Jump to content

Ny dieselgenerator ca 3 til 4 kw, lett utgave til Blue Sky, jeanneau 43 Ds


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Antakelig ikke relevant for tråden, men jeg spør av uvitenhet/nysgjerrighet. 100 kg dieselaggregat, som tar plass og også skal vedlikeholdes. Koster mye nytt. Hvorfor er det en bedre løsning enn f.eks. dobbel kraftig generator og stor batteribank/inverter på fremdriftsmotoren? Hvor krysser kurvene mtp total kostnad opp mot timer eller kWh i drift?

Eller er det helt andre parametre som betyr mest her, som komfort, støy, mulighet til å kjøre kontinuerlig gjennom mange av døgnets timer? 

 

Og beklager at jeg forurenser tråden med slikt spørsmål som ikke svarer trådstarter. 

Link to post

Hei. 

Vil helst ikke ha den diskusjonen i denne tråden. :flag_bp:

Men skal svare deg for min egen skyld hva jeg tenker. 

Jeg bruker båten ganske annerledes enn de fleste, så jeg vil gjerne kunne velge å bruke 220 når jeg måtte ønske. Både vaskemaskin og andre 220 volt apparat. Da blir batteribank fort overbelastet.  

Den friheten betyr mye for meg. Om det er verd pengene. Sannsynligvis ikke for andre🙂

Men du verden å hyggelig det kan være å dele en liten strømsnutt med nabobåten av og til👍

Håper den diskusjonen eventuelt kan fortsette i en annen tråd. 

Da kannjeg kanskje få svar om gode generatorer, og eventuelt om andre har hatt slike i samme båttype som meg🙂

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Bjørn Løvjomås skrev for 2 timer siden:

Det er helt sant, eneste som kunne kommet i betraktning, var et midlertidig bensinaggregat. 

Er det noen som har hatt aggregat i jeanneau 43 Ds? 

@Sun Flyer, hadde du aggregat ombord?

Nei, det hadde jeg ikke. Og det har jeg ikke nå heller. Jeg ville gjort som en annen foreslo; bedre lading fra hovedmotor og en gedigen litiumpakke, stor inverter og 800 watt solpaneler. Men innser jo at det blir dyrt. Gjør utbedringene dine, ta sommeren ombord, så ser du til høsten hva du trenger. Det er mitt råd. Og det er lov å være uenig :)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Slik jeg har forstått ellers om aggregat så støyer 1500rpm aggregat vesentlig mindre enn 3000rpm, men er dyrere. Har 4hk (eller 5- husker ikke hk) Lombardini selv som går på 3000rpm. Hadde jeg skulle kjøpt nytt hadde jeg seriøst vurdert ett på 1500rpm, det MÅ jo bråke mye mindre. 

 

Spørs hvor isolert det er du skal ha din, men støy er alltid en stor faktor når man skal bruke aggregat.

Link to post
Gabi skrev 55 minutter siden:

Slik jeg har forstått ellers om aggregat så støyer 1500rpm aggregat vesentlig mindre enn 3000rpm, men er dyrere.

Riktig nok så langt men et 1500 rpm aggregat blir en god del større og tyngre også. Jeg har et 10kVA 3000rpm aggregat med en Mitsubishi L2E motor. L2E er oppgitt til 10kW/3000rpm men bare snaut 5kW/1500rpm. Jeg hadde tidligere et 6.5 kVA/1500rpm aggregat med L3E motor på ca 7.5kW/1500rpm. Vekten på disse motorene er hhv 71 og 83 kg så det er jo ikke noen kjempeforskjell men kan være avgjørende.

 

Jeg ville også tatt med i beregningen hvor mye du kommer til å kjøre aggregatet. Et 1500rpm aggregat vil leve betydelig lengre enn et på 3000rpm. Mitt sistnevnte aggregat hadde gått 17.000 timer da jeg kjøpte det og 20.000 timer da jeg solgte det og det verken brukte olje eller røyk så det hadde nok en del tusen timer til i seg...

 

Ville vært generelt skeptisk til Kinaaggregat, altså de anonyme som får et eller annet klistremerke på seg alt etter hvem som selger de...

 

Slik LiFePO4 batteriene fungerer ville jeg seriøst sett på det alternativet og. Jeg har en 26kWh batteripakke med 10kW inverter hjemme og det holder liv i hele huset i bortimot et døgn inkludert oppvarming og vv.bereder.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Hei

ikke samme båt, men har et mase 2kw i min Bavaria 46c. Står montert i lasterom akter. 
vaksemaskin og oppvaskmaskin kjøres på inverter så arregat kan brukes når det passer meg og evt mine båtnaboer uavhenging av når jeg behøver strømmen. Lading og VVB går på aggregat. 3000rpm bråker en del selv med masse Potter og vann/eksos skiller.

fordel mdd aggregat er autostopp ved alle feil så enkelt å la det gå når vi ikke er ombord. 
lykke til. 
 

tjorven

Link to post
SveinHa skrev for 4 timer siden:

Jeg hadde tidligere et 6.5 kVA/1500rpm aggregat med L3E motor på ca 7.5kW/1500rpm. Vekten på disse motorene er hhv 71 og 83 kg så det er jo ikke noen kjempeforskjell men kan være avgjørende

Hvilken merke aggregat er dette. 71 og 83 kilo er jo absolutt innafor i forhold til vekt. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Gabi skrev for 8 timer siden:

Slik jeg har forstått ellers om aggregat så støyer 1500rpm aggregat vesentlig mindre enn 3000rpm, men er dyrere. Har 4hk (eller 5- husker ikke hk) Lombardini selv som går på 3000rpm. Hadde jeg skulle kjøpt nytt hadde jeg seriøst vurdert ett på 1500rpm, det MÅ jo bråke mye mindre. 

 

Spørs hvor isolert det er du skal ha din, men støy er alltid en stor faktor når man skal bruke aggregat.

Med en separator vil man få ned støybilde vesentlig.

Link to post

Hei.

 

Igjen gratulerer med ny båt.

Eg kjenner meg att. Ny bruktbåt, og lyst til å få gjort mykje med båten.

Det medfører ofte at saldoen er i fritt fall.

Det var eit godt råd frå Sun Flyer. Bruk båten ein sommar, så ser du kva du treng.

 

Så til generator. Då me var på langtur, med baby, låg me lenge ved ei straumlaus brygga i Portugal. Då kjøpte me eit Honda EU 2i-aggregat. Det dreiv fint vaskemaskinen og ladaren.

 

Seinare har me aldri hatt generator, og har ikkje sakna generator.

 

Her i Nord-Europa er det lettare å gå til ei gjestehamn, ta ein storvask, og så segla vidare. Då får ein òg meir straum for hamneavgifta:smiley:

 

På langtur i marinalause strøk er det annleis.

 

Skal ein vaska mykje klede når ein ligg i uthamn melder behovet for watermaker seg....

 

 

Redigert av Ask (see edit history)
Link to post

Bjørn, gratulerer. 
 

Whisper har noen lette. Variabelt turtall fra 2400-3400 rpm. 
hadde 3000rpm. Har nå 1500 rpm, og setter pris på lavere støy. 
 

Bruker aggregat ganske likt deg. Men, tror de fleste 1500rpm er tyngre. Letteste jeg fant var Onan på 181lg. 
 

Dette fra whisper betydelig lettere:

https://www.whisperpower.com/diesel-generators/piccolo-generators/piccolo-5
 

mvh

 

Tor Arild

Link to post
Bjørn Løvjomås skrev for 3 timer siden:

Hvilken merke aggregat er dette. 71 og 83 kilo er jo absolutt innafor i forhold til vekt. 

Det er HFL. Det handler jo om litt mer enn vekt på bare motoren, generatoren blir gjerne litt tyngre, kapsling/lydkasse blir større og tyngre...

 

Jeg kjører som regel vaskemaskinen på så korte program som mulig da det i 99% av tilfellene er godt nok og da bruker en vask mindre enn 1 kWh.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Alle disse små dieselaggregatene som går på rundt 3600 rpm veier +/- 100 kg. Litt avhengig av om de leverer 50- eller 60 Hz. Om aggregatet er 'frekvensstyrt intelligent', kommer det ekstra elektronikk og omformer inn i bildet. Det er støymessig flott med et aggregat som går på 1500 rpm. Nedsiden er at vekten omtrent dobler seg, vekt og effekt er tilnærmet proporsjonale. Mitt eldgamle MASE 8000 Mariner som tar 6 kW på strak arm, veier ca. 120 kg, sett mot en Whisper som veier en drøy jerrykanne med diesel mindre. En kompis har et Honda-aggregat, han er fornøyd med kvaliteten. Nå har det med årene blitt et ork å løfte 22 kg opp og ned fra cockpit. Kjøp deg en Whisper, jeg har hørt at de har hatt litt problemer, men de leverer vel også mange enheter. Og så er de vanvittig kompakte.

Link to post

Jeg byttet fra Fairline Phantom til seilbåt for noen år siden. I Fairlinen satt det en HFL generator på 4 KWA, den veide under 100 kg. Den var montert i en lydisolert kasse i lasterommet akter i båten, den hadde også våteksos. Den generatoren hørte jeg knapt hvor jeg enn var i båten.  Link til den her. Den er jo gått ut av produksjon nå, men HFL har lette generatorer.

 

 

 

Link to post
Hulda skrev 1 time siden:

 Kjøp deg en Whisper, jeg har hørt at de har hatt litt problemer, men de leverer vel også mange enheter. Og så er de vanvittig kompakte.

Jeg har en Whisper 6kw med Mitsubishi motor, som rusler på 1500omd, gått rundt 450timer nå, fullintegrert med Mastevolt lader/inverter. Måtte bytte kondensatorer på ca 400timer, kost ca 1000lappen, ellers intet.

 

En båt kompis hadde en mindre 1-sylindret, 3000omd, denne ble, itilegg til gummilabbene den står på inni kassa, montert på plate, som igjen sto på gummilaber, ekstra lang eksos, dobble potter og vannutskiler, denne ble til slutt lydløs ;) 

Link to post
Ankriel skrev 1 time siden:

Har satt inn 4,5kw Fischer Panda 3000 omd. med samme system gummilabber inne i kassen, pluss gummilabber ned til fundament, seperator og dubble eksospotter. Erfarer at dette går stilt, men utfordringer med Fischer Panda er å få deler til motor Farymann ( er konkurs ) Vekten på dette er under 100kg.

 

Du peker på et problem. Min MASE har motor fra Ruggerini, som ble kjøpt opp av Lombardini. Sansynligvis for å fjerne en konkurrent fra markedet. Ruggerini delelager ble fjernet fra markedet. Så om jeg skulle kjøpe meg et nytt aggregat, ville jeg valgt ett som har motor som Yanmar etc. Stor motorprodusent der det er mye deler ute i markedet. Selv om akkurat der var vel ikke Yanmar det beste eksempelet.

Link to post
Hulda skrev 9 minutter siden:

Min MASE har motor fra Ruggerini, som ble kjøpt opp av Lombardini. Sansynligvis for å fjerne en konkurrent fra markedet. Ruggerini delelager ble fjernet fra markedet.

Det var vel omtrent samme sekund at Ruggerini ble kjøpt opp at hele delelageret gikk i makulatoren. Tror vel egentlig at både Ruggerini og Lombardini er ganske bra motorer som opererte i nøyaktig samme marked og da blir det viktig å fjerne konkurransen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...