Jump to content

OBS! Tyvene stjeler ikke det små lenger......


Sonata 7

Recommended Posts

I helgen ble det stjålet 1 mercury 150hk, 1 mercury 115hk, og 1 jhonson 140hkfra vinteropplaget på sætre. Tyvene klarer ike nøyse seg med 9,9-25 hk lenger, her har du klipt av alt som er av virer og låser, ingen ting stopper dem. Eller det eneste som så ut til å ha stoppet dem var nokk securmark, presseningen på vår motor, var dratt av men vi har securmark. De andre hadde ikke dette.

 

Men det som er sjukt er at folk har klart å kutte skjære av alle virer og låser og så ha klart å fått motorene med seg, de ble stjålet fra en opplagsplass med rundt 50 båter som ligger midt i sentrum av sætre.

Det som også er helt ufattelig er hvordan de har klart å få dem med seg for det første så veier motorene langt over hundre kilo og båtene som de ble tatt fra ligger midt i klynga og det er rimelig tett imellom......

 

Pass på båtene deres, skal ned nå så skal sjekke om jeg får tatt noen bilder!!!!

Link to post
Share on other sites

Det var på denne måten de stjal min 115 HK(4 takt)190 kg. De kuttet først en kjetting FG, så kuttet de

vaieren FG(forhandleren ikke trodde var mulig), til slutt tok de motorlåsen FG.

 

Hadde altså 3 stk FG monterte låser, men dette stopper ikke de som har bestemt seg. Dette skjedde

i sommerferien 2003, 50 m fra hytta.

 

FG= Forsikringsgodkjent

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

I helgen ble det stjålet 1 mercury 150hk, 1 mercury 115hk, og 1 jhonson 140hkfra vinteropplaget på sætre. Pass på båtene deres, skal ned nå så skal sjekke om jeg får tatt noen bilder!!!!

I forsikringene jeg har hatt på båtene mine har det vært krav om at påhengsmotor/drev skal tas av båten om den vinterlagres utendørs. Var tyveriene fra båter som lå ute eller brøt de seg inn i en opplagshall?
Link to post
Share on other sites

Min lå på sjøen, hytta ligger ved siden av, med full sikt. Båten ble dratt 10 m bort, inntil land hvor motor

ble løftet rett av, uten og sette spor i bakken. Politiet på Hvaler fortalte om ligaer som har spesialisert

seg på denne type motorer.Det var en Yamaha 115 4 takt, jeg fikk ha i 14 dager.

 

Det skjedde mellom kl 02 og 03 midt i juli, mens vi har på hytta.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det kan se ut som om de tar det de vil uansett hvordan en sikrer seg. Med en stor boltekutter klipper du vel lett de fleste whirer og kjettinger, en satser nok vanligvis på at folk flest ikke har slikt liggende, men dersom du er ute etter å stjele en motor, har du selvfølgelig med deg verktøy. Og når disse godt sikrede motorene er stjålet, mens securmerkede ikke er det, tyder det på at tyveriene er planlagte eller på bestilling. En kan skrue fast motoren med bolter i alle hullene, klinke mutrene og sette på låser av forskjellige slag. Så håpe at det blir for mye arbeid og tar for lang tid å demontere den. :nono:

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk beskjed av takstmann at jeg skulle være glad for at de ikke kuttet av akterspeilet. Dette var fordi

jeg hadde boltlock.

 

Det ble ikke brukt vinkelsliper, låsene og vaieren ble klipt. Ikke spor, det brukes hansker.

De kutter strømtilførslen på -/+ på forskjellige steder, for at det ikke skal oppstå gnister.

 

Dette er proffe bander. Geir Larsen, Østfold Politidistrikt er veldig int i tips. Han er ansvarlig for

"Oslofjordprosjektet" som nettopp jobber med tyveri av båt/motor

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det finnes visst bærbart hydraulisk utstyr som klipper hva det skal være! Så lenge det er mulig å få tak rundt det de skal klippe, så klipper de det! Forferdelig kjedelige greier, håper ingen hadde dette med at forsikring kun gjelder ved innendørs lagring i liten skrift på forsikringspolise.... her er det jo snakk om MYE penger!

Link to post
Share on other sites

Forrige lørdag, i et bedritent vær, møtte jeg to karer ute på brygga. Jeg stusset noe, litt ukjent opprinnelse tenkte jeg først.

De gikk fra brygge til brygge.

 

Inne på land sto en varebil å gikk. Bak på bilen en P.

Jeg fikk notert bilnummer i tilfelle.....

 

Ikke vet jeg, men jeg tipser lensmann om hendelsen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner noen mennesker som har stjålet båtmotorer tidligere. De sier det at det nesten ikke finnes noe enklere å stjele enn båt motorer. Du kan jo tenke deg, hvis man har mulighet til å få med seg en stor motor fra en plass, så har man også muligheten til å få med seg en jæ... stor tang TIL denne plassen... Det er synd, men så lenge folk synes det er greit å kjøre rundt med stjålet motor, så vil det nok fremdeles være et marked for slikt.. Og Securmark, ja det er bare en runde med vinkelsliper og sparkel det. Motorlakken får man kjøpt på biltema... Noen som har noen tips til hvordan man sikrer propellen, forresten?

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Når sånt som dette skjer får vi vel følge litt med på bruktsalg rundt omkring - i aviser og på internett. Sjekke papirer på eierskap o.l. De som selger bør ha orginalkvittering å fremvise, og de som skal kjøpe bør be om å få se orginalen.

 

Glad vi bare har en 8 hester til jolla.

 

mvh

Charente

Link to post
Share on other sites

I gårsdagens Aftenposten Aften leste jeg et innlegg om "Arbeidslystne polakker i Son". Der hadde de også vært på ferde i marinaen og stjålet 2 store påhengsmotorer kl. 3 om natten. Imidlertid satte de seg fast "på det glatte føret". Det gjorde at en nabo våknet. Han fikk tilkalt politiet, gjerningsmennene ble tatt og motorene ble funnet.

 

Flere boligområder i Oslo har i det siste blitt hjemsøkt av folk fra de samme områdene (spesielt Polen og Litauen). Enkeltinnbruddene er i seg selv svært kjedelige, men det som er enda verre, er at det nesten ikke skjer noe med dem hvis de blir tatt. Jeg snakket forleden med en kamerat som er i Politiet, og som faktisk har vært med på å ta noen av disse gjerningsmennene fra Øst-Europa. Eventuelt tyvegods som blir funnet, inndras, og hvis de har penger på seg, tar politiet (et passende beløp av) disse. Det foreligger visstnok ingen avtale mellom Norge og Polen (og andre slike land) som gjør at store bøter (som svir) kan kreves inn, og et eller to eller tre enkeltinnbrudd er for lite til skikkelige fengselsstraffer. Derfor skjer det i praksis ikke stort annet enn at det de har stjålet, blir tatt fra dem.

 

Jeg synes ikke dette virker spesielt oppløftende eller betryggende med tanke på framtiden :sad:

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...