Jump to content

Deformasjon på Pioner 14 active

ReneNorge

Recommended Posts

Hei,

Jeg vurderer å kjøpe en Pioner Active 14 som første båt. Den skal brukes til fisking og litt tur omkring i fjordene. Det eneste kravet jeg har er at båten er enkelt å vedlikeholde, den skal stort sett ligge i vannet fra mars-november. Hastighet er ingen problem, jeg kommer til å bruke den alene eller med 2 barn. Unntaksvis muligens met 2 voksen og 2 småbarn. 

Nå har jeg sett en fin eksemplar på Finn og er egentlig klar for handel men jeg ble i det siste gjort oppmerksom på at disse båter deformerer ved lagring på henger. Derav følgende spørsmålene:

- Hvordan ser man deformasjon? Er det lett å kjenne? 

- Er deformasjon skadelig for båten eller kun kosmetisk?

- Kan skadene eventuelt reparerer?

Det ser ut som om eksemplaret jeg ser på har stått på (vanlig) henger over flere år. Jeg tenkte at det var veldig bra (liten brukt) men nå er jeg usikker om det kan ha andre uønskede konsekvenser. 

ReneNorge skrev for 1 time siden:

- Kan skadene eventuelt reparerer?

Dersom den ikke har stått alt for lenge med deformasjon vil dette rette seg ut etterhvert. Går også an å skru ut en skrue et eller annet sted, f.eks. i akterspeilet eller en av åregaflene og blåse inn trykkluft. Slike båter bør egentlig ikke stå på vanlig båthenger med kjølruller i opplag. De bør stå med planker under sidene slik at de ikke får punktlast. 

Komodo skrev 34 minutter siden:

Dersom den ikke har stått alt for lenge med deformasjon vil dette rette seg ut etterhvert. Går også an å skru ut en skrue et eller annet sted, f.eks. i akterspeilet eller en av åregaflene og blåse inn trykkluft. Slike båter bør egentlig ikke stå på vanlig båthenger med kjølruller i opplag. De bør stå med planker under sidene slik at de ikke får punktlast. 

Finnes jo også "spesialhengere" for denne typen båter , hvis man f.eks skal langtidslagre dem. Sikkert lettere å sjøsette/hale opp, også.

Vanligvis blir det en bulk opp der rullene står. I noen tilfelle kan hele båten få litt omvendt bananform. Styrkemessig betyr det antakelig lite, men mulig det gjør noe med hvordan den går i sjøen.

Hvis båten står inne på henger kan man støtte oppunder motoren (ta vekten) og sette et tau fra baugen og opp i taket som tar endel av vekten framme for å unngå problemet.

Tror det er vanskelig å utbedre da det virker som om plasten strekker seg litt og blir "for stor".

Mons

Takk for svarene. Jeg tolker kommentarene slik at det er store bulker som er lett å oppdage. 

På bildene virker det som om det er en dobbel rull på hver side bak pluss ruller foran. I tillegg regner jeg med at det er 1 eller 2 ruller nederst. 

jeg har etterlyst flere bilder så tar jeg stilling deretter om det er aktuelt å se på båten. (3,5 timers kjøretur). 

• 4 uker senere...
  • 5 uker senere...

Jeg tenkte bare å følge opp tråden. 

kjøpte meg en annen Pioner 14 med tysse henger. Den har 2 ruller på hver side og 3 kjølruller. 

fantes ingen visuell tegn til deformasjon. 

Kjøreegenskaper er også helt innafor (vil jeg tro). Båten går rett i underkant av 25 knopp alene og ca 22-23 med 2-3 personer om bord. Jeg merker at båten et litt baktung når den ikke er i plan men det tipper jeg er et resultat av vektfordeling (stor motor for type og sitteposisjon bak). 

Veldig fornøyd enn så lenge ? 

0BE3C888-ABA8-4579-8118-38CE83812AF2.jpeg.fb45d012cfec38f4c2ae2dbc48c2a31f.jpeg

C83A5318-F58F-414D-92CF-32431D817A3E.jpeg.57171e3494e96b1ef7d71515d1e90d1b.jpeg

785BDB16-2792-40DB-AE3B-4A8EC3E4C88E.jpeg

AADEF639-D7A7-4F0D-ABB9-C2B2323EFA63.jpeg

Redigert av ReneNorge (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...