Jump to content

Tips og råd ved kjøp av NB 820 Sport halvfabrikat


bjoris

Recommended Posts

NB 820 Sport | FINN.no

 

Tenker å ta en tur å se på denne når det blir muligheter for det. Men hva tenker båtplassen om en slik båt som er såpass ombygd ifht original utgaven. Jeg syns det er gjort mye smart her ifht originalen ( jeg har eid en 820 Sport selv). 

 

Det som er usikkerhetsmomentet for meg er;

 

1 Hvordan opplever markedet slike båter

2 Er det valgt løsninger som ikke holder over tid.

 

Ref punkt 2 så virker jo dette meget samvittighetsfullt skrudd sammen da så kanskje mest usikker på punkt 1 og selvsagt åpen for å høre hva andre "båteksperter" syns om akkurat denne båten. 820 Sport kjenner jeg, den er litt flatbunnet så slår mye, det vet jeg, men det er likevel en veldig kjekk båt...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Mye bra der. Jeg likte ikke de mørke vinduene, det blir for upraktisk i bruk for meg. Og de skrukkete skinnmøblene er jeg forundret over at Ekornes vil bli assosiert med. Det hadde også gjort seg bedre med en støtdempende stol enn en fancy bilstol. Men ellers så det ut som en gjennomtenkt båt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Synes båten ser fin ut. Det at den ikke er 'original fra fabrikk' er ikke sikkert er noen ulempe. Så fremt alt er dokumentert og at saker som krever beregninger og tester er fra fabrikk og ikke er klusset med. At dieselfilteret er 'kinakopi' ser jeg ikke på som ulempe. I og med at 'original Racor' sikkert også er laget i Kina. Det som skurrer for meg er sotede vinduer. Dette er brudd på regelverket fra Sjøfartsdirektoratet. Og det skurrer. 

Link to post
Hulda skrev 35 minutter siden:

Det som skurrer for meg er sotede vinduer. Dette er brudd på regelverket fra Sjøfartsdirektoratet. Og det skurrer. 

 

Regelverk på fritidsbåt bortsett fra ce merking ? Det var nytt for meg. Det er svær mange båter som kommer med sota ruter fra fabrikk 

 

Men båten ser mye bedre ut enn de orginale, burde være ett stort marked for den der, bare man får inn en skikkelig dass istedenfor portapotti. Når det kommer til markedspris, så er ikke du på jakt etter alle de som vil ha den orginal, men du vil ha han som på denne jobben som en oppgradering av en ellers ganske kjedelig båt 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Hulda skrev 7 minutter siden:

Hvis du sjekker Sjøfartsdirektoratet, så står det noe der om at skipsførers ruter skal ha klart glass for at man skal kunne skille farger på lanterner, fyr etc. Og at sotede glass gjør det mørkere når det skumring osv. Hvorvidt det er i konflikt med CE gidder jeg egentlig ikke å filosofere over. 

 

Rart at splitter nye targa'r, sunseekere, princess'r kommer med sota ruter og alle ce godkjenninger i boks da 

Link to post
Stormwatch skrev 8 minutter siden:

 

Kvalitet på kopiene kan ikke sammenlignes med originalen, og er også av en annen utforming. Sikkert ok som forfilter i en budsjettbåt, men ikke i denne.

Tja, jeg kjøpte nå inn et 500FG. Filteret kjører helt utmerket, og har gjort så i over ett år. Det er ned til den minste detalj likt det som Volvo selger til over tre ganger prisen. Jeg ser nå at Eurofritid selger Racor 500FG til kr. 3499,00. Filteret mitt kostet 500 kroner inkludert frakt og MVA. Så jeg tok litt feil, originalen koster minst fem ganger prisen. Det står naturligvis alle å betale overpris for samme produktet. 

 

Jeg har også kjøpt en del Volvo og kinakopier av filterelementer. Kinakopien er hakket bedre, i og med at man ikke behøver å fylle opp filtret, det fyller seg selv. 

Link to post
Grønngylt skrev 28 minutter siden:

Rart at splitter nye targa'r, sunseekere, princess'r kommer med sota ruter og alle ce godkjenninger i boks da 

Tror ikke jeg har sett noen nye båter med sota frontrute, og heller ikke i ekstrautstyrlisten. Var akkurat i en ny targa og sargo (og 30 andre typer)

 

(Men det betyr ikke at det ikke finnes orginal sota)

 

Er flere av de som kan leveres med solskjerming/rullegardin med reflekterende materialet. (tilsvarende som vi har på broen på større skip)

 

Jeg ville ikke hatt permanente mørke ruter, da jeg er mye ute om kvelden. 

 

Selv lyset i kompasset er blendene om natten. 

 

Videre synes jeg den så veldig bra ut på bildene, men ville nok personlig ikke kjøpt den hvis prisen ikke er en del lavere tilsvarende orginal i god stand. 

 

Det er vel skrog, motor, drev og elektriske som er viktigst at er skikkelig utført/dokumentert. Det elektriske så veldig ryddig ut. Bedre enn det orginale hos oss før vi fikk rettet ledningene. 😁

Link to post
Thomas_h skrev for 1 time siden:

Tror ikke jeg har sett noen nye båter med sota frontrute, og heller ikke i ekstrautstyrlisten. Var akkurat i en ny targa og sargo (og 30 andre typer)

 

Targa vet jeg med sikkerhet at kan leveres med det hvis man spør. Spør på neste båtmesse der du ser Targa gutta 

 

Har sett 3mnd gammel sunseeker og Princess med det også 

Link to post

Googlet litt. Det eneste jeg fant var at sotede vinduer gjelder yrkesbåt. Hulda er delvis bygget etter forskriftene om yrkesbåt. Det er nok det som 'henger igjen'. 

 

Ellers vil jeg nok hevde at en egeninnredet båt til tider kan være bedre enn en fabrikkinnredet. På generelt grunnlag har jeg blant annet vært borti en del fabrikkbåter som har vært markant undermotorisert.

Link to post
Stormwatch skrev for 17 timer siden:

Kvalitet på kopiene kan ikke sammenlignes med originalen, og er også av en annen utforming. Sikkert ok som forfilter i en budsjettbåt, men ikke i denne.

Kan du si litt om ulempene med en slik kopi kontra originalen? Jeg har nemlig en slik kopi liggende i garasjen som ikke er montert. Usikker på om jeg skal montere den.

Link to post
Komodo skrev for 1 time siden:

Kan du si litt om ulempene med en slik kopi kontra originalen? Jeg har nemlig en slik kopi liggende i garasjen som ikke er montert. Usikker på om jeg skal montere den.

Kjøpte også enn Racor kopi jeg tenkte montere til generator, skrudde ut de medfølgende slangenippler for å montere de skrudde nipplene jeg hadde til kobberrøra som er i båten.

Gjengene var ikke helt like, noe jeg trodde i en litt mørk garasje, godset i Rocor kopi var meget mykt, så merket ikke at gjengene var skåret før jeg skulle stramme til.

Bortsett fra det, har jeg ingenting å utsette på kopien.

 

PS. Hvis noen har bruk for et Racor 500FG kopi, med 4 ekstra filter, som vil sette inn nipler  med gjengelim og o-ringer så send en PM, billig ;) 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...