3600 Startet 11.Februar.2023 Del på Facebook Startet 11.Februar.2023 Hvor mange minutter skal et DP drev fra volvo holde tryk/vakuum for at det er OK er Det fx30 minutter eller hvor længe tester i? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Februar.2023 Del på Facebook Svart 11.Februar.2023 Uten å svare direkte på spørsmålet så er 30 minutter standard prosedyre for trykktesting i mange andre sammenhenger. Så det vil fungere fint. Lengre tid er ikke hensiktsmessig da man kan bl.a. bli utsatt for temperaturforandringer som gjør at avlesningen blir feil. Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 11.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2023 Ok Tak mine drev holder tryk i cirka 1 time hvorefter trykket falder lidt så de må være ok til nyt olie Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 11.Februar.2023 Del på Facebook Svart 11.Februar.2023 Vi vakuumtester alt fra 30min til 3 timer. Noen ganger glemmer vi drevet og da blir det 3 timer Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 11.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2023 ja samme tryk burde jo holde evigt ,trykket falder bare en smule efter en time cirka ingen ide hvorfor,en volvo shop Danmark sagde test i 15min hvis ikke der er trykfald er alt ok Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 13.Februar.2023 Del på Facebook Svart 13.Februar.2023 3600 skrev On 11.2.2023 at 22.55: ja samme tryk burde jo holde evigt ,trykket falder bare en smule efter en time cirka ingen ide hvorfor,en volvo shop Danmark sagde test i 15min hvis ikke der er trykfald er alt ok Dette er et feil resonnement ift. trykktesting såfremt du ikke logger temperaturen samtidig. Det er flere som har fått seg en overraskelse når de har trykktestet vannbåren varmesystemer over flere døgn som følge av at temperaturen endres med sola og døgnet, og følgelig også trykket i systemet da trykk og temperatur ligger klisteret til hverandre som følge av fysikkens lover. Endres temperaturen i et tett system endres også trykket og det kan følgelig gå både opp og ned. Uten en nøyaktig logging av temperaturen er derfor langvarig trykktesting meningsløst. Da tar du heller sprayflaska med såpevann og sprayer over de potensielle lekkasjepunktene etter trykksetting. En halvtime holder på et drev om jobben gjøres skikkelig med korrekt utstyr. Men du tar ikke et kaldt drev inn i et varmt rom og umiddelbart starter trykktesting, drevet skal holde samme temperatur som omgivelsene og være ferdig "akklimatisert" før testen. Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 13.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2023 Tak hvordan mon de gør på drev værksteder, 5 -10 -15 eller 30minutter? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 13.Februar.2023 Del på Facebook Svart 13.Februar.2023 På de verkstedene jeg kjenner til, så er det 30-60minutter som er standard. Det ene er autorisert Volvo verksted og det andre er autorisert evinrude/mercury verksted, siste verkstedet har ingen autorisasjon men det er der flinkeste mekanikeren jeg vet om holder på. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 14.Februar.2023 Del på Facebook Svart 14.Februar.2023 Fra manualen til mitt DP-A drev noterte jeg ned dette en stund siden; Trykkprøve: 0.21-0,35 bar Vri inngående/utgående aksler 1,1-1.24 bar Må holde innenfor 0.07 bar 3 min Vakuum: 0.1-0,17 bar Vri 0,47-0,54bar Må holde innenfor 0,034 bar på 3min. Mener denne manualen ligger i dokumentarkivet på forum så kan du dobbeltsjekke Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.