Kavala Startet 18.Februar.2023 Del på Facebook Startet 18.Februar.2023 Hei Har noen av dere her på forumet bytt manöver kabel til et VP 290 drev?. Båten er en Ibiza 23 S weekender fra 2005. Motor og derev har bare 420 tim gangtid så manöver kabelen er ikke utslitt men den er veldig treg, yter rett bra motstand om en eks veksler fra fremover til bakover. Er veldig veldig takknemmlig om noen har erfaring med dette event har bytt en sånn. Mvh/Kavala Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 18.Februar.2023 Del på Facebook Svart 18.Februar.2023 Hei Om drevet er av,så er det bare å trekke kabelen inn.Når ny kabel skal tres inn,er det ein fordel å tape rundt enden på kabelen,sa ein ikkje gjer skade på slangen.Greit å være to stk når den skal trees inn. Om drevet er på, må kablen løsnes,og endestykket må av. Kabelen kan trees fra begge sider Sitér dette innlegget Link to post
Kavala Svart 19.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2023 (redigert) Takk Jakob, men usikker på det du sier. Snakket m VP tidligere om dette og som jeg forstod så må komplett kabel ( slangen den går i og vire) byttes, går ikke å bare bytte trekk vire. Er dette feil?. Det virker ikke som hele komplette trekkviren ligger inne i en extra slange som den kan dras inn i. Om jeg kan bytte bare selve trekk viren og ikke selve slangen den ligger i er det "halelulja moment". Noen idea hvorfor den har blitt "treg" uten å være slitt?. Redigert 19.Februar.2023 av Kavala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 19.Februar.2023 Del på Facebook Svart 19.Februar.2023 Byttet til den litt dyrere «superfleksible» utgaven selv, min var også treg. Den kan ha fått seg en uheldig klem ved av/påsetting av drev og dermed blitt trå. jeg byttet denne med båten på vannet, det går men det er veldig mye lettere å bytte den på land. Anbefaler å feste den nye i den gamle, slik at den nye trekkes på plass når den gamle trekkes ut. Litt usikker på hvilken slange du mener, er det strømpe utenpå kjernen av wire du mener? Du kan ikke bare bytte kjernen av wire, ny girwire kommer i en hel del. Sitér dette innlegget Link to post
Kavala Svart 19.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2023 (redigert) Takk Sturee Takk for tipps. Bytte på vannet på denne båten er ikke mulig alt ute ligger under vann. Er du sikker på du mener en Ibiza 23 ?. Ang dette med "slange" trodde kansje at hele wiren med "slangen" den ligger i var beskyttet av en annen större "slange utenpå alt annet. Hadde värt smart men min manöverkabel har ingen slik lösning, den her kommer som du sier komplett Kavala Redigert 19.Februar.2023 av Kavala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 19.Februar.2023 Del på Facebook Svart 19.Februar.2023 Der er ein slange som er skrudd inn på transomen på bb side. Gearkabelen er tredd inn i denne. Kabelen trekkes gjennom denne slangen. Om båten er på land å du skrur av slangen, er denne vanskelig å montere tilbake med kabelen i Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 19.Februar.2023 Del på Facebook Svart 19.Februar.2023 Det lå under vann i mitt tilfelle også, litt plunder i blinde men det gikk helt fint. som nevnt over går det en slange på ca 1 meter fra innsiden av transom og opp over vannlinjen , girkabelen tres gjennom denne og ut til drevet. Det vil si det enkleste er som nevnt å feste ny kabel til den gamle Sitér dette innlegget Link to post
Kavala Svart 19.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2023 Takker for svar, fatter nå hva som menes. Har aldrig studert hvordan manøver kabel går ut til drev. Er mistenksom at det ikke er kabelen men mekanikken i drevet, når jeg veksler til bakover er det som at noe "henger" for så å slippe. Skal prøve å løsne kabelen og teste om det går lettere da. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 19.Februar.2023 Del på Facebook Svart 19.Februar.2023 Kan være lurt som du sier å koble fra kabel på drevet og prøve å veksle for hånd, dette skal kunne gjøres enkelt med fingrene. Men det er veldig fort å skade kabelen så den går trått ved montering, så jeg holder nok en knapp på at det er kabelen som er synderen her. Det går fint å bytte med drevet på, men jeg ville nok heller tatt det av for å gjøre jobben enklere, og da samtidig bytte belger og se over at alt er greit bak der om det ikke allerede er gjort. Sitér dette innlegget Link to post
xGoRD Svart 3.Juli.2023 Del på Facebook Svart 3.Juli.2023 Hva ble konklusjonen her? Drev eller wire som måtte byttes? Sitér dette innlegget Link to post
Kavala Svart 10.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2023 ? Sitér dette innlegget Link to post
xGoRD Svart 11.Juli.2023 Del på Facebook Svart 11.Juli.2023 Var årsaken til tregheten i wire'n, eller var det treghet i drevet som gjorde at den var vanskelig å sette i gir? Evt. om du byttet wire, var det en grei jobb? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.