sveigaus Startet 7.Februar.2023 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2023 Blir ikke helt klok av å lese om lading/forbruk av båtbatterier. Har selv kjøpt seilbåtbåt med følgende løsning. Startbatteri og forbruksbatteri. Styres via manuell batterivelger (off,1,All,2). Lurer da på om jeg har forstått bruken av dette riktig. Er ikke noe kyndig mht båtelektronikk selv dessverre. 1. Ved tilkobling til landstrøm står bryteren OFF. Regner da med at begge batterier lades, og null forbruk mulig ? Eller skal en på landstrøm setter bryter feks på All for å lade alle batteriene ? 2. Ved kjøring på motor og lading via dynamo. For start brukers brytervalg 1, denne switches over til 2 som sørger for forbruk til instrumenter etc. Og jeg forstår det slik at jeg da i praksis bør velge å setter bryteren på 2 eller All for å lade enten forbruk, eller begge batterier hvis jeg kjører på motor (dynamo). Hvis jeg slår på 1 mister jeg forbruksstrøm, men lader startbatteri. OG, batterivelger må ikke switches til OFF når en kjører på motor (lader med dynamo) ? Har forsøkt måle med multimeter, men ble ikke klok på det. Dette kan muligens varierer i forhold til hvordan ting er installert ? Batterilader fra landstrøm kobles direkte til batteri. Noe som kan gi meg oppklarende svar her tro ? Mvh Svein Link to post
index Svart 7.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2023 Det varierer fra båt til båt. Men det vanlige er at bryteren styrer både forbruk og lading fra dynamo. For landstrømslader er det mer vanlig å kople direkte til batteriene, slik at de lades selv om bryteren er av. Prøv deg rundt litt, har du 13-14 volt på batteriene betyr det i alle fall at de blir tilført strøm. Hvilespenning på et batteri ligger på rundt 12,8 volt når det er fulladet og har vært frakoplet lader noen timer. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sveigaus Svart 8.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2023 Ok. Takk for svaret. Jeg har nå lagt opp til to parallellkoblede batterier til forbruk, og et startbatteri. Det betyr da at når jeg lader på landstrøm , så må jeg lade "hvert batteri" for seg ? Batterivelgeren på båten har ingen funksjon da ? Og, hvis jeg lader forbruksbatteriene så skal det være ok å lade mot + og - på det ene batteriet (så sørger parallellkoblingen for at begge batterier lades ?) Eller, skal en lade mot + på det ene batteriet og - på det parallellkoblede batteriet ? Link to post
Kallethekid Svart 8.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2023 Som Index sier finnes det mange varianter på dette, det vanligste er nok at bryteren styrer både forbruk og lading fra dynamo, men det finnes andre løsninger. Når det gjelder landstrømsladeren velger mange å ha en lader for startbatteri og en annen for forbruk, da trenger du ikke å tenke på noe annet en å plugge i ledningen. På min nåværende båt lades kun det batteri som batterivelgeren er stilt på (eller begge hvis jeg stiller den på all) fra landstrøm. Hvis du ikke har koblet til landstrømlader enda har du jo mulighet å gjøre dette som du ønsker selv. Er det noe annet en starter koblet til startbatteriet (baugthruster, ankervinsj eller lignende)? Hvis ikke ville jeg vurdert å droppe landstrømslader på startbatteri. Den lille strømmengden en start bruker lader du raskt opp med dynamo. Link to post
index Svart 8.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2023 Det finnes mange kreative båteiere der ute, og alle har sin oppfatning om hvordan strøm skal koples ombord. Jeg for min del har gått for en idiotsikker løsning, jeg har hatt slik vendebryter før og vet hvor lett det er å sette den i feil stilling slik at batteriene enten ikke får lading eller at startbatteriet blir utilsiktet utladet. Så jeg har en hovedbryter til hver bank, og ingen kopling mellom. Alt av forbruk går på en bank, kun start på den andre. Ladingen styres av et BEP spenningsstyrt rele, både for landstrøm og lading for motor. Da vet jeg at startbatteri alltid er fulladet, og at forbruk også får sitt uavhengig av hvilken stilling eventuelle brytere står i. Om jeg i et ekstremt tilfelle skulle ha behov for å kople banken sammen for å få start så setter jeg bare en startkabel mellom plusspolene. Enkelt og greit. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sveigaus Svart 8.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2023 OK, takk så mye for tilbakemeldinger. Det har vært nyttig. Å bruke et rele virker fornuftig. Har en gammel båt, med enkel strømbruk (kun instrumenter, belysning, evnt kjøleboks). Skjønner jeg må sette meg litt inn i hvordan ting kobles sammen her. Som det blir sagt, startbatteriet brukes ikke mye, så greit å i hovedsak lade forbruksbatteriene. Var litt usikker på om batterivelgeren hadde noen funksjon i det hele tatt ved bruk av landstrøm, dvs selv om jeg lader kun en batteribank (2), så ville batterivelgeren sørge for også lading av "den andre" hvis den sto på All. Tror jeg skal få med en kyndig og sjekke utslag på et multimeter for å se om jeg finner ut av hvordan ting fungerer her. Link to post
index Svart 8.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2023 sveigaus skrev On 8.2.2023 at 10.33: Var litt usikker på om batterivelgeren hadde noen funksjon i det hele tatt ved bruk av landstrøm, dvs selv om jeg lader kun en batteribank (2), så ville batterivelgeren sørge for også lading av "den andre" hvis den sto på All. Vis hele sitatet Hvis batteriladeren er koplet direkte på ett av batteriene stemmer dette ja! Da må du bruke velgeren for å kople sammen så begge får lading. Med mindre laderen har to utganger, eller du har et rele mellom... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ytterstad Svart 8.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2023 PacificYachtSystems har mange gode videoer som forklarer hvordan det elektriske bør være i en båt. Det finnes flere videoer som forklarer fordeler og ulemper med et tilsvarende oppsett du har og noe som er mer moderne... Link to post
CalnoR Svart 2.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2023 index skrev On 8.2.2023 at 8.14: Det finnes mange kreative båteiere der ute, og alle har sin oppfatning om hvordan strøm skal koples ombord. Jeg for min del har gått for en idiotsikker løsning, jeg har hatt slik vendebryter før og vet hvor lett det er å sette den i feil stilling slik at batteriene enten ikke får lading eller at startbatteriet blir utilsiktet utladet. Så jeg har en hovedbryter til hver bank, og ingen kopling mellom. Alt av forbruk går på en bank, kun start på den andre. Ladingen styres av et BEP spenningsstyrt rele, både for landstrøm og lading for motor. Da vet jeg at startbatteri alltid er fulladet, og at forbruk også får sitt uavhengig av hvilken stilling eventuelle brytere står i. Om jeg i et ekstremt tilfelle skulle ha behov for å kople banken sammen for å få start så setter jeg bare en startkabel mellom plusspolene. Enkelt og greit. Vis hele sitatet dette er en enkel og grei løsning du har gjort ombord her, men det som skjer her som 95% av båtfolket ikke tenker på, er at hvis forbruksbanken din er utladet skikkelig og du starter motoren din for å lade, så vil all amperen fra startbatteriet ditt gå igjennom releet ditt og kan smelte kabler etc hvis disse ikke er dimensjonert ihht til amperen og det samme gjelder releet.. releet slå inn og ut basert på spenning, så dette vil ligge å koble inn og ut og tiden det tar å lade opp forbruksbanken din vil være mye lengre. beste løsningen er å sette inn F.eks Victron Argofat 2x100a, 3x100a eller 2x200a, 3x200a. da vil ingen av batteriene snakke sammen, samtidig som du får full lading til alle bankene uten konsekvensen av varmgang, smelting av kabler. ps. husk alltid og ha voltmeter på alle batteri banker ;) håper det ga litt mening. ref. Pacific Yacht systems. 1987 - Princess Riviera 36 VP61A 306hk THE FAT RAT 1966 - Ancas Queen 30", 200hk VP AD41P med DP-E "ROYAL SEA" https://baatplassen.no/i/topic/88749-prosjekt-ancas-queen-30/ 1996 - Sun Raider Vannscooter, 9" 40hk Yamaha Autolube, Turboshot Stålprop Link to post
index Svart 2.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2023 CalnoR skrev On 2.3.2023 at 18.09: dette er en enkel og grei løsning du har gjort ombord her, men det som skjer her som 95% av båtfolket ikke tenker på, er at hvis forbruksbanken din er utladet skikkelig og du starter motoren din for å lade, så vil all amperen fra startbatteriet ditt gå igjennom releet ditt og kan smelte kabler etc hvis disse ikke er dimensjonert ihht til amperen og det samme gjelder releet.. releet slå inn og ut basert på spenning, så dette vil ligge å koble inn og ut og tiden det tar å lade opp forbruksbanken din vil være mye lengre. Vis hele sitatet Derfor har jeg koplet opp forbruk som primærbank. Da får releet et enkelt liv. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn