Jump to content

Mulig forbud mot tømming av kloakk fra båt - Synspunkter ?


Hekri

Recommended Posts

Komodo skrev for 14 timer siden:

Dette kan fort gå fra å være en miljøsak til å bli en klimasak.

 

Dersom det skal bli totalforbud mot å tømme i sjøen må det bygges ut massivt med tømmestasjoner, og de som har dritt i tanken, må kjøre til en slik tømmestasjon selv om de ikke hadde tenkt seg den veien.

 

Tenk da på karbonavtrykket det blir med all denne utbyggingen, vedlikeholdet og driftingen av tømmestasjonene. 

 

I en gammel tråd om tømmestasjoner fant jeg dette bildet. 

basjtomming.jpg.b03a445207a6c2fbfc46c6ca6cd42ce6.jpg

 

For å bygge slike tømmestasjoner vil det gå med en hel del stålarmert betong, en hel del aluminium, og en hel del plast og gummi.

 

Stål, betong og aluminium er blant de råvarene som generer mest CO2 utslipp ved produksjon. Når levetiden er over for en slik tømmestasjon vil den bli plukket fra hverandre og malt opp, metallene blir resirkulert. Plastmaterialene på tømmestasjonen blir produsert av fossil olje og gass. 

 

Under driften av disse stasjonene blir de buksert ut og tømt av større båter som går på diesel. Dieselen pumpes opp i Nordsjøen under store protester av "de grønne krigerne", altså de som jobber for å få på plass dette tømmeforbudet. 

 

Alle båter som ikke tilfeldigvis kjører forbi en slik tømmestasjon på vei hjem til båtplassen må kjøre en omvei for å få tømt. Det genererer ekstra forbruk av bensin og diesel fra lystbåtflåten. Enda verre er det hvis man ligger ute i holmene og får full septiktank. Da må man starte opp båten og kjøre til nærmeste tømmestasjon, noe som i mange tilfeller vil være en mye lengre kjøretur enn å bare kjøre ut et stykke fra land på dypt vann. 

 

Disse tømmestasjonene er jo heller ingen fryd for øyet. Blir hele skjærgården pepret med slike stasjoner så er det rett og slett en estetisk forurensning. 

 

Summerer man opp alle ulempene med å bygge ut og drifte tømmestasjoner så blir det ikke helt uvesentlig, og mange av ulempene kan knyttes direkte til klimautslipp. Lar man det være åpent for å tømme i sjøen i de områdene det er hensiktsmessig får det ingen negative konsekvenser verken miljø- eller klimamessig. 

 

Lagt til:

Her er tråden hvor jeg fant bildet:

https://baatplassen.no/i/topic/139933-tømmestasjon-for-septiktoalett-langs-sørlandskysten/

 

Meget fornuftig innlegg.

Håper noen innen politikken leser dette.

Link to post
Share on other sites

Problemet med septik tømmestasjoner er at jeg ennå ikke har opplevd en som fungerer på en måte som gjør at vi har lyst til å bruke den igjen.  Den eneste løsningen jeg ser som kunne ha fungert var om stasjonene var store betongflytere som alltid vendte seg gunstig i forhold til vinden og bølgene. De måtte også vært  fendret, og flushet seg selv, slik at når sugestussen settes tilbake, så kjøres en flushe sekvens før stasjonen er klar igjen.  Ved søl, bør dette renne inn i senter til ett sluk, og havne i tanken. Regnvann bør også havne i tanken, slik at den ikke blir til en belastning for nærmiljøet.  Legger man i tillegg inn muligheten til å sortere avfall på denne stasjonen, så blir det en komplett miljøstasjon. Men man må ikke plassere ut slike der vannkvaliteten er god fra før, for dette blir en dyr stasjon som bør behovsprøves. For å få dem som har båtplass i havna til å bruke dem, så kan man legge på en miljøavgift på havneleie som refunderes ved bruk av stasjon. I områder med mange turister og dårlig vannkvalitet, så kan dette med gratis tømming av avfall når man benytter suger være ett argument for å bruke stasjonen. Ser for meg at skjærgårdstjenestene kan tømme disse stasjonen og se status på tankene fra servicefartøy.  Dette mener jeg vil være en bedre løsning enn forbud slik svenskene har gjort. 

Link to post
Share on other sites

Hei

Det er bra med slikt forbud. Det behøver ikke koste allverden så lenge man har godt samarbeid med kommunen. På Vallø har vi tømmestasjon, tømmer rett i det kommunale anlegget gratis.

Koster ingenting å bruke av båtfolket, vi som båtforening føler det riktig å ta det miljøansvaret.

 

Det er intet søl, vi har satt av egen båtplass til dette. Null stress

 

Mvh

Windy37GM

 

 

 

 

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Lykken1 skrev for 6 timer siden:

Meget fornuftig innlegg.

Takk for det Lykken, veldig hyggelig :thumbsup:

 

Windy37GM skrev for 2 timer siden:

Det er bra med slikt forbud.

 

Windy37GM skrev for 2 timer siden:

På Vallø har vi tømmestasjon,

Fint at dere har et opplegg som fungerer bra for dere, og slike tiltak synes jeg er positivt. Men et forbud er jeg motstander av. Det bør tilrettelegges for tømmestasjoner som du beskriver som er strategisk plassert, og forhåpentligvis vil det utvikle seg en kultur for å bruke disse. Men jeg er motstander av at skjærgården skal pepres med slike flytende innretninger som bildet jeg la inn lenger opp, og at folk skal måtte kjøre omveier og brenne masse diesel for å få brukt dem. 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Windy37GM said:

Hei

Det er bra med slikt forbud. Det behøver ikke koste allverden så lenge man har godt samarbeid med kommunen. 

 

 

Det er vel og bra der infrastruktur ligger til rette for installasjon av tømmestasjon og der kommunen er villig. 

 

Har dere forresten noe statistikk på anvendelse av tømmestasjonen? 

Vallø er en stor småbåtthavn, og jeg har "dessverre" tilgode å se båter stille seg i kø for å tømme.

Redigert av 5nacks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev On 4.2.2023 at 19.48:

Så tante Olga, som aldri har satt sine ben i en fritidsbåt, skal være med på å finansiere dasstømmingen din hver gang hun er i butikken og kjøper mat ?

Det "rettferdige" hadde selvsagt vært at man betalte pr. tømming en pris som dekker installasjon og drift av anlegget. Dessverre ville dette sannsynligvis ført til at folk lot være å bruke anleggene og dumpet septiken i sjøen istedet.

Med denne parallellen er vi på ville veier. Hvis vi bare skal betale for de tjenestene vi bruker, vil jeg påberope meg at jeg ikke skal være med å finansiere at dine barn får skolegang, da jeg ikke har barn selv. Håper du ser hva jeg mener. :smiley:

Det må være en statlig eller kommunal oppgave å bygge disse tømmestasjonene i tilfelle. Og ikke minst vedlikeholde de. Og de må være gratis å bruke. Ellers blir septiken tømt i sjøen.

Hvordan dette eventuelle påbudet skal overholdes i praksis, lurer jeg fælt på...

Jeg monterte mulighet for sugetømming av septik ifjor, så båten min er klargjort, men har ennå tilgode å prøve den.

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

5nacks skrev for 12 timer siden:

 

Det er vel og bra der infrastruktur ligger til rette for installasjon av tømmestasjon og der kommunen er villig. 

 

Har dere forresten noe statistikk på anvendelse av tømmestasjonen? 

Vallø er en stor småbåtthavn, og jeg har "dessverre" tilgode å se båter stille seg i kø for å tømme.

Heisann.

Køen ser du sikkert ikke noe til siden det går fort å tømme en båt. ca 2-4 min med 150 liter. Si 10 min inkludert å legge til, så har man 60-70 "tidssloter" hver dag. Sommeren er 3-4 mnd så da blir det ca 6-7.000 tidssloter hver sommer. På Vallø er ca halvparten (500) av plassene til bobåt med mulighet for septiktank. Så at du ikke har sett kø er ikke så rart :-)   

 

Forbud er veien å gå fordi "folk" dessverre ikke bryr seg og noe må gjøres.  50 tømmestasjoner som fjerner 50% av dritten fra fjorden er bedre enn ingenting. Man må ikke la begrensingen styre dette, men la muligheten styre utviklingen.

 

mvh

Windy37GM

(som tømmer på Vallø for hver tur)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hører ikke hjemme i vår tid å tømme dassen rett i sjøen. Bør være høye straffer for slikt svineri. Fjordene er døde som føge av vår grisete livsstil, og mangel på kultur. Svømmer i vår egen bæsj. Bygg tømmestasjoner til alles glede, og la brukerne ta den riktige delen av regninga.

 

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev for 1 time siden:

Forbud er veien å gå fordi "folk" dessverre ikke bryr seg og noe må gjøres.  50 tømmestasjoner som fjerner 50% av dritten fra fjorden er bedre enn ingenting. Man må ikke la begrensingen styre dette, men la muligheten styre utviklingen.

 

 

Torpedon skrev 10 minutter siden:

Hører ikke hjemme i vår tid å tømme dassen rett i sjøen. Bør være høye straffer for slikt svineri. Fjordene er døde som føge av vår grisete livsstil, og mangel på kultur. Svømmer i vår egen bæsj. Bygg tømmestasjoner til alles glede, og la brukerne ta den riktige delen av regninga.

 

https://www.nrk.no/osloogviken/utslippene-fra-renseanlegg-til-oslofjorden-oker-1.15612588

 

https://vartoslo.no/anne-haabeth-rygg-kjetil-wang-hansen-lars-dalen/rystet-etter-utslipp-av-18-millioner-liter-kloakk-i-indre-oslofjord---ubegripelig-at-det-fikk-renne-ut-i-timesvis/302005

 

Hvilke 50% av dritten tror du du fjerner? 

Hører ikke hjemme å slippe svineriet rett i sjøen?? Dritten er da et naturprodukt og myye går fra land rett i sjøen i dag.

Det vi båtfolket tilfører av dritt er mikroskopisk, storm i vannglass. Artiklene over er helt tilfeldige googlet på 30sek, det er stadig nyheter over kloakk som går urenset rett i sjøen, utillsikktet eller planlagt pga vedlikehold etc.

Link to post
Share on other sites

Herregud, det har blitt sendt kloakk rett i sjøen fra husholdninger i hundre år. Hold nå hodet kaldt og tenk over:

 

1) Hvor stor er mengden fra fritidsbåter? Utgjør det faktisk et problem?  og

2) Er dette et geografisk begrenset problem?

 

Norges kyst er enormt stor og lang. Det som kan være et problem i enkelte overbefolkede fjorder trenger ikke være et problem i det hele tatt andre plasser.

 

Før man går hals over hode for å innføre regelverk: er det hensiktsmessig at noen i Nord-Norge eller på Vestlandet skal gå 50 nautiske mil med båten for å komme til en tømmestasjon? For det blir konsekvensene av forhastede og vidtrekkende vedtak, selv om de er aldri så godt ment. Det som starter som løsninger på et lokalt problem har tendenser til å fort flyte over til nasjonale løsninger.

 

Forøvrig observerer jeg hver gang det regner mye at det kommer et stort oppkomme midt i fjorden her vi ligger, og da ligger det et femitalls måker der og gasser seg. Mon tro hvorfor...

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Torpedon skrev 2 minutter siden:

Hører ikke hjemme i vår tid å tømme dassen rett i sjøen. Bør være høye straffer for slikt svineri. Fjordene er døde som føge av vår grisete livsstil, og mangel på kultur. Svømmer i vår egen bæsj. Bygg tømmestasjoner til alles glede, og la brukerne ta den riktige delen av regninga.

 

I forhold til hva?

 

Norge har de reneste fjordene i verden. Ett av våre beste 'selling point' som turistnasjon.

Vi kan drikke vann fra bekken, og får drikkevann rett fra springen. Dette er ukjent i store deler av verden.

 

Vi har kanskje et 'udelikat' utfordring i tett beferdede områder. Men utfordringene er lokale knyttet til Oslofjorden og noen få andre steder.

 

Husk at det har vært store mengder 'biomasse' som har produsert avføring til naturen til alle tider. Sannsynligvis i langt større mengder enn i dag.

 

Om det er tilgjengelige og fungerende tømmestasjoner, vil disse bli brukt. Om ikke får man gå 300m fra land for å tømme tanken. Så kan det hende man trenger strengere restriksjoner noen steder.

Men strengere restriksjoner endrer ikke adferd, om man ikke har anledning til å være lovlydig. Det er ikke noe poeng i gjøre fornuftig tenkende mennesker til lovbrytere heller. Mulig det er anderledes i Oslofjorden, men båtfolk flest trenger ikke pålegg for å oppføre seg anstendig ift dette.

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev for 18 timer siden:

Det er bra med slikt forbud.

Ufattelig at noen tror at hvis der kommer et forbud så er problemet løst... Vi har allerede så mange forbud at vi alle er forbrytere enten vi vil eller ikke samme hvor lovlydige vi prøver å være... Nye forbud handler alt for ofte om inkompetent handlingskraft...

 

Torpedon skrev 1 time siden:

Hører ikke hjemme i vår tid å tømme dassen rett i sjøen. Bør være høye straffer for slikt svineri. Fjordene er døde som føge av vår grisete livsstil, og mangel på kultur. Svømmer i vår egen bæsj.

Det er nok ikke kloakk som dreper fjordene men en mengde andre utslipp. Kloakk drar heller i andre retningen og lokalt kan det jo enkelte plasser gå for langt med algeoppblomstring og slikt... Naturen har en ufattelig evne til å rydde opp i naturlige problemer, det er verre med de "unaturlige" problemene som utslipp av diverse giftstoffer og plast...

 

S/Y Emma skrev 37 minutter siden:

Herregud, det har blitt sendt kloakk rett i sjøen fra husholdninger i hundre år. Hold nå hodet kaldt og tenk over:

 

1) Hvor stor er mengden fra fritidsbåter? Utgjør det faktisk et problem?  og

2) Er dette et geografisk begrenset problem?

Jeg har da dykket i havnebasseng og kommet opp igjen med brukt toalettpapir hengende rundt nakken, bokstavlig talt, uten at det har vært noe problem verken for meg eller andre... men det er jo også noen tiår siden. Før jeg kan være bittelitt positiv til tvangstømming i tømmestasjoner vil jeg se noe seriøs dokumentasjon på hvor stort problem båtdassene representerer...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

18 hours ago, Windy37GM said:

Det er bra med slikt forbud. Det behøver ikke koste allverden så lenge man har godt samarbeid med kommunen. På Vallø har vi tømmestasjon, tømmer rett i det kommunale anlegget gratis.

Koster ingenting å bruke av båtfolket, vi som båtforening føler det riktig å ta det miljøansvaret.

 

Det koster nok noe, selv om kommunen tar regningen (ettersom Vallø gir bort en båtplass, tar jo Vallø også noe av kostnaden.  Generelt sett, alt for ofte blir det slik at båtplassen ved septikpumpen ender opp med å bli brukt, selv om intensjonen var at den skulle være reservert til tømmende gjester).  Det er greit nok å installere tømmestasjoner på steder hvor det faktisk er mye båttrafikk, og det er greit nok med forbud der det faktisk eksisterer tømmestasjoner som er åpne året rundt - men slik jeg ser det er det noe navlebeskuende å ivre for et nasjonalt tømmeforbud fordi "ting fungerer bra på Vallø".

 

Lovregulering kan ha noe for seg - slik som røykeloven, den har endret svært mye.  Allikevel, et problem med lovregulering er at det ikke forandrer så veldig mye.  Dersom man innfører lover som store deler av publikum har null respekt for, og som i tillegg ikke kan kontrolleres på en god måte, så fører det til en uthuling - folk mister respekten for lovverket.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 5 minutter siden:

Lovregulering kan ha noe for seg - slik som røykeloven, den har endret svært mye.  Allikevel, et problem med lovregulering er at det ikke forandrer så veldig mye.  Dersom man innfører lover som store deler av publikum har null respekt for, og som i tillegg ikke kan kontrolleres på en god måte, så fører det til en uthuling - folk mister respekten for lovverket.

Nettopp, godt sagt :thumbsup:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 1 time siden:

 

Lovregulering kan ha noe for seg - slik som røykeloven, den har endret svært mye.  Allikevel, et problem med lovregulering er at det ikke forandrer så veldig mye.  Dersom man innfører lover som store deler av publikum har null respekt for, og som i tillegg ikke kan kontrolleres på en god måte, så fører det til en uthuling - folk mister respekten for lovverket.

Godt sagt. Og selv om røykeloven ble lagt for hat, er det blitt mye bedre på restauranter og utesteder :-)  Jeg trr ike dette blir revolusjonert på 1 dag, men gi det 7-8-9 år så lurer vi på horfor i granskauen vi bare dumpa kloakk rett i sjøen..

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 2 timer siden:

Hvilke 50% av dritten tror du du fjerner? 

Hører ikke hjemme å slippe svineriet rett i sjøen?? Dritten er da et naturprodukt og myye går fra land rett i sjøen i dag.

Det vi båtfolket tilfører av dritt er mikroskopisk, storm i vannglass. Artiklene over er helt tilfeldige googlet på 30sek, det er stadig nyheter over kloakk som går urenset rett i sjøen, utillsikktet eller planlagt pga vedlikehold etc.

Selv om andre ikke gjør det de burde, fritar ikke det oss båteiere for å gjøre vårt :-) Og jeg tror helt oppriktig at om 7-8-9 år lurer vi på hvorfor vi dumpet rett i sjøen i "gamle dager". 

 

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Her er et slags lovforslag (må selvfølgelig renskrives):

 

===

Forbud mot dumping av septik til sjø, gjelder i X nautiske mils avstand fra nærmeste operative tømmestasjon.  Utover dette er det forbudt å dumpe septik nærmere land enn 300 meter, samt på mindre enn XX meters dyp.

 

XXX plikter å vedlikeholde et oppdatert nasjonalt kart over operative tømmestasjoner.

 

Kommunene har ansvar for å plassere ut, vedlikeholde, overvåke at pumpene fungerer, samt innrapportere endringr til XXX.

 

Denne loven erstatter alt av lokale reguleringer.

===

 

X må settes såpass lavt at det, også for de tregeste seilbåtene, oppleves som et reelt alternativ å besøke tømmestasjon.  Kanskje 6 nautiske mil?  Det er en times gange med en normal seilbåt (eller seks timer dersom båten ikke har motor og det er omtrent vindstille).

 

XXX bør være en eller annen offentlig instans.

 

Det geniale med forslaget over er at man slipper "høna- og egget"-problematikk, man slipper å måtte holde seg oppdatert på diverse lokale forskrifter, og man slipper å måtte forholde seg til lover som det i praksis er umulig å overholde.  Dersom en kommune ønsker et lokalt utslippsforbud, så er det bare å slenge opp en tømmestasjon.  Dersom tømmestasjonen er vinterstengt, så er det dermed også lov å dumpe til sjø vinterstid.  Man slipper å måtte lure på om tømmestasjonen fungerer eller ikke - den skal fungere (og hvis ikke, har man om ikke annet noen man kan peke på og klage til).

Link to post
Share on other sites

Veldig bra, tobixen!

Lover  ta lokale hensyn, ellers blir det håpløst. En fritidsbåt på Senja har langt ifra samme forutsetningene som en båt i indre Oslofjord. Om man skal bygge tømmestasjoner i hver en utkant langs vår hundre tusen kilometer lange kystlinje, blir det et mildt sagt kostbart prosjekt.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 2 timer siden:

Lovregulering kan ha noe for seg - slik som røykeloven, den har endret svært mye.  Allikevel, et problem med lovregulering er at det ikke forandrer så veldig mye.  Dersom man innfører lover som store deler av publikum har null respekt for, og som i tillegg ikke kan kontrolleres på en god måte, så fører det til en uthuling - folk mister respekten for lovverket.

Også må vi kanskje legge til at dersom et slikt forbud innføres før vi har reelle alternativer, så blir vi jo i praksis tvunget til å bryte dette forbudet. Hvis jeg må gå opp mot 6 nautiske mil for å tømme slik du @tobixen foreslår, så synes jeg bestemt at dette blir altfor langt.

 

Det er bra at det finnes tømmestasjoner, slik som f eks Vallø, men før et forbud trer i kraft må alle småbåthavner (over en gitt størrelse) ha en slik. 

 

Dog mener jeg vel at et slikt forbud burde være helt unødvendig. Jeg tenker at det får holde å ha slike forbud lokalt på steder hvor dette faktisk kan være et problem. 

 

 

 

 

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

33 minutes ago, finnmarken said:

Også må vi kanskje legge til at dersom et slikt forbud innføres før vi har reelle alternativer, så blir vi jo i praksis tvunget til å bryte dette forbudet.

 

Ja, jeg tenkte på det, men rakk ikke redigere innlegget :-)  Så har jeg heller fulgt opp med et lovforslag som ivaretar akkurat dette hensynet.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, finnmarken said:

Hvis jeg må gå opp mot 6 nautiske mil for å tømme slik du @tobixen foreslår, så synes jeg bestemt at dette blir altfor langt.

 

6 nautiske mil er et forslag, man kan jo krangle om hvor langt grensa bør gå (gjerne over et kart over Oslofjorden og eksisterende tømmestasjoner for å se hvor realistisk det er å dekke hele Oslofjorden).

 

Å måtte gå X nautiske mil er en "worst case" (loven bør vel spesifisere at det i tvilstilfeller er faktisk seilingsavstand som teller, og ikke luftlinjeavstand).  Skal man følge lovforslaget bokstavelig, så vil det nesten alltid være mulig å dumpe lovlig i en avstand av X/2 (tre) nautiske mil - enten dumpe til sjø langt nok unna tømmestasjonen, eller dra til tømmestasjonen.  Det vil som regel være lite rasjonelt å lete etter "smutthullene" som er langt nok unna nærmeste tømmestasjon - men alle lover har en eller annen uheldig bivirkning.  De som mener at det er viktig med totalforbud får da heller jobbe for å "tette" slike smutthull :-)

 

(Forøvrig mener jeg at det ikke er noen målsetning i seg selv å gjøre all dumping av septik i f.eks. Oslofjorden - men å redusere dumping i særlig utsatte strøk, spesielt i trivelige uthavner).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...