Jump to content

Ibiza 23 byte av manöver-kabel til VP 290 drev

Kavala

Recommended Posts

Hei

Har noen av dere her på forumet bytt manöver kabel til et VP 290 drev?. Båten er en Ibiza 23 S weekender fra 2005. Motor og derev har bare 420 tim gangtid så manöver kabelen er ikke utslitt men den er veldig treg, yter rett bra motstand om en eks veksler fra fremover  til bakover. Er veldig veldig takknemmlig om noen har erfaring med dette event har bytt en sånn. 

Mvh/Kavala 

Takk Jakob, men usikker på det du sier. Snakket m VP tidligere om dette og som jeg forstod så må komplett kabel ( slangen den går i og vire) byttes, går ikke å bare bytte trekk vire. Er dette feil?. Det virker ikke som hele komplette trekkviren ligger inne i en extra slange som den kan dras inn i. Om jeg kan bytte bare selve trekk viren og ikke selve slangen den ligger i er det "halelulja moment". Noen idea hvorfor den har blitt "treg" uten å være slitt?. 

Redigert av Kavala (see edit history)

Byttet til den litt dyrere «superfleksible» utgaven selv, min var også treg. Den kan ha fått seg en uheldig klem ved av/påsetting av drev og dermed blitt trå.

jeg byttet denne med båten på vannet, det går men det er veldig mye lettere å bytte den på land. Anbefaler å feste den nye i den gamle, slik at den nye trekkes på plass når den gamle trekkes ut. 

Litt usikker på hvilken slange du mener, er det strømpe utenpå kjernen av wire du mener? Du kan ikke bare bytte kjernen av wire, ny girwire kommer i en hel del.

Takk Sturee

Takk for tipps. Bytte på vannet på denne båten er ikke mulig alt ute ligger under vann. Er du sikker på du mener en Ibiza 23 ?.  Ang dette med "slange" trodde kansje at hele  wiren med "slangen" den ligger i var beskyttet av en annen större "slange utenpå alt annet. Hadde värt smart men min manöverkabel har ingen slik lösning, den her kommer som du sier komplett

Kavala

Redigert av Kavala (see edit history)

Kan være lurt som du sier å koble fra kabel på drevet og prøve å veksle for hånd, dette skal kunne gjøres enkelt med fingrene. Men det er veldig fort å skade kabelen så den går trått ved montering, så jeg holder nok en knapp på at det er kabelen som er synderen her.

Det går fint å bytte med drevet på, men jeg ville nok heller tatt det av for å gjøre jobben enklere, og da samtidig bytte belger og se over at alt er greit bak der om det ikke allerede er gjort. 

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...