Lars H. Startet 19.Juni.2003 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2003 Hei. Hørte nå nettopp på NRK at fiskeriminister Ludvigsen har uttalt at 5 knops regelen skal oppheves og vurderes på nytt! Lars H. Og som Svein sier, på tekst TV: Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SveinHa Svart 19.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2003 Så det nettopp på tekst-TV. Det er ikke verst at de klarer å lage en lov som bare virker i 3 uker...... Kanskje de gjør hjemmeleksen sin bedre neste gang....... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Syvert Svart 19.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2003 Hei båtfolk! Nyheten gleder selvfølgelig oss i KNBF til de grader! Vi protesterte jo kraftig mot den generelle 5 knops grensen allerede i vår høringsuttalelse og har fremført dette synspunktet gjentatte ganger i media. Det er godt å vite at det nytter og at det vi styrer med bidrar til å skape resultater! Som min far sa: "Selvskryt skal man alltid høre på! Det kommer fra hjertet!" :lol: Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
bliss X Svart 19.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2003 Ikke for kjekk nå, Syvertsen. En ny lov med 4 knop 40 meter fra land skal være på trappene har jeg hørt Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 19.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2003 KNBF bør vel få litt kreditt for dette utfallet. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 19.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2003 Ikke for kjekk nå, Syvertsen. En ny lov med 4 knop 40 meter fra land skal være på trappene har jeg hørt Nei da Lasse, det var 3 knop 30 meter fra land. Den nye loven (som gjaldt så kort) har ikke hemmet meg nevneverdig. Stort sett tar jeg det rolig nær land, medmindre det ikke er båter, strender eller annet som ikke setter spesielt pris på hekkbølgene mine, som er nærmest usynlige i 5 knop (700 o/min gir 4,9 knop), ganske små opp til 7 knop, hvorfra de vokser relativt raskt og blir kjempestore i 16 knop. Jeg syns det er fint allikevel, at de har trukket loven tilbake, kanskje vi er så heldige at vi som båtbrukere kan få lov til å vurdere dette selv. Om vi mot formodning skulle være så heldige, håper jeg alle er sitt ansvar bevist, slik at vi unngår en ny unyttig lov (vi har jo nok av dem). Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 19.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2003 Nei da Lasse, det var 3 knop 30 meter fra land. Hvis den blir progressiv - 5 knop 50 meter fra land, 4 knop 40 meter fra land ... 0.1 knop 1 meter fra land. bør man være forsiktig med å legge ut. Det blir nemlig umulig å legge til igjen på lovlig måte, om man ikke har uendelig med tid da....... Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Festina Lente IV Svart 19.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2003 Hvis den blir progressiv - 5 knop 50 meter fra land, 4 knop 40 meter fra land ... 0.1 knop 1 meter fra land. bør man være forsiktig med å legge ut. Det blir nemlig umulig å legge til igjen på lovlig måte, om man ikke har uendelig med tid da....... Ja, ikke sant, ....... og det kommer sikkert ikke politikerene og byråkratene til å tenke på Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Idunn Svart 19.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2003 Hei! Ja her er tydelig alle båtfolk enige om at 5-knops grensen var noe hærk og at fornuften seiret. Jeg for min del kan ikke se problemet med forslaget som det var, og jeg har heller ikke sett holdbare argumenter for at den skulle bort. Hvorfor skal vi ligge høyere enn 5 knop mindre enn 50 meter fra land, er det spenning som en søker i så tilfelle? At vi båtfolk er fornuftige nok til å avpasse farten, som noen hevder, er det samme som å tro på julenissen. De som tidligere klaget høylytt på bølger og høy fart glemmer dette utrolig fort etter å ha fått kurert 3-fot-syken og dobblet antall hestekrefter under dørken. Til slutt, litt mere alvorlig, prøv selv å kjør i 5 knop å se på bølgestørrelsen. Øk deretter farten til 7 knop og oppserver da. De som har halv- eller hel-planere vil forstå hvorfor 5-knops-grensen ble satt! Kan ikke også vi båtfolk tenke på andre som ligger på land og nyter sjøkanten også??? :lol: Ha en god sommer, ferien begynner denne helgen! IDUNN Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 19.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2003 Ja her er tydelig alle båtfolk enige om at 5-knops grensen var noe hærk og at fornuften seiret. Jeg for min del kan ikke se problemet med forslaget som det var, og jeg har heller ikke sett holdbare argumenter for at den skulle bort. Hvorfor skal vi ligge høyere enn 5 knop mindre enn 50 meter fra land, er det spenning som en søker i så tilfelle? Hei Idunn Jeg tror du kanskje har misforstått litt. Det er meget fornuftig med fartsgrenser der hvor det er behov for det. KNBF har gått imot en generell fartsgrense på 5 knop 50 meter av land langs en kystlinje som går 1 1/2 gang rundt ekvator og hvor øyer og holmer stort sett bare er bebodd av måker. Du må også tenke på at et sund i så fall må være mer enn 100 meter bredt for å holde en fart på over 5 knop midt i sundet. I en kommune som Austevoll, som består av mer enn 200 øyer og holmer, ville det blitt nesten ufremkommelig! Det er også en kystbefolkning og fiskere i dette landet som har et behov for å komme frem på sjøen. Når Kystverket gjorde et unntak for fartøyer over 24 meter, mener vi at også fritidsbåter bør kunne holde samme fart i de ledene som benyttes av disse fartøyene. I det hele tatt mener vi at denne reglen var lite gjennomtenkt, også fordi den er så godt som umulig å kontrollere og bidrar til å undergrave respekten for lover og regler. Jeg håper du anser disse argumentene som holdbare? Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Idunn Svart 19.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2003 Hei Syverts! Jeg ser klart hva du mener og eksemplene er god. Jeg ser også at det ville vært et problem dersom det ikke hadde stått generell. Men Jan, hvordan tolkes GENERELL. Så vidt jeg kan lese i "Store Norske Ordbok" betyr generell: i sin allminnelighet! En videre tolkning av dette er at man tillates å bruke sunn fornuft ved håndhevelse. Derfor kan den brukes mot bøllene og behøver ikke å brukes der det ikke gjøres skade eller fører til ulempe av noe slag. Hva med taxi-båtene på østlandet? Det er nok flere enn meg som har fått hjertet i halsen når de kommer rundt et nes i 30 knop! Kan noen komme opp med en bedre regel er det greit for meg men inntil videre ønsker jeg at den vi har fått ihvertfall kan bestå til over sommeren! :lol: og for ferien Idunn Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 19.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2003 Sunn fornuft er en god ting for den som innehar en slik egenskap, men det finnes de som ikke har denne, også innen de som skal håndheve lov og orden. Dessuten vil det sikkert være ulike syn på hva denne sunne fornuft skal inneholde. Det kan fort bli avgjørelser i hytt og vær. Det er vi heller ikke tjent med. Å finne gode lover og regler er ikke lett. I utgangspunktet er jeg enig i en fartsbegrensning, men slik som denne nye loven falt ut, var den helt klart upraktisk, og egnet til lovbrudd og tilfeldigheter over en lav sjø. Kan vi ikke legge hodene i bløt da folkens, og kanskje klare å formulere et eller annet i fellesskap, fra nord til sør, som de fleste kan si seg enige i er fornuftig? mvh M Sitér dette innlegget Marna Link to post
Guest Tallyho Svart 19.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2003 Jeg vil med dette rette en takk til De som har medvirket å få takk vekk denne regel. I steden for å lage regler som kun er til irritasjon for de som ønsker å følge reglene bør man heller fokusere på de steder som må og bør ha en fartsbegrensning og da også steder uten unntak for fyllekjørende nyttetrafikk God Seilas Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 19.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2003 Men Jan, hvordan tolkes GENERELL. Så vidt jeg kan lese i "Store Norske Ordbok" betyr generell: i sin allminnelighet!I denne sammenhengen betyr generell nettopp i sin alminnelighet, d.v.s. langs hele kysten fra Oslo til Kirkenes! Det er mye stein og måker og lite folk på hele den strekningen! Derfor ville den nye regelen blitt respektert hvis den gjaldt der hvor det er behov for en slik fartsgrense. Problemet nå er at vi i stedet for å få en fornuftig fartsregulering, som det absolutt er behov for, blir satt tilbake til "start". Da kan vi diskutere hva som er verst, og det synes det å være delte meninger om....Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Poseidon Svart 20.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2003 Skal man gå over fra en generell fartsgrense, til spesielle fartsgrenser så ville det trolig bli noe i retning av: 1 knop innenfor Hovedøen 2 knop innenfor Drøbak 3 knop innenfor Færder etc etc Hysj, ikke si det høyt - våre fantasifulle politikere kunne finne på å ta det som en god ide... mvh Poseidon (nesten 300 nm fra Oslofjorden... ) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
ok67 Svart 20.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2003 Problemet med at man i håndhevelsen skal benytte sunn fornuft er at da kan fort trynefaktoren komme til å spille en vesentlig rolle, det er vel noe ingen ønsker. (At naboen korrekt antrukket i en 45' Princess slipper unna, mens du selv noe mer ledig ikledd en 20 foter ol. :nono: ikke slipper unna med samme "forbrytelse".) Jeg sier ikke at dette nødvendigvis vil skje, men slik reglene var utformet ville i prinsippet de fleste av oss lett kunne bli lovbrytere, og da ville det være opp til lovens hådhevere (avhengig av dagsform og humør) å straffe oss eller ikke siden det ville bli umulig å ta alle men velge ut noen. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 20.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2003 Å finne gode lover og regler er ikke lett.Det skal være sikkert og visst. Det ser for meg ut som om god gammeldags sunn fornuft hadde vært tilstrekkelig, uten lover og regler (Kardemommeloven er jo en grei sak da), dersom alle hadde hatt tilstrekkelig av den.......... Lovene lages for dem som ikke har tilstrekkelig "sunn fornuft" og de rammer lett en betydelig større gruppe enn dette. Jeg ser godt fornuften i en eller annen slags fartbegrensing på sjøen. Hørte snakk om at i USA finnes der noe som kalles "No wake zone" som skiltes der det er aktuelt. Innen sonen skal der ikke lages bølger som sjenerer (vet ikke helt definisjonen av "sjenerer" men tipper det er snakk om noe sånt som bølgene fra en normalt motorisert snekke på marsjfart). Dette vil jo medføre noe skilting rundtomkring men alle småbåthavner kan jo være en slik sone. I dag har vi jo mange områder som er skiltet med "Max 5 knop" o.l. Er dette en god ide?????? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Tore_L Svart 20.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2003 Det var jammen på tide. Redaktøren i Båtmagasinet lurte også på om 5 knops grensen gjaldt hastigheten i vannet, eller over grunnen (SOG)? Godt spørsmål! Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 20.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2003 Dersom man skal ha en grense på 5 knop så kan det f.eks. være i 50 meter avstand fra båter som ligger fortøyd, badende ol. Dermed viser man også hva som er intensjonen med loven, nemlig at vi skal vise hensyn ovenfor andre og ikke ovenfor et tilfeldig skvalpeskjær utpå kysten. Men når politikerne begynner å rote i slike saker som de ofte egentlig ikke har greie på så blir det fort mange rare konsekvenser. De gjør det nok i beste mening, men de ser dessverre ikke alltid konsekvensen av det de vedtar. (Det er jo derfor de har høringsrunder, men hva hjelper vel det når de ikke hører på de inspillene de får....) Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 20.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2003 Det var jammen på tide. Redaktøren i Båtmagasinet lurte også på om 5 knops grensen gjaldt hastigheten i vannet, eller over grunnen (SOG)? Godt spørsmål!Hei Tore_L Kystverkets arbeidsgruppe har slått fast at farten måles over grunn og ikke gjennom vann, selv om dette ikke fremgår av forskriften. Ved fartsmålinger skal det også foretas målinger av strømforholdene på stedet som skal tas med i vurderingen av fartøyets fart og kravene til styringsfart. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Jens_P Svart 17.April.2004 Link til dette innlegget Svart 17.April.2004 Henter opp denne tråden igjen etter å ha hørt radionyhetene i dag. Det er nå definitvt at 5-knopsgrensen oppheves - for denne gang! Redigert 13:20 : Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
unknownuser Svart 17.April.2004 Link til dette innlegget Svart 17.April.2004 De som tidligere klaget høylytt på bølger og høy fart glemmer dette utrolig fort etter å ha fått kurert 3-fot-syken og dobblet antall hestekrefter under dørken. IDUNN Uffda, følte meg litt truffet her... mvh harBayliner (som hadde snekke som gikk i 6 knop og ¤"#"¤"%& hver gang noen laget bølger) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 25.April.2004 Link til dette innlegget Svart 25.April.2004 Henter opp denne tråden igjen etter å ha hørt radionyhetene i dag. Det er nå definitvt at 5-knopsgrensen oppheves - for denne gang! Redigert 13:20 : Er det noen som kan fortelle med sikkerhet hvilke fartsgrenser som egentlig gjelder nå, eller er det fri fart overalt?? For det virker jammen som om folk tror at fartsgrensene er opphevet fullstendig! Etter at jeg fikk båten på vannet på lørdag, og fikk lagt meg til på min faste plass bak brygga i Mossesundet, har det skvulpet i ett kjør etter båter som drar opp diger hekksjø. I sundet var det ihvertfall 4 knops fartsgrense før, og det var jo en del som overså den da også, men nå virker det som om alle holder marsjfart helt til kanalen, og drar på med en gang de har passert den. Det kan da ikke stemme at lokale fartsgrenser er opphevet sånn uten videre?? Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 25.April.2004 Link til dette innlegget Svart 25.April.2004 Skiltede fartsgrenser gjelder vel som før, i tillegg til generelle farstgrenser som er publisert i havneområder, f.eks. i Oslo havneområde. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
GeirFrode Svart 26.April.2004 Link til dette innlegget Svart 26.April.2004 Skiltede fartsgrenser gjelder vel som før, i tillegg til generelle farstgrenser som er publisert i havneområder, f.eks. i Oslo havneområde.Det er vel det jeg forholder meg til jeg også, men det virker som mange andre tror at alt er opphevet.Til dere som har plottere eller pc-baserte kartløsninger: Vises slike fartsgrenser på skjermen?? Eller må en se på papirkartene for å finne lokale begrensinger?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.