Jump to content

Sleipner 5 hk-Billeder fra Færoyane


Jandus

Recommended Posts

Hei Brusi, og velkommen på sidene! Flott at du vil være med her inne. Håper du vil skrive og legge inn bilder fra Kollefjord eller andre steder på Færøyene.

Hva en slik Sleipner motor kan være verdt er vanskelig å si, det vil avhenge av hvilken stand den er i og om du treffer på den personen som er ute etter en slik "antikvitet". På 60-tallet og utover var det mange slike i bruk på Trøndelagskysten. Trofaste slitere som gikk og gikk, de fleste av dem. Er vel vanskelig å finne deler til dem etterhvert?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Har på Østlandet og spesiellt i Indre Oslofjord er det fortsatt mange som tusler og går. Du er ute etter hva en slik kan være værdt? Alt avhengig av stand, men jeg skulle anslå rundt 1500 - 3000 kroner.

 

Det finnes fortsatt deler til denne rundt om hos motorfolk i Østfold.

 

Vi kjøpte en ny 7-9 hk. Sleipner i 1964: Da kostet denne 4.500 kroner inkl. frikobling og reversering.

 

 

 

Bilde

 

Bildet viser en 4.5 hk. Sleipner.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei JanS, vi kaller bare båtene Færoysk båt og de blir laget i størrelser fra ca 15 fot op til ca 35 fot. Største parten av de nye båter som blir produsert idag blir brugt til kaproning, kaproning er populær sommersport på Færoyane. Seilene kaller vi bare for "seil", når vi seiler kapseilads med seil skal seilet være max 6,5 kvm stort.

mvh Brusi

p.s. Brusi er vor border collie, som vi bruker til sauene. Desværre ikke skibshund.

Link to post
Share on other sites

Hej Gunga Din, takk for kommentar, har desværre ikke noget kort over Færoyane her, men måske du har atlas med Færoyane på, bildet visar "Jættan og Kællingen", øen heter østerø og det på nordsidan på øen, og øen er den næst største ø på Færøarne.

mvh Brusi

Redigert av Brusi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå sporer vi helt av fra den gamle Sleipnern, folkens.

 

Kan dere ikke lage en Færøyene-tråd i stedet? Da er det lettere å finne tilbake til de flotte bildene senere.

 

Jeg skal se om jeg kan fremskaffe flere bilder av Sleipner-motorene og en oversikt over produserte motormodeller.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei Brusi!

 

Under Båtmotorer finner du i hvert fall 1 Sleipner, tror det er en gammel 5 hk.

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Brusi. Det var kjekt å sjå de fine bildene fra Færøyane. Jeg bodde i Torshavn i 7 mnd. da jeg var teknisk konsulent / inspektør på Kollefjord pelagic i 2001/2002. Det var en opplevelse å få utforske øyriket og bli kjent med folket der borte. (Kollefjord pelagic er det anlegget som ligger på bildet, dette er verdens største pelagiske anlegg!!)

Men det var en ting jeg savnet der borte, der var ingen lystbåtflåte???

 

Sirius :flag:

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...