Ask Startet 10.Februar.2023 Del på Facebook Startet 10.Februar.2023 Hei. I denne desse trådane kan me lesa om kloakken i Oslofjorden: Det er òg forlengst innført forbod mot å fiska torsk i Oslofjorden: Eg sit att med ei kjensla av at Oslofjorden er fortapt. Fjorden er "nedslagsfelt" for kloakken til halvparten av folka i Noreg. Innførte tiltak har ikkje hatt stor positiv effekt, og ytterlegare tiltak vil kosta mange milliardar. Det er heller ikkje sikkert at ytterlegare tiltak hjelper. Kanskje det rett og slett er på tide å gje opp Oslofjorden? Eg kan ikkje hugsa at nokon her på BP har diskutert dumping av gruveslam i Reppar- eller Førdefjorden. Kanskje det er betre å frakta desse tusenvis av tonn med giftig avfall til Oslofjorden, og heller dumpa avfallet der? Der gjer giftavfallet truleg lite til eller frå. Då bergar me òg to fjordar. Fjordar som er i mykje betre forfatning enn Oslofjorden. Rett nok går det med litt diesel for å frakta gifta til Oslofjorden, men dette er sikkert småtteri i høve til energien som går med til å reinsa kloakken til eit par million austlendingar. Kanskje kan me krydra det heile med nokre dusin vindturbinar? Gjerne ved Ferder fyr, Då får heller ikkje dei som seglar "Fædern" (alle regattaars mor) problem med navigasjonen. Deltakarane bør klara å sjå rundingsmerke som er markert med ein park med vindturbinar som er 280 meter høge. Ein gunstig bieffekt er at vindturbinane er nær der det er størst forbruk av straum. Då blir det minst effekttap for å få fram straum til å varma kaffe lattane på Grunerløkka. Kanskje BP bør koma med eit lovforslag om dette? Køyr debatt. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 10.Februar.2023 Del på Facebook Svart 10.Februar.2023 Trenger du en egen tråd på dette? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Februar.2023 Del på Facebook Svart 10.Februar.2023 (redigert) Jeg bodde i Tromsø da jeg begynte min tid på Båtplassen, og syntes den gang da at mange av debattene her var ... veldig lite relevante, for å si det mildt. Nå som jeg bor i hovedstaden er jeg vel blitt like navlebeskuende som de fleste andre med hjemmehavn i Oslofjorden her :-) Men jeg må komme med forsvar av tråden min om lovforslag. Det er ment å gjelde nasjonalt - og dersom det ikke tas til følge, er jeg redd for at situasjonen i Oslofjorden vil føre til at man får rigide lover om septiktømming i resten av landet også. Redigert 10.Februar.2023 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
SveinHa Svart 10.Februar.2023 Del på Facebook Svart 10.Februar.2023 Ask skrev 18 minutter siden: Eg kan ikkje hugsa at nokon her på BP har diskutert dumping av gruveslam i Reppar- eller Førdefjorden. Godt poeng, det har jo vært påfallende stille om den saken i media også... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hulda Svart 10.Februar.2023 Del på Facebook Svart 10.Februar.2023 SveinHa skrev 9 minutter siden: Godt poeng, det har jo vært påfallende stille om den saken i media også... Kanskje det ikke bor folk der som ikke drar nytte av dumpingen? Min mening er at avfall bør dumpes på land. Uansett om det er Repparfjorden eller Titania på Sørlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 10.Februar.2023 Del på Facebook Svart 10.Februar.2023 (redigert) SveinHa skrev 16 minutter siden: Godt poeng, det har jo vært påfallende stille om den saken i media også... Vel, Bergens Tidende har i alle fall skrevet mye om gruvesaken i Førdefjorden. Når det gjelder Oslofjorden, kan det hende trådstarter har noen poenger, om enn satt veldig på spissen. En stadig sentralisering til hovedstadsområdet hjelper antagelig heller ikke… Redigert 10.Februar.2023 av Korsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 10.Februar.2023 Del på Facebook Svart 10.Februar.2023 (redigert) Det positive med å innføre utopiske, nasjonale regler i "ingenmannsland" (mesteparten av kysten) er at det er ingen der som bryr seg om eller håndhever reglene heller. Redigert 10.Februar.2023 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
tobixen Svart 10.Februar.2023 Del på Facebook Svart 10.Februar.2023 1 minute ago, S/Y Emma said: Det positive med å innføre utopiske regler i "ingenmannsland" (mesteparten av kysten) er at det er ingen som bryr seg eller håndhever reglene heller. Jeg skulle til å skrive at det ikke er noe positivt i å ha lover og regler som ikke blir respektert, men etter å ha tenkt meg litt om, skriver jeg heller: Det er ikke noe positivt i å ha uhensiktsmessige lover og regler - egentlig uavhengig av om de blir respektert eller håndhevet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Okkaby Svart 10.Februar.2023 Del på Facebook Svart 10.Februar.2023 Hulda skrev 9 minutter siden: Kanskje det ikke bor folk der som ikke drar nytte av dumpingen? Min mening er at avfall bør dumpes på land. Uansett om det er Repparfjorden eller Titania på Sørlandet. Hmmmm har Titania flyttet på seg nå? Var da sikker på det lå i Tellnes i Rogaland:-) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Hulda Svart 10.Februar.2023 Del på Facebook Svart 10.Februar.2023 Bomma med noen sømil. Veldig lei meg. Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 10.Februar.2023 Del på Facebook Svart 10.Februar.2023 Shitt ? Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Okkaby Svart 10.Februar.2023 Del på Facebook Svart 10.Februar.2023 Hulda skrev 1 time siden: Bomma med noen sømil. Veldig lei meg. Måtte bare fyre litt. Er jo lørdag å det går i shit/dritt/møkk++ Men mye mulig Titania kunne ha plass å dumpe mye dritt i gamle gruvene. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Komodo Svart 10.Februar.2023 Del på Facebook Svart 10.Februar.2023 Ask skrev for 2 timer siden: Eg kan ikkje hugsa at nokon her på BP har diskutert dumping av gruveslam i Reppar- eller Førdefjorden. Kanskje det er betre å frakta desse tusenvis av tonn med giftig avfall til Oslofjorden, og heller dumpa avfallet der? Der gjer giftavfallet truleg lite til eller frå. Mulig det er en løsning Ask. Men det gruveavfallet du snakker om, er strengt tatt det giftig avfall? Er ikke det bare fjell som er knust til støv? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tom Rør Svart 10.Februar.2023 Del på Facebook Svart 10.Februar.2023 Okkaby skrev 33 minutter siden: Måtte bare fyre litt. Er jo lørdag å det går i shit/dritt/møkk++ Men mye mulig Titania kunne ha plass å dumpe mye dritt i gamle gruvene. Lørdag Her på Østlandet er det fredag Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 10.Februar.2023 Del på Facebook Svart 10.Februar.2023 Tom Rør skrev 10 minutter siden: Lørdag Her på Østlandet er det fredag Tror faktisk det er det her også Men ikke lenge til lørdagen melder seg hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Ask Svart 10.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2023 Komodo skrev 25 minutter siden: Mulig det er en løsning Ask. Men det gruveavfallet du snakker om, er strengt tatt det giftig avfall? Er ikke det bare fjell som er knust til støv? Det skal visst brukast store mengder giftige kjemikalie i prosessane. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 10.Februar.2023 Del på Facebook Svart 10.Februar.2023 Ask skrev 13 minutter siden: Det skal visst brukast store mengder giftige kjemikalie i prosessane. Jeg har i alle fall fått med meg at fjorden dør som følge av gruveavfallet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Jens_P Svart 10.Februar.2023 Del på Facebook Svart 10.Februar.2023 Komodo skrev 42 minutter siden: Er ikke det bare fjell som er knust til støv? Jo, og det legger seg over det som måtte være av vegetasjon og forandrer definitivt det marine miljøet. Levevilkår for livet i fjorden vil bli totalt forandret - eller ødelagt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Komodo Svart 11.Februar.2023 Del på Facebook Svart 11.Februar.2023 Ask skrev for 2 timer siden: Det skal visst brukast store mengder giftige kjemikalie i prosessane. Det tviler jeg faktisk på. Da hadde de ikke fått utslippstillatelse. Jens_P skrev for 1 time siden: Jo, og det legger seg over det som måtte være av vegetasjon og forandrer definitivt det marine miljøet. Levevilkår for livet i fjorden vil bli totalt forandret - eller ødelagt. Det er en annen sak, og har sammenheng med mengden som deponeres og arealet det deponeres over. Vi ser fra bla. Jøssingfjord at det kan ende i tragedie. Massene behøver ikke være giftige for å skade faunaen. Det blir litt som septikdebatten. Det behøver ikke være giftig for å ødelegge fjorden dersom konsentrasjonen på et sted blir for høy. Det første som skjer er at det går fra gjødsling til overgjødsling. Men det var ikke det jeg responderte på. Jeg stilte et spørsmål til hvorvidt det er giftige avfall som skal deponeres i fjorden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 11.Februar.2023 Del på Facebook Svart 11.Februar.2023 Jeg er overbevist om at det er teoretisk mulig å redde Oslofjorden med tiltak overfor landbruk og utslipp fra kloakk og rensestasjoner. Og jeg er like overbevist om at det er politisk umulig få til noe som monner så lenge ingen kan tjene store penger på det. Det er typisk at politikerne, for å gi inntrykk av at de gjør noe, griper fatt i noe som overhodet ikke monner, som utslipp fra fritidsbåtene, mens de later som de ikke ser elefantene i rommet. Og det mens vi ofrer hundervis av milliarder for å gi inntrykk av at vi redder verden fra klimakatastrofe, for da er det store penger til lobbyistene som står klare med "løsninger" og vi får applaus fra FN og EU. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
sunnmøre Svart 11.Februar.2023 Del på Facebook Svart 11.Februar.2023 Komodo skrev for 10 timer siden: Mulig det er en løsning Ask. Men det gruveavfallet du snakker om, er strengt tatt det giftig avfall? Er ikke det bare fjell som er knust til støv? https://naturvernforbundet.no/gruvedrift/dette-er-fordefjord-saken/ Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 11.Februar.2023 Del på Facebook Svart 11.Februar.2023 NilsPils skrev 31 minutter siden: Det er typisk at politikerne, for å gi inntrykk av at de gjør noe, griper fatt i noe som overhodet ikke monner, som utslipp fra fritidsbåtene, mens de later som de ikke ser elefantene i rommet. Og det mens vi ofrer hundervis av milliarder for å gi inntrykk av at vi redder verden fra klimakatastrofe, for da er det store penger til lobbyistene som står klare med "løsninger" og vi får applaus fra FN og EU. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
El barco de Sol Svart 11.Februar.2023 Del på Facebook Svart 11.Februar.2023 Om vi bare spiste grønt,ville dritten forurense da? Mulig den rimeligste løsningen er å kun tillate folk å spise salat? Driter i hele saken! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Februar.2023 Del på Facebook Svart 11.Februar.2023 sunnmøre skrev for 2 timer siden: https://naturvernforbundet.no/gruvedrift/dette-er-fordefjord-saken/ Var det dokumentasjon på at gruveavfallet er giftig? Det høres forferdelig ut at de skal dumpe gruveavfall i fjorden som kan gå ut over artsmangfoldet og livet der. Skrekkeksempelet er Jøssingfjord, der Titania har dumpet så mye avfall at fjorden har gått fra 70 til 20 meters dybde. Dykkere har dokumentert at fjorden nå er nærmest livløs i forhold til hvordan det var. Jeg tenker at det må ha mye å si hvor store mengder avfall det er snakk om. Når det blir det omfanget som de har dumpet i Jøssingfjord er det ikke greit i det hele tatt. Mindre mengder kan kanskje være greit, men hvor grensa går er vanskelig å si. Det nærliggende er å tenke at dette må deponeres på land. Men det er heller ikke uproblematisk. Miljøvernere fikk omsider presset gjennom at gruveavfallet fra Titania skulle deponeres på land. Det som da skjedde var at det ble avrenninger til fjorden fra deponiet, noe som muligens var enda verre enn at det ble deponert i havet. Når de bryter fjell i gruvedriften blir steinen knust til støv. Når de har trekt ut de råstoffene de skal, er det fremdeles naturlige forekomster av mineraler og metaller i støvet, som nå har blitt et avfall. Men nå ligger ikke lenger de stoffene innkapslet i fjell, og de kan bli eksponert for luft (oksygen) og vann. Da vil det dannes oksider av disse metallene, og de kan være verre miljøgifter enn metallene i ren form. Dette er et av problemene som kan oppstå ved deponering på land. En annen utfordring er at det blir snakk om så store mengder med slam og støv at det er vanskelig å finne steder å lagre dette på land. Er det en ting jeg har merket meg så er det at miljøvernerne nå har steget i gradene til også å være klimaforkjempere. Og for at kloden skal reddes fra klimatrusselen må vi slutte å pumpe opp olje og gass (helst så fort som mulig), og elektrifisere. Problemet er at vi ikke har strøm nok til alt som skal elektrifiseres, og vi har heller ikke råstoffer nok til å bygge ut og øke elektrisk produksjon. Det ligger an til å bli et massivt vakuum på kobber, aluminium, REE for å nevne noe. Og for å skaffe disse mineralene og metallene som trengs for å gjennomføre det grønne skiftet må man øke gruvedriften. Men i Norge vil vi ikke ha gruvedrift. Vi vil ikke ha gruveavfallet i fjorden, og vi vil heller ikke ha det på land. Vi vil forresten heller ikke ha selve gruvene, for de lager stygge sår i landskapet. Ikke så rent sjeldent så vil de også krenke urfolkets rettigheter til reindrift osv., i likhet med vindmølleparken på Fosen og utbyggingen av Alta-vassdraget. Løsningen må derfor bli å importere det vi trenger av mineraler, metaller og REE fra andre land. Gjerne land der HMS og miljø ennå ikke har kommet på agendaen. For nå skal det jo etableres massivt med batterifabrikker her i landet, og da trengs det enda mer råvarer. NilsPils skrev for 3 timer siden: Jeg er overbevist om at det er teoretisk mulig å redde Oslofjorden med tiltak overfor landbruk og utslipp fra kloakk og rensestasjoner. Og jeg er like overbevist om at det er politisk umulig få til noe som monner så lenge ingen kan tjene store penger på det. Det er typisk at politikerne, for å gi inntrykk av at de gjør noe, griper fatt i noe som overhodet ikke monner, som utslipp fra fritidsbåtene, mens de later som de ikke ser elefantene i rommet. Og det mens vi ofrer hundervis av milliarder for å gi inntrykk av at vi redder verden fra klimakatastrofe, for da er det store penger til lobbyistene som står klare med "løsninger" og vi får applaus fra FN og EU. He he, bedre kan det vel neppe sies. Det er helt utrolig hvordan politikerne er villige til å gå rundt grøten og lukke øynene for elefanten i rommet, mens alle forslag som har ordet "klima" i teksten bankes gjennom ukritisk. Men misforstå meg rett, jeg er ikke en såkalt "klimafornekter", men jeg er opptatt av at utfasing av fossilt må gjøres på en fornuftig måte og med den teknologien som faktisk eksisterer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Svart 11.Februar.2023 Del på Facebook Svart 11.Februar.2023 Kjenner ikke til hva slags forskning som er gjort i Oslofjorden, men i Sverige (For noen år siden) konkluderte man med at lystbåtenes totale utslipp i Sverige sto for 0,5 % av Nitrit og 0,3% av Fosfatt (eller var det omvendt) som er de viktigste stoffene. Nå er nok popilasjon av båter i Oslofjorden større, men allikevel... Bare forurensningen fra alle som får ekstraturer for å tømme, samt mottager anlegg på land er antagelig et større miljøproblem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.