At-le Startet 5.Desember.2005 Del på Facebook Startet 5.Desember.2005 Hei. Er det vedlikeholdfri forbrukbatteri lever lenge? Tåler den flatt batteri og lader opp igjen (ofte)? Pris er så dobbel enn vanlig batteri!! Har noen sånt batteri? ?? Mvh At-le Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 5.Desember.2005 Del på Facebook Svart 5.Desember.2005 Hadde Sønnak Maxima 900 i min båt. Det kunne stå utrolig lenge uten vedlikeholdslading. Det var et rekomb. batteri som var helt tett. Det gikk også ganske fort å lade opp igjen når man koblet til ladern. Gel-batteri er vel enda bedre men til nesten dobbel pris (over 3K pr.stykk). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 5.Desember.2005 Del på Facebook Svart 5.Desember.2005 Hadde Sønnak Maxima 900 i min båt. Det kunne stå utrolig lenge uten vedlikeholdslading. Det var et rekomb. batteri som var helt tett. Det gikk også ganske fort å lade opp igjen når man koblet til ladern. Gel-batteri er vel enda bedre men til nesten dobbel pris (over 3K pr.stykk). Det dumme med Maxima er at slike batterier skal ikke kobles sammen med bly batterier.. Info fra Tess. Da ryker de.. Mitt er ødelagt. Tar ikke lading og blir varmt om det forsøkes ladet. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Keiko Svart 6.Desember.2005 Del på Facebook Svart 6.Desember.2005 Hei Skiftet for noen år siden både vedlikeholdsfrie batteri av Gel typen, og lukkede batteri med vanlig syre i. Alt på grunn av at ladderen som var montert i båten ikke kuttet laddingen når batteriene var oppladdet. Ladderen var en liten sak som ingen skulle tro ville klare å koke batteri på 200Ah. Har etter dette kun kjøpt åpne batteri som jeg kan etterfylle og holde kontroll med syrevekten. Ladderen er fortidspengsjonert, og ny ladac er innkjøpt med sense kabel (dyrt men nødvendig). Det er kansje gammeldags og tungvint, men det er mye arbeid å bytte batteri, dyrt er det også. De fleste båtene har mere eller mindre velykkede elektriske anlegg. Da vet man ikke nødvendigvis om batteriene blir laddet, eller overladdet. I tilegg ligger båten med ladder på i flere måneder uten å brukes. Det er i tilegg (ofte) saltvann i nærheten, da kan litt strøm over tid gjøre underverk med både båt og motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.