Jump to content

Vedlikeholdfri forbrukbatteri?


At-le

Recommended Posts

Hadde Sønnak Maxima 900 i min båt. Det kunne stå utrolig lenge uten vedlikeholdslading. Det var et rekomb. batteri som var helt tett. Det gikk også ganske fort å lade opp igjen når man koblet til ladern. Gel-batteri er vel enda bedre men til nesten dobbel pris (over 3K pr.stykk).

Det dumme med Maxima er at slike batterier skal ikke kobles sammen med bly batterier.. Info fra Tess. Da ryker de.. Mitt er ødelagt. Tar ikke lading og blir varmt om det forsøkes ladet.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hei

Skiftet for noen år siden både vedlikeholdsfrie batteri av Gel typen, og lukkede batteri med vanlig syre i. Alt på grunn av at ladderen som var montert i båten ikke kuttet laddingen når batteriene var oppladdet.

Ladderen var en liten sak som ingen skulle tro ville klare å koke batteri på 200Ah. :cryin:

Har etter dette kun kjøpt åpne batteri som jeg kan etterfylle og holde kontroll med syrevekten.

Ladderen er fortidspengsjonert, og ny ladac er innkjøpt med sense kabel (dyrt men nødvendig).

Det er kansje gammeldags og tungvint, men det er mye arbeid å bytte batteri, dyrt er det også.

De fleste båtene har mere eller mindre velykkede elektriske anlegg. Da vet man ikke nødvendigvis om batteriene blir laddet, eller overladdet. I tilegg ligger båten med ladder på i flere måneder uten å brukes. Det er i tilegg (ofte) saltvann i nærheten, da kan litt strøm over tid gjøre underverk med både båt og motor. :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...