærer det neppe noen "klimakostnad".

 

Å drifte og vedlikeholde "sugestasjoner", samt pumpe og prossessere returmaterialet, det koster derimot energi, men den "klimakostnaden" er neppe særlig signifikant i den store sammenhengen.

Link to post
Share on other sites

thomsped skrev 42 minutter siden:

I Halden er tømmestasjon lagt til drivstoffbrygga og den er gratis. Vi tømmer skit og fyller diesel etter endt tur, så er båten klar til neste. Opplever det overhodet ikke problematisk og synes det er helt rett.

Når det er tilrettelagt så er det ikke problematisk. Poenget mitt er at det er et fåtall steder dette er tilrettelagt. Dermed kan man heller ikke innføre et nasjonalt påbud.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

53 minutes ago, tobixen said:

Det koster å ha operative "septiksug", og noen må betale - men å legge regningen direkte på båtbrukere som benytter pumpen, det er lite smart

På mine kanter av verden blr marinaer pålagt å installere tømmestasjon, og  det er et tak på hvor mye de kan ta seg betalt, tror det er 5 USD pr. tømming, mange plasser er det gratis.

Dette finansieres ved at marinaene får tilskudd fra staten til bygging og drift av tømmestasjonene, pengene tas fra drivstoffavgifter som båtfolket betaler. Synes dette er en helt grei og rettferdig ordning.

Link to post
Share on other sites

Så lenge det blir bygget ut skikkelige tømmeanlegg der båtfolk ferdes ser jeg ikke noe problem med dette. Ombyggingen til dekkstlmming vil ikke koste all verden, og renere sjøvann er kun et pluss for oss alle tenker jeg. Jeg ser ikke noen grunn til å problematisere dette.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det var ordføreren på Hvaler som mente at septikstasjoner burde vurderes som privat initsiativ. Om det skal legges legges på dieselprisen, så var jeg innom og tanket opp våren 2020. På to år har motoren gått 60 timer. Septiktanken tømmes mye hyppigere. I Sverige er det slik at alle som drifter gjestehavner er pålagt å ha tømmeanlegg for septik. Den mest brukervennlige jeg har vært borti så langt er Strömstad. Også alle som drifter bobilparkeringer har krav på tømmeanlegg. Og det skal være 'gratis'.

Link to post
Share on other sites

Jeg er usikker på miljø effekten av dette. Nå er det vel sånn at så lenge vi har hatt pattedyr på denne planeten så har det vært driti og pissa i sjøen. Fugl, fisk og andre marine arter driter og pisser daglig i sjøen. Konklusjonen min er da at sjøen har mekanismer for å håndtere dette så lenge ikke utslippene blir for store på et begrenset område.

 

Ut i fra det jeg har lest andre steder så er det utslippene av nitrogen (piss) som dreper Oslofjorden. SIden mange kommuner ikke renser for nitrogen så vil ikke levering av septik til tømmestasjon forhindre at nitrogenet havner i sjøen til slutt.

 

For fritidsbåtfolket mener jeg følgende regler bør holde:

 

 - Forbud mot tømming nært land

 - Påbud om kverning av septik før tømming (slik at en sikrer at det ikke flyter ting rundt)

 

For kommunene mener jeg at det bør være påbud om fjerning av nitrogen før utslipp til vann.

Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

Så lenge det blir bygget ut skikkelige tømmeanlegg der båtfolk ferdes ser jeg ikke noe problem med dette. Ombyggingen til dekkstlmming vil ikke koste all verden, og renere sjøvann er kun et pluss for oss alle tenker jeg. Jeg ser ikke noen grunn til å problematisere dette.

Det er akkurat det. Det er ikke tømmeanlegg der jeg ferdes. Jeg har allerede bygget om båten slik at den kan tømmes på stasjon.  Det gjorde jeg da jeg byttet septiktank. Men har brukt den 1 gang. Den 2. gangen jeg prøvde var stasjonene stengt. Begge to. Begge 1-2 timer fra meg i begge retninger.

 

I tillegg er stasjonene stengt når det er fare for frost. Og det er visst fare for frost fra midten av august...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev for 8 timer siden:

Dette finansieres ved at marinaene får tilskudd fra staten til bygging og drift av tømmestasjonene, pengene tas fra drivstoffavgifter som båtfolket betaler. Synes dette er en helt grei og rettferdig ordning.

Ja, for man driter jo mere, jo mere drivstoff mann bruker:rolleyes:. Hadde vært bedre å øke momsen på mat for finansiering da, om det skulle være noe "rettferdighet".

 

Tømmer gjerne på stasjon jeg, om den er tilgjengelig der jeg ferdes. Skal man svi av ekstra drivstoff for å få tømt på stasjon, kan man vel spørre seg hva som blir gevinsten. 

Link to post
Share on other sites

Dette er ren symbolpolitikk.

Skulle likt å se noen seriøs forskning på dette og da sammenlignet med hva diverse dårlige kommunale anlegg sender urenset ut.

Det var i hvertfall ingen miljøproblem da Sarpsborg kommune sendte kloakk fra 60000 mennesker rett i glomma noen måneder for noen år siden. Tiltak må settes inn der de monner og har noen effekt.

 

Men så klart. Spør du hvem som helst om det er greit at båtfolket bærsjer i badevannet så skriker de nei!!!

At det går 1000 ganger mer fra kommunen snakker ingen om.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

baatglede skrev 20 minutter siden:

Jeg er usikker på miljø effekten av dette.

Jeg og. Skal en ha en miljøeffekt som monner så må en nok se i helt andre retninger enn småbåtdassen...

 

baatglede skrev 20 minutter siden:

- Påbud om kverning av septik før tømming (slik at en sikrer at det ikke flyter ting rundt)

For så vidt et godt poeng men jeg husker godt en gang på -80 tallet da jeg kun hadde et simpelt manuelt pumpetoalett ombord og septiken gikk direkte ut. Etter en tur på potta og jeg kikket over rekken så var der en brun sky i et begrenset område under båten og det tok ikke mange minuttene før den var borte og det var ikke strøm i sjøen som gjorde det...

 

Hekri skrev for 12 timer siden:

Og hvordan skal dette kontrolleres?

Det handler nok om å opprettholde lydighetskulturen i folket. Noen vil gjøre alt de kan for å ikke bryte noen som helst lover uansett hvor viktig eller uviktig loven er men mange evner å oppdatere seg på kunnskap og klarer å tenke selv...

 

lurvetass skrev 2 minutter siden:

Dette er ren symbolpolitikk.

Helt sant :thumbsup:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 8 timer siden:

Dermed kan man heller ikke innføre et nasjonalt påbud.


https://www.nrk.no/video/DKOV98020323
Innslaget på NRK handler om et forslag om forbud gjeldende for Oslofjorden fra sommeren 2023.
 

Det er ikke foreslått noe nasjonalt forbud, men det kommer sikkert. Får bare håpe at det vil være noen voksne til stede når et slikt forslag skal behandles. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...