Jump to content

Artig «besøk» i båten, slik kan det gå når man er litt for gnien med ferskvannet

Hakkannen

Recommended Posts

Når man bor i båt og vannet på kaia er vinterstengt har man som regel to alternativer. Enten sjangle rundt på kaien med tunge vannkanner for å fylle opp tanken underveis gjennom vinteren eller spare litt på vannet når man kan. Forrige eier la opp til ferksvannsspyling av dassene om bord, det går noen liter om man skulle føle trangen, ellers brukes stort sett ferskvannet vinterstid til slikt som tannpuss og enkel skylling av dekketøy og vask.

Som båtboer lærer man seg raskt at det lønner seg å ha en grei logistikk på hva man foretar seg for at livets gang skal gå greiest mulig uten for mye hindringer underveis. Derfor pleier jeg oftest tømme meg (hvis det er lov å si) før jeg drar fra jobb, der jeg er på besøk eller på havnetoalettet i servicebygget på vei hjem.

I kveld, eller skal man si i natt, både blåser og regner det godt her. Det uler i masta. Så lysten til å pakke seg inn i egnede klær, forlate godvarmen om bord for så å labbe de om lag 200 metrene bort til havnetoalettet i drittværet nå var minimal. Men, plutselig kalte naturen, etter en bedre middag, midt i en god film, en pakke skulle leveres og noe måtte gjøres. Umiddelbart.

Heldigvis har jeg saltvannskran om bord, som betjenes med en standard Whale fotpumpe. Veldig gode pumper de der. Har to av dem, en for ferskvann fra vanntanken og en for saltvann fra sjøen. Av sikkerhetsgrunner er alltid ventilen inn fra sjø avstengt så lenge ikke saltvannspumpa er i bruk. For å spare på dette verdifulle ferskvannet, har jeg derfor vinterstid av og til praktisert å skylle ned med saltvann etter besøk på toalettet. Så fyller jeg på med noen liter ferskvann til slutt for at ikke saltvannet skal bli stående og gjøre ugagn i slanger og rør. Sparer en del turer med vannkannene på glatta ved å tenke smart. Fylte opp ei plastflaske med saltvann et par ganger, hellet ut og skylte godt i skåla, trakk ned og tenkte å fylle på en liten runde til, bare for å få med alt. Man kan jo levende se det for seg, det er ofte noe knask igjen i skåla om man ikke får skylt godt nok i første omgang.

Plutselig merket jeg fotpumpa begynte å fuske litt! Så ser jeg noe mørkt som skylles ned i flaska i det jeg fyller den opp. Ikke er det rusk, grønske eller annet man skulle tro kunne finne veien gjennom pumpa, å nei da, for der svømmer det sannelig rundt en liten fisk! Et riktig artig og uventet besøk må jeg si. Yngel av ett eller annet slag. Jeg gir meg over.
028DC295-73BA-4FD6-A645-5B79F67CD1AA.jpeg.1131228d8eeaf76e4f6bf46d8ecf8e55.jpeg

Grei som jeg (stort sett) er lot jeg hun/han få slippe unna etter noen velmenende og formanende ord og en aldri så liten fotosession før jeg varsomt tømte den ut i fri sjø, til et forhåpentligvis givende og innholdsrikt liv videre. Fisken slapp unna med skrekken og jeg fikk skylt ferdig der jeg begynte, det ble riktig så pent og flott der.

Nå håper jeg de andre fiskene har lært og holder litt bedre avstand til vanninntaket på babord side, etter å ha sett hvordan det gikk med kameraten sin (som sikkert hadde mye spennende å fortelle da hun/han kom tilbake i sitt rette element).

Jeg har også lært. Kommer aldri, aldri til å spyle tannkosten med saltvann for å spare, jeg ønsker nemlig ikke fisk i tannkosten.

B33D76C3-1EEA-489A-95B6-5F7FD27A7346.jpeg.1aaa95e1f1be6b1b5ab158e57e3dc3ea.jpeg

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Så greit, enkelt å lage "hurtigfiskesuppe" :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...