Jump to content

Hvilket tau til bruk for feste av lodd.

Bjarne R

Recommended Posts

Fikk melding fra naboen at hoved tauet lå å fløt i overflaten, loddene lå på bunnen.

Vi har brukt 10/12 mm oransje tau i 2 til 3 år no. Og tauet var nytt når jeg tok det i bruk. Har også tenkt på kjetting, men det må jo også knytes med tau, men må vel bare bytte ut tau etter 2/3 år. Så slipper jeg å få melding om at hoved tauet ligger å flyter i overflaten igjen. 

Enig med @ivar , eller du kan få tak i noen par med gamle utslitte traktor- eller lastebilkjettinger og træ på de tauene du bruker en stump av plastslange (for å hindre gnaging), deretter træ dette gjennom "kjetting-haugen" og dumpe på ønskede steder.

Dette har en tendens til å ligge stødig på bunn. Men hvis tauet ryker om noen år, må du dykke for å få opp kjettingen....

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Takk for tips.

Vi valgte bort synketau pga at det er ganske grunt(max 5/6m) og fare for gnag mot bunnen. Det erfarte jeg for vel 10 år siden. Vi bruker kjetting på land, for å hindre gnag på tauet. Og forskjell på Flo og fjære er nesten 3 meter. 

Du kan også sjakkle loddene til tauet. Bruk en grov galvanisert sjakkel som tres gjennom cordellene i tauet. Sjakkelen må låses med ståltråd eller strips. Sjakklene varer ikke evig under vann, men de holder noen år. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Takk igjen for tips og forslag.?

Jeg skal prøve meg med forskjellige varianter, for å se hva som fungerer best og lengst. 

Var som sagt 10/12 mm oransje tau jeg brukte for 2/3 år siden. Men der hvor flytebrygga ligger er det som nevnt tidligere veldig vær hardt. Må vel bare bli enda flinkere til å få kontrollet dette, og gjøre bytte av tau/strips oftere. 

Tauet du har brukt kan være greit nok det.

Curolen er ofte orange og det tåler noe fil og er delvis uv-stabilt.

Jeg går ut fra at det ikke er knuter som har løsnet.

Tror jeg hadde støpt fast rundslingser i nye betonglodd. De er av terylene og tåler endel.

Og tatt turen innom brannstasjonen for å høre om de hadde brannslanger som snart skulle kasseres.

Slike er bra til beskyttelse mot fil og ganske bestandige.

Og da trenger du ikke å lage knute rundt trossa, bare sikre de sidevis med noe 4-5mm snøre.

-Legg bukta av rundslingsen rundt trossa og dra loddet gjennom. 

Injk, tror det var et godt og solid forslag med rundsling. Den er ihvertfall solid nok, og sammen med kjetting som lodd kan dette bli veldig bra. Jeg prøve å få justert slik at loddene er nesten på bunn når det er fjære, så er det er forskjellige lengder fra hoved tauet til loddene. Dette for å holde hoved tauet bort fra bunnen. 

Takk for tipset. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...