Jump to content

5 knops grensen oppheves!


Lars H.

Recommended Posts

Så langt som jeg har sett står ikke fartsgrensen hverken i de vanlige sjøkartene eller i kartene som er innlagt i plotterne. De lokale fartsgrensene finnes i publikasjoner fra de lokale havnevesen og de er kunngjort fra Sjøfartsdirektorat, bl.a. i det som vi før kalte "Skipskontrollens regler".

 

Her er det altså helt og holdent den enkelte båtførers simple plikt å holde seg ajour med hvilke fartsgrenser som gjelder   -   og det er heller ikke alltid like enkelt  :headbang:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Så langt som jeg har sett står ikke fartsgrensen hverken i de vanlige sjøkartene eller i kartene som er innlagt i plotterne. De lokale fartsgrensene finnes i publikasjoner fra de lokale havnevesen og de er kunngjort fra Sjøfartsdirektorat, bl.a. i det som vi før kalte "Skipskontrollens regler".

mvh

Poseidon

Nå er det noen måneder siden jeg tittet i båtsportkartene mine, men jeg mener å huske at en del fartsbegrensinger står der? Husker jeg så feil da tro? :headbang: Hmmmm....Dette må jeg sjekke! Det står ihvertfall noe om fartsbegrensinger i EFS har jeg sett.

Her er det altså helt og holdent den enkelte båtførers simple plikt å holde seg ajour med hvilke fartsgrenser som gjelder   -   og det er heller ikke alltid like enkelt

Ja, riktig ja! Da er det absolutt enklest å la være å sjekke, ikke sant? :confused: Da slipper man å få dårlig samvittighet siden man ikke vet bedre.

Skal bli interessant å følge utviklingen  utover sommeren.  :headbang:

Link to post
Share on other sites

Ja, riktig ja! Da er det absolutt enklest å la være å sjekke, ikke sant? :headbang: Da slipper man å få dårlig samvittighet siden man ikke vet bedre.

Hei igjen,

 

Nei for lovmakerne har nok tenkt på det også: "Rettsvillfarelse fritar ikke for ansvar eller straff".

 

Så her er det nok fortsatt den enkeltes ansvar å sikre at man følger regelverket hvis man vil unngå problemer....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Til dere som har plottere eller pc-baserte kartløsninger: Vises slike fartsgrenser på skjermen?? Eller må en se på papirkartene for å finne lokale begrensinger??

Hei Geir Frode  :yesnod:

I forbindelse med forskriften tok KNBF opp behover for å få satt ut fartsgrensene i kartene. Det kunne man gjøre hvis man fikk et enhetlig system som foreslått. Riktignok protesterete KNBF på forslaget om en generell fartsgrense på 5 knop 50 meter av land, men vi understreket behovet for enhetlige fartsgrenser, og merking, der hvor det er behov for det. Det ble nedlagt et glimrende arbeid fra Kystverket i denne saken, med bølgemålinger fra forskjellige typer fritidsbåter, enhetlig merking etc. som nå synes å være bortkastet! Fiskeriministeren må snart forstå at det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet!

Problemet nå er nettopp det at mange nå tror at det er fritt frem. Sett i sammenheng med at politibåter skal selges og Sjøpolititjenesten nedprioriteres, er jeg er virkelig bekymret for at vi kan få Texas-tilstander på sjøen i sommer! Jeg håper virkelig at bekymringen viser seg å være uberettiget!

Hilsen Syvert  :nonod:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Du har rett Geir Frode,fartsgrensene er angitt i de nyere båtsport kartene.Om ikke overalt hvor det er fartsbegrensning så er ihvertfall en god del angitt. En regel forsvinner som vel var vanskelig for polti å håndheve,og det er bra. Nå venter jeg bare på at Skjærgårdsjeep Registeret blir privatisert.Da blir det døla :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei Geir Frode

Det ble nedlagt et glimrende arbeid fra Kystverket i denne saken, med bølgemålinger fra forskjellige typer fritidsbåter, enhetlig merking etc. som nå synes å være bortkastet! Fiskeriministeren må snart forstå at det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet!

Hilsen Syvert

Vet at det noen av de bølgemålingene ble kjørt rett utenfor båthavna der jeg ligger, ja. Men har ikke hørt noe mere om det siden. Hva har skjedd/ikke skjedd etter det tro?

Problemet nå er nettopp det at mange nå tror at det er fritt frem. Sett i sammenheng med at politibåter skal selges og Sjøpolititjenesten nedprioriteres, er jeg er virkelig bekymret for at vi kan få Texas-tilstander på sjøen i sommer! Jeg håper virkelig at bekymringen viser seg å være uberettiget!

Tror vi har grunn til å være bekymret, dessverre! Kan nok bli mye rar kjøring, tror jeg. :lol:

Nordan

På mine PC kart er det angitt fartsgrenser, f.eks. Max 5 kn. ved alle inseilinger til skjærgården utenfor Sandvika. Det er C-Map NT+/PC. Har akkurat oppgradert min Winchart Pro Plus til Winchart NautiQ. Blir spennende å prøve dette når skuta kommer på vannet.

Interessant at noen løsninger viser, og andre ikke. Finnes det ikke noe EU-direktiv for hva som skal vises i kartene på en plotter altså?? :wink:

Nordan, du må se å få båten på vannet snart. Jeg må få ta en titt på pc-løsningen din i løpet av sommeren... Har lyst på lignende løsning selv. :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...