Jump to content

Beste fugemasse for høy - lav temperatur?

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Har lest en del tråder her inne der det diskuteres hva slags stoff som er best for å fuge under vann og rundtomkring.

Det virker som at noen mener at Tec7(MS polymer) fungerer flott til så og si alle ting. Noen mener man skal bruke silikon og det tredje alternativet som kommer opp er Sikaflex291 eller 292(polyuretan). 

Hvert produkt er sikkert best til akkurat sitt bruksområde. Sikkert ikke noe one size fits all på dette. Et tema jeg synes det er vanskelig å sette seg inn i da produsentene skryter uhemmet av alle produktene sine, og det er litt vanskelig å lese seg til forskjellen på dem.

Jeg skal fuge rundt en skroggjennomføring som går fra en ballasttank, og inn til maskinrommet. Så det vil altså være veldig kaldt på ene siden, og kan bli veldig varmt på andre siden hvis jeg glemmer å slå på tilførselsvifta :)

Tenker at jeg da trenger et stoff som har god elastisitet, slik at fugen kan ekspandere uten at den sprekker eller slipper festet?

Karlsenkystfiske skrev for 6 timer siden:

Jeg skal fuge rundt en skroggjennomføring som går fra en ballasttank, og inn til maskinrommet. Så det vil altså være veldig kaldt på ene siden, og kan bli veldig varmt på andre siden hvis jeg glemmer å slå på tilførselsvifta :)

Tenker at jeg da trenger et stoff som har god elastisitet, slik at fugen kan ekspandere uten at den sprekker eller slipper festet?

Da bør du bruke denne. Den er basert på MS polymer, som er samme teknologien som i f.eks. tec-7, og nesten alle andre fugemasser på markedet nå unntatt silikon, butyl og akryl. Men den har en noe lavere shore, dvs. at den er litt mykere og mer fleksibel. Slike fugemasser er i prinsippet en herdeplast, og kan dermed ikke smelte når de varmes opp etter herding. Hvis du trenger noe som skal tåle enda mer varme bør du gå for en type silikon som er varmebestandig. 

Hvis du vil lære litt mer om lim og fugemasser anbefaler jeg sterkt å lese denne tråden av VannTro. Han er kanskje den på forumet som kan mest om temaet, og avliver en rekke myter i denne tråden. 

Kunne ikke gjettet meg frem til at den var anbefalt i båt. Hvordan vet du i det hele tatt at den er basert på MS polymer og funker bra i båter? Er det fordi det er en "Silanterminert polyol" ? :giggle: Jammen ikke rart man ikke skjønner noenting :crazy: Samtidig skriver jo produsenter å butikker om alt produktet er bra på, men sjelden mye om hva det ikke duger til, og hvor egnet det er sett i forhold til andre produkter. Angående Bostiken: er det ikke litt rart at dem skriver "hurtigherdende", og så har den full fasthet etter 4-7 dager? Hvor lang tid trenger egentlig de ikke-hurtige produktene?

Takker for tipset om tråden, skal lese den og se om jeg blir noe klokere :)

Karlsenkystfiske skrev for 5 timer siden:

Kunne ikke gjettet meg frem til at den var anbefalt i båt. Hvordan vet du i det hele tatt at den er basert på MS polymer og funker bra i båter? Er det fordi det er en "Silanterminert polyol" ?

VannTro har bidratt med sin kunnskap om fugemasser og kjemi i flere tråder. I en eller flere av trådene diskuterte vi nettopp det du tar opp her. Bare å ta på lesebrillene og lese seg opp. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...