Jump to content

Kan Princess 440 / 460 seiles gjennom Spangereidkanalen (4,5 m.) uten demontering av utstyr?

Hekri

Recommended Posts

Vi tenker på Spangereidkanalen til sommeren, og den har fri seilingshøyde 4,5 meter (ved flo). Vi bor såpass langt unna båten at det ikke bare er å "stikke ned å måle" nå.
Noen på forumet som har målt høyder på båten over diverse faste installasjoner, eller har seilt gjennom Spangereidkanalen med 440 / 460?
Eller er det såpass lite klaring at det må foregå ved fjære sjø?

Andre steder sørlandskysten - vestlandskysten som skuta absolutt IKKE går under eller gjennom???
Kan lett demontere bøyla oppå targabuen hvis nødvendig unntatt radar....

Fant dette i en gammal tråd her på forumet, tør ikke satse penger på at målene er riktige: 
Princess 460

• Length Overall (Inc Pulpit): 48ft 4in / 14.73m
  • Length Overall (Ex Pulpit): 46ft 9in / 14.25m
  • Beam: 13ft 10in / 4.22m
  • Draft: 3ft 4in / 1.02m
  • Approx. Displacement: 12.5 tonnes
  • Height Above Waterline to top of GRP radar arch: 12ft 1in / 3.68m
  • Height Above Waterline to Top of Fixed Structure (Excluding radar arch and light mast): 11ft 4in / 3.46m

29.10.22 ved brygga.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Kan jo svare litt på det motsatte av hva du spør om :smiley:, dvs litt trange passasjer men som likevel går greit å passere med din båt.

Hvis du velger å gå innaskjærsruta fra Lyngør til Arendal så er det helt kurant mht bredde, dybde og høyde. Du har to-tre litt trange passeringer men som går helt greit. Har gått selv med min P50 mange ganger og det er jo samme størrelse.

1) Sundet under broen fra fastlandet og over til Borøya, Da går du altså på innsiden av Borøya. Tunga rett i munnen og litt styrefart hvis det blåser.

2) Indre lei innenfor Tverrdalsøya og Flostadøya. Her har du et par trange passasjer, men som også går helt fint:

• Vrangesund ved Flosta - en 90 graders sving som er morsom, men ikke vanskelig
  • Passering på hhv vest- eller østsiden av Klokkøya som ligger i sydvestre hjørne av Flostaøya. Ikke for mye plass på noen av sidene men helt kurant. Av disse er vestre den enkleste.

Ellers er det jo mange steder som er fine å gå, men som krever litt konsentrasjon, som f eks Linnesundet som leder inn i Langøykilen på Langøy. Ligger like syd for Valle marina i Bamble. Like ved ligger Kreppa som også er en fin tur mellom Langøy og Gumøy og som leder fra Bamble mot Kragerø.

God tur :thumbsup:

@Bjørn Løvjomås har gått under Vippa bru inne i Nidelva på 3.9 meter ved ekstremt lavvann med P440 og det var uten å ta ned noe annet enn antenner men måtte plassere radar og lanternemast mellom bjelkene under brua så vidt jeg husker. Bruene i Spangereid virker ikke å være veldig mye høyere enn oppgitte 4,5m

Om båten din går under 4,5 meter går tror jeg kommer an på hva som står oppe på bøylen din.  Gitt at radaren står på kort brakett og lanternbøyelen over radar vippes/ fjernes tror jeg det skal gå. Men @Bjørn Løvjomås kommer nok til å komentere med det nærmeste du kommer en fasit før du eller noen har prøvd selv.

Ellers er det meget fort gjort å gå fra Båly gå ut og runde Lindesnes og så inn til Korshavn. Man er bare eksponert i ca 5 min ved de vanlige vindretningene. Fort gjort.

Height Above Waterline to top of GRP radar arch: 12ft 1in / 3.68m

Dette er til toppen av selve bøylen uten noe annet. Neste gang du er  i båten kan du måle fra toppen av bøyle til toppen av radar og evt lysmast så får du en god indikasjon. 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Her er bilde fra En av bruene med Sargo 36 Explorer. Det er 3.2 meter til bøylen og ca 4 meter til toppen av lanternemast og antenner. Fra husken og på øyemål er det ikke mer enn ca 0,5 meter klaring så det er ikke store marginer på de oppgitte mål på disse bruene. 

Og som tidligere nevnt er det omtrent ikke tidevann i dette området.

0B56FE96-336C-4102-94A1-49CB40BDC6EB.jpeg

41AC22CE-E463-419E-AB64-E3C3B7E80368.jpeg

067C3905-4F93-4888-A237-603E2EA1A706_1_201_a.jpeg

Mvh. SAP

Tror du skal være meget heldig om du går under. 

Det er helt rett som @sap_2000 sier, jeg har gått under bro merket med 3.9 meter. Men det var mellom 60 cm ståldragere. Å det var ekstremt lavvann den dagen. Jeg hadde ti cm klaring til topplanterne. Tar du av den, så kommer du noen cm lenger ned. Men likavel hadde jeg vært skeptisk. Radar er jo ikke så langt under? 

Det er jo også langt å rygge ut igjen, om du kommer østfra, det er et stykke inn til første bro. Å snu tror jeg blir vanskelig inne i kanalen 

Endelig ble det Bobåt

Selv med mange mils erfaring med å rygge bil og henger, tar jeg @Bjørn Løvjomås ´s råd som en konklusjon på mitt spørsmål.

Det kan være verre å bakke 46 fot med kjøl, enn å rygge 24 meter med hjul under. 

Vi skal kreke oss fra "grukkedalen" og ned til Tønsberg snart, og finmåle høyden, men planene om "turen under broene" blir nok lagt litt på is. 

Takk til alle som har bidratt med gode råd og tips (og flotte bilder @sap_2000 her!!! Mvh Helge

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...