bananas12 Startet 11.Februar.2023 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2023 Har en 25 2 takt som har vært ifra hverandre, prøvde å starte den og den gå full gas og stoppet ikke for den gikk tom for bensin. Vet noen hvorfor dette skjedde? Forgasseren åpner og stenger som den skal, så gir lite mening. Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 12.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2023 (redigert) Med "går på full gass", mener du på maks turtall i fri eller i gir under belastning? Ser du i innsuget at gasspjeldet er lukket mens det skjer? Om der er åpent er det jo naturlig at den yter maksimalt. Redigert 12.Februar.2023 av Stormwatch (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bananas12 Svart 12.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2023 (redigert) Den gir maks turtall mens den sto i fri, og når jeg så inn i forgasseren så var gasspjeldet lukket. Redigert 12.Februar.2023 av bananas12 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 12.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2023 Hvis den er riktig satt sammen er det er ikke mulig at den går på fullt turtall hvis spjeldet er lukket, men en ubelastet motor trenger ikke så mye throttle for å høres hissig ut. Siden det er en 2-takt med forgasser er den jo sikkert litt eldre og du har kanskje ikke turteller? Du burde slå den av hvis den ruser voldsomt kald uten belastning. Kan den få "tjuvluft" det vil si at den suger luft et annet sted en gjennom spjeldet? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 13.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2023 5 hours ago, Kallethekid said: Kan den få "tjuvluft" det vil si at den suger luft et annet sted en gjennom spjeldet? Dersom motoren suger falsk luft vil den ikke ruse, den vil få for mye luft i forhold til bensin og ha vanskeligheter med å gå i det hele tatt. Er du sikker på at det ikke var chokespjeldet du så da du tittet inn i forgaseren ? Med choke kan det hende at motoren ruser etter at du har startet den. Sitér dette innlegget Link to post
bananas12 Svart 19.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2023 Motoren har ikke choke, Den har bare en prime mener jeg Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2023 Hvordan er tenningstidspunktet. En gammel 2-takter reguleres faktisk store deler av turtallet med justering av tenningstudspunktet. Har du høy fortenning, så får du høyt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
bananas12 Svart 27.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2023 Prøvde å starte på nytt idag og den ruste forsatt ut, det er ingen gass og jeg ser veldelig tydelig at gasspjeldet er stengt, men forsatt prøvde den å gi maks turtall Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2023 (redigert) Ja, og du har sjekket staget som justerer tenningstidspunktet? Hva har du prøvd siden sist du startet opp? Redigert 27.Februar.2023 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bananas12 Svart 27.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2023 (redigert) Jeg har ikke prøvd noe siden jeg sist startet opp, og er litt usikker på hva jeg skal sjekke og gjøre har hatt hele motoren ifra hverandre men tror du jeg har plassert stator eller lignende feil på? Hadde den ifra hverandre for å fikse den fordi den hadde skjært seg. Redigert 27.Februar.2023 av bananas12 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2023 Ja, den fikser jo seg ikke akkurat selv. Stor sannsynlighet for at det er noe feil med stator, ja. Sitér dette innlegget Link to post
bananas12 Svart 27.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2023 Har hatt av toppen på motoren og alt så bra ut, prøvde å starte igjen etter det og ruste forsatt ut Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2023 Post bilder ! Har du blandet deler fra flere motorer? Har du kontrollboks boblet til motoren? Stator plassering skaper ikke rusing. Du sier du har tatt av toppen for å se på stator.. er det svinghjulet du mener? Sitér dette innlegget Link to post
bananas12 Svart 1.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2023 (redigert) Hei ja mente svinghjulet. Motoren har vært skjært så den er åpnet helt opp. Honet og byttet det ene stempelet (dette stempelet er ikke nytt og er brukt) der det hadde skjært seg. Ellers så tror jeg alt på motoren er orginalt. Den har ikke tiller. Kan ta noen bilder imorga hvis noen har lyst på det Redigert 1.Mars.2023 av bananas12 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bananas12 Svart 18.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2023 Noen som har noen nye ideer om hva som feiler? Fortsatt ikke funnet det ut. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 18.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2023 Du er sikker på at forgasser stenger helt? Har du kikket inn å sett? Skrudde på en 30hk mercury i dag som hadde samme problemet. Der hadde bensinfilteret vridd ser litt som gjorde at armen til forgasser spjeld kom i konflikt med filter som igjen gjorde at det ikke lukket skikkelig. Ta gjerne noen biler og legg ut. Sitér dette innlegget Link to post
bananas12 Svart 18.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2023 (redigert) Prøvde å ta noen bilder, hvis det ikke er bra nok så bare si ifra. Redigert 18.Mars.2023 av bananas12 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 20.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2023 (redigert) Har du forsøkt å vri primerhjulet (choke hendel) som ikke er en choke men en primepumpe og turtallsregulering i nøytral helt til venstre? Da den svarte plastmekanismen foran forgasser drar med seg fortenning og gasspjeldet når hjulet skrues eller at man trekker den ut for å prime. Det ser ut som at den ikke går helt tilbake men at det er her noe av feilen kanskje ligger. Se røde piler på bildene for nærmere forklaring til tekst. Redigert 20.Mars.2023 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bananas12 Svart 22.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2023 Har prøvd å snu den helt til ventsre men de hjalp ikke, Skal se nærmere på det om det er noe mer å gå på eller om den ikke går helt tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
bananas12 Svart 1.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2023 (redigert) Har fisket problemet, tomgangskruen var ekstremt langt ute som gjorde at den ruste ut. Redigert 1.April.2023 av bananas12 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hayman Svart 4.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2024 Hvor finner jeg tomgang skruen? Har akkurat samme problem på min motor av samme type Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2024 Hayman skrev for 8 timer siden: Har akkurat samme problem på min motor av samme type Ser dette er din første post så da regner jeg med at du ikke kjenner Forumet så godt. For å si det litt "politisk" så er det en del beskrivelser i denne tråden som er villedende. Start med å være HELT sikker på at spjellet i forgasseren er lukket. Så leser du det @Diddn skriver over. Del nærbilde av din forgasser sett rett fra siden, så får du hjelp. Vil du være mekaniker så er noe av det viktigste du må lære deg, at du ikke starter med å skru på alle juster skruer uten mål og mening. Vet du ikke hva en skrue er til, så rører du den ikke før du vet hva den er til, og hva som er konsekvensen av å skru på den. Dersom en motor plutselig begynner å gå dårlig, så er det 99% sikkert at det ikke har med justering av skruer å gjøre. Over så nevnes det også hvor stor påvirkning tenningspunktet har på turtallet til en 2T motor, det er også et godt spor å følge. Legg merke til hvor mye tenningsplata (som du kan se under svinghjulet) flytter på seg når du vrir på gasser. Om noe har hoppet av, eller stenger for fri bevegelse her så kan det få store konsekvenser, så sjekk staget og delene i begge ender nøye. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.