Jump to content

Hvor mange minutter tryk/vakuum-tester i jeres volvo DP drev

3600

Recommended Posts

3600 skrev On 11.2.2023 at 22.55:

ja samme tryk burde jo holde evigt ,trykket falder bare en smule efter en time cirka ingen ide hvorfor,en volvo shop Danmark sagde test i 15min hvis ikke der er  trykfald er alt ok

Dette er et feil resonnement ift. trykktesting såfremt du ikke logger temperaturen samtidig. Det er flere som har fått seg en overraskelse når de har trykktestet vannbåren varmesystemer over flere døgn som følge av at temperaturen endres med sola og døgnet, og følgelig også trykket i systemet da trykk og temperatur ligger klisteret til hverandre som følge av fysikkens lover. Endres temperaturen  i et tett system endres også trykket og det kan følgelig gå både opp og ned.

Uten en nøyaktig logging av temperaturen er derfor langvarig trykktesting meningsløst. Da tar du heller sprayflaska med såpevann og sprayer over de potensielle lekkasjepunktene etter trykksetting. En halvtime holder på et drev om jobben gjøres skikkelig med korrekt utstyr. Men du tar ikke et kaldt drev inn i et varmt rom og umiddelbart starter trykktesting, drevet skal holde samme temperatur som omgivelsene og være ferdig "akklimatisert" før testen.

Fra manualen til mitt DP-A drev noterte jeg ned dette en stund siden;

Trykkprøve:

0.21-0,35 bar

Vri inngående/utgående aksler

1,1-1.24 bar

Må holde innenfor 0.07 bar 3 min

Vakuum:

0.1-0,17 bar

Vri

0,47-0,54bar

Må holde innenfor 0,034 bar på 3min.

Mener denne manualen ligger i dokumentarkivet på forum så kan du dobbeltsjekke

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...