Jump to content

Jolle tur fra Sandefjord til Strømstad


StigNot

Recommended Posts

Fra Norge til Sverige kan du fint reise med båt uten å ta hensyn til noen formaliteter. Du trenger ikke sjekke ut av Norge, og heller ikke inn i Sverige. Samme når du skal hjem. 
 

Du må forholde deg til normale kvoter om du handler ting som alkohol, tobakk etc. Det kan være lurt å ha med dokumentasjon på at båten er norsk og momset inn i Norge, men det skal ikke være nødvendig. 
 

God tur. Høres gøy ut!

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post

Vi tok den turen med en liten gummijolle for noen år siden i 2016. Riktignok fra Oslo til Grebbestad, med en sving rundt Hamborgö. 

Vi gikk østsiden ned og øst om Hvaler. Omtalt i Båten verden 2016.

BV-artikkel-small.png.a3972d8a4dec942966d81b1fa6e5806c.png

Det er ikke noe problem, bare ta været på alvor! Det betyr også å ta høyde for solgangsbris etc. Vi lot være å dra ut til Väderöarna selv

om det var flatt vann, og ja det kom SV nok til at vi hadde blitt der.  

Er ikke været helt bra så vent på godt vær. Krysse Oslofjorden kan være skummelt, dere må ha god sikt og lite sjø. Mesteparten derfra kan dere gå

innaskjærs, men Strømtangen og Sekken kan være ekle nok om det er litt sjø, men da er veien tilbake kort.  Lån med dere en VHF, ikke stol for mye

på mobilen.

 

Er været bra med sol og flatt vann er dette en kjempetur !

 

Ole
S/Y Algol

Link to post

Jeg er også nysgjerrig på hva slags jolle dere skal bruke. Uansett, med gode forhold, så vil jo dette gå fint.

 

Men fra egen erfaring, så syntes jeg det er slitsomt å kjøre en jolle i litt sjø. Jeg har 130 timer i en Grand RIB 380 med 40HK ila to sesonger fordi jeg alltid var med ut som følgebåt for guttungen når han skulle kjøre vannscooter.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Scand 360 dc skrev for 11 timer siden:

Gå gjerne ut Vrengen, og kryss over til bak Valer før dere går ned til Strømstad.

Hva mener du med "bak Valer" (Hvaler?). Uansett hvilken side av en øygruppe man befinner seg vil vel andre siden være baksiden. Litt som "the dark side of the moon". Jeg synes det er greiere å bruke himmelretninger til å beskrive. 

 

Når de kommer fra vestsiden og over hit er det uansett greiest å krysse fra Ferder til Akerøya eller Tisler. Ellers kan det enten bli veldig langt i åpen sjø, eller veldig omvei. 

 

Har tidligere (i yngre dager) flere ganger kjørt fra Onsøylandet til Færder for å dykke med 14 hjemmestøpt Musling med 40 hk med rorkult. Går helt fint å lenge været er bra og stabilt, men i dårlig vær har jeg fått klager fra folk som har sittet på over Lera (mellom Strømtangen og Kråkerøy), fra Tisler og inn Løperen, og fra Søster og inn til Onsøylandet. Folk har ulik toleranse for å sveve i lufta, og det er nok lettere å ha kontroll for den som kjører selv. 

 

 

olews skrev for 2 timer siden:

Krysse Oslofjorden kan være skummelt,

Det er jo det som er kneika her. Oslo-Grebbestad er lengre, men egentlig greiere.

Link to post

Vi er begge sjøvante, kompis har sykt mye mer erfaring en meg men har vært mine turer på havet. Og som dere skriver været bestemmer, og vi kjører ikke ut i kuling. 
Kompis skal kjøre Askeladden 2210 med en 15hk, jeg skal enten bruke en Pioner avtive 14 med 20kg eller en Viking 440 med 9,9hk.

vi planlegger og reise ut tidlig på dagen og vi vet vi kommer til være innom flere interesse punkter. Vi vil bruke mye tid og bare kose oss over. 
Ser for meg at vi fint kan kruse på en rundt om 25kmt. begge to.

Link to post

25 km/t = > 40 knop. Det er vel litt i overkant med de skisserte båtene. Ellers så er de mest utforende plassene mellom Svenner og Færder. På andre siden er det Sækken. Sist jeg var over med en 18 foter med 50 hk motor, var det nesten blikkstille over. Utenfor Sandefjord var det så mye skvalpesjø at vi måtte ned i nær snekkefart. Vi brukte vel borti tre timer på turen. Fergen bruker ca. 2,5 timer.

Link to post
StigNot skrev for 15 timer siden:

Kompis skal kjøre Askeladden 2210 med en 15hk, jeg skal enten bruke en Pioner avtive 14 med 20kg eller en Viking 440 med 9,9hk

Skeptisk. Hvis det drar seg opp litt sjø, så har dere lite krefter til å holde farta oppe med så små motorer. Når det i tillegg snakkes om km/t styrkes skepsisen en smule. 

Link to post

Dere er ikke veldig sjøvante om dere bruker km/t som måleenhet, ikke overdriv egne ferdigheter.  
 

Men, veldig enkelt på Google Maps (eneste jeg har tilgjengelig) får jeg det til å bli rundt 25nm i så åpent hav man kan få rundt Oslo over. Selv om dere får litt flack for å bruke km/t tror jeg fartsanslaget er greit. 12-13 knop er realistisk. Farten bør begrenses av tregeste båt, ikke press motorene på lang tur. 
 

Dere kan forberede turen allerede nå med følgende:

 

Ta VHF kurs, kjøp en håndholdt radio. På godværsdager er det ofte båter som kan hjelpe om dere sliter. 
 

Regn ut drifstoffsforbruk per time og estimert fartstid. Legg på 25 prosent. Legg så på en time. Det er hva dere bør ha av fuel.
 

Ha med et tau som kan brukes til sleipinger, gjerne en hanefar til å slepe med og en måte å overføre bensin fra en båt til en annen.

 

Lær dere enkel navigasjon om dere ikke allerede har det. 
 

Øv på å stå opp tidlig, jo tidligere dere drar jo flatere blir vannet. 
 

Legg turen til fellesferien. Da er det flest fritidsbåter som kan bistå dere. 
 

Vær sikker på at forsikringer, båtførerprøve etc er i orden.

 

Ta en prøvetur med båtene innaskjærs. 
 

Planlegg turen i detalj og lag waypoints på gps. 
 

Sjekk at vester OL er i orden. 
 

Om det blir bølger kan det bli ubehagelig å holde farten oppe og dere snakker om en tur på (utaskjærs og innaskjærs til sammen) kan nærme seg 4t hver vei. Langt mer om dere må ned fra plan. Da får både båt og mannskap slitasje. Sjekk over båt, men sjekk også dere - hvordan er fysisk form? Og kan dere gjøre båtene mer behagelig? En myk pute under baken og ligg ryggstø er en velsignelse. 
husk også mat, drikke, klær, solbriller og solkrem. En caps er gull. 
Brødskiver med masse smør er enkelt og gir mye energi. En mattermos med Drytech eller annet er kos. 
 

God tur og nyt det. Akkurat slikt jeg fant på når jeg var skoleelev- bortsett fra at jeg ikke var smart nok til å stille spørsmål på forum med erfarne folk slik dere gjør. 

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Komodo skrev for 2 timer siden:

Skeptisk. Hvis det drar seg opp litt sjø, så har dere lite krefter til å holde farta oppe med så små motorer.

Jeg er oppvokst med Askeladden 2210, hadde både 15hk og 20hk.

Denne båten er ganske flat under, og slår en del i motsjø. Da er det stort sett en ting som gjelder, ned med farten. Men når det er sagt, jeg har mange ganger vært ute i 1-1,5 meter bølger med båten, uten at motorene ble oppfattet som for svake den gang, men det var betydelig forskjell på 15 og 20hk i forhold til kraftreserver med litt vekt i båten. Måtte uansett ned med farten i motsjø.

Båten er ikke designet for så store bølger, og er vel klasse D om jeg husker rett.

 

Å holde 12-13 knop anser jeg som et realistisk estimat.

 

Vi hadde havnepresenning til vår båt, og om vi måtte ut i grov sjø, hadde vi gjerne denne på over fremste del av båten (til aktenfor midttoften). Da holdt bagasje seg tørr, selv om sjøsprøyten kom over båten.

 

Mange gode tips er gitt allerede, spesielt å gå tidlig før solgangsbrisen kommer.

Link to post

Jeg har kryssa fjorden flere ganger, en gang med en musling 430. Bare sørg for at dere har en motor dere kan stole på, ha nok bensin, så tut å kjør. Dere kan jo se over på den andre siden 

 

Jeg skal over fjorden om ikke så lenge, da tar jeg 18foteren for da bruker jeg 30-45min fra Langesund til Strømstad. Det er jo bare en liten svipptur. Hadde dere snakka om Danmark, der man faktisk kan kjøre seg vill siden man ikke ser land noen vei, så hadde det blitt litt flere forhåndsregler 

Link to post
Trond123 skrev for 2 timer siden:

 

 

Vi hadde havnepresenning til vår båt, og om vi måtte ut i grov sjø, hadde vi gjerne denne på over fremste del av båten (til aktenfor midttoften). Da holdt bagasje seg tørr, selv om sjøsprøyten kom over båten.

 

Mange gode tips er gitt allerede, spesielt å gå tidlig før solgangsbrisen kommer.

Dessverre mange som i dag drar på tur med åpen landstedsbåt uten å tenke på å ha presenning med seg. Tror de bare ser på være der og da når de skal legge ut og regner ikke med at vinden øker utover dagen. Og det skal ikke så mye vind og eller skvalpesjø til før at det kan bli ganske vått ombord. Da er det veldig praktisk å ha en presenning over bagasjen. Men siden jeg er oppvokst ved sjøen, har slik lærdom vært en del av oppveksten.

Link to post
Oggiwara'en skrev for 3 timer siden:

Og det skal ikke så mye vind og eller skvalpesjø til før at det kan bli ganske vått ombord. Da er det veldig praktisk å ha en presenning over bagasjen. Men siden jeg er oppvokst ved sjøen, har slik lærdom vært en del av oppveksten.

Anbefaler å pakke alt i vanntett pølsebag.

"syyykt mye erfaring" er det ingen under 50 som har.

Ta med 5 liter drikkevann, samme pøkk hvor dumt det høres ut.

Minner om at M90 bommet på Arendal når den kom fra Skagen og traff mellom Portør og Risør... 

Dere har fått veldig mange gode råd etter min mening. Lytt, lær og følg. Ingen æpp kan lære dere det fornuftige.

 

For egen del ville jeg valgt å legge vekt på bølgeretning. 

Link to post
3 hours ago, dieselfan said:

"syyykt mye erfaring" er det ingen under 50 som har.

 

Siter nå riktig da, når du absolutt skal pirke. 

 

"Vi er begge sjøvante, kompis har sykt mye mer erfaring en meg", skrev vedkommende. 

 

Det er sykt stor forskjell på å ha sykt mye mer erfaring enn kompisen, enn å ha sykt mye erfaring. 

 

Redigert av 5nacks (see edit history)
Link to post

Setter pris på alle svar :) Men jeg vil påpeke at dette ikke er vår første båttur. og at vi kommer til og huske både niste og vann. 
Jeg bruker km/t. bare for og være vrang. Så lenge jeg har hatt båt så har jeg alltid hatt gps eller kartplotter og der står km/t. og for meg er det like idiotisk og bruke knop og nm som at amerikaneren bruker Inch og miles. Dette er min mening. og ja jeg vet forskjellen på Km/t og knop men finnes ikke sjøkart som sier live Sjøstrøm.
Men uansett.  Takk for alle tips :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...