Jump to content

Båter med divinycell som distansematerial (Bavaria vs HR/Najad)

Belia

Recommended Posts

Som båteier har man ofte alltid drømmer om en annen båt. Jeg har blitt mer og mer interessert i byggemetoden, og da spesielt bruk av divinycell/skum i stedet for balsa. 

Slik jeg ser det er fordelene store, med bedre isolasjon i vårt klima og mindre fare for dyre reperasjoner ved lekkasje. 

Jeg finner i grunn lite om dette (søker kanskje ikke bra nok). 

Bavaria bruker divinycell slik jeg har forstått det. Hvor bra er jobben gjort på disse i forhold til hos svenskene på HR og Najad? 

Er det noen som faktisk har sett hvordan dette løses? 

Hilsen

Belia

Belia skrev 32 minutter siden:

Jeg har blitt mer og mer interessert i byggemetoden, og da spesielt bruk av divinycell/skum i stedet for balsa. 

Da vil jeg anbefale deg å kjøpe denne boka og lese den:

https://www.ark.no/boker/Thomas-Anmarkrud-Komposittbatbygging-9788258406140

Der er det et eget kapittel om sandwich, ulike distansematerialer, og fordeler og ulemper med dem. Uansett en nyttig bok for alle plastbåteiere som gjør vedlikehold og utbedringer på egen båt. 

Takk for tipset. Godt mulig den bestilles?

Men for å ta en Bavaria feks som tidvis blir snakket litt ned, hvordan er kvaliteten på komposittarbeidet på disse båtene?

Er det 100% brukt fra vannlinjen og opp, er det bare på noen plasser, feks horisontale paneler? 

Er det store byggtekniske forskjeller på Bavaria og en HR om begge har utstrakt bruk av skumkjerne? 

Hilsen

Belia

Belia skrev 10 minutter siden:

Er det 100% brukt fra vannlinjen og opp, er det bare på noen plasser, feks horisontale paneler? 

Det er dobbeltlaminat i skrog fra vannlinjen og opp, og hele overbygget, på Bavaria. Når det gjelder øvrig kvalitet på bygget sammenliknet med HR er det åpenbart at sistnevnte har helt annen finish på snekkerarbeid. Tykkelse, lamineringsteknologi og øvrig kvalitet på selve skroget vil sikkert andre svare på. 

Jeg kjenner ikke den boken men jeg kjente godt Thomas Anmarkrud og han var en oppkomme av kunnskap om båtbygging og spesielt komposittmaterialer. Drev med kursing og foredrag verden over og døde på jobb i Somalia, mener det var hjertestans midt på natten.

https://www.aftenposten.no/nekrolog/i/qwr1/nekrolog-thomas-anmarkrud

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Kvaliteten på interiøret gjør nok HR fordyrende ja, men er relativt pragmatisk på den fronten.

Men er litt opphengt i skumkjerne for å slippe balsa. Det er sikkert fordyrende, men jeg tenker at på kysten vår vil jeg ha isoleringen skummet gir. 

Det er for min del et stort pre at det ikke er balsa på Bavaria. 

Noen som vet om det skummes eller brukes opprutede skumpaneler i Bavaria og HR/andre? 

Iddelt sett burde jeg hatt en Etap?

Hilsen

Belia

45 minutes ago, Belia said:

Kvaliteten på interiøret gjør nok HR fordyrende ja, men er relativt pragmatisk på den fronten.

Men er litt opphengt i skumkjerne for å slippe balsa. Det er sikkert fordyrende, men jeg tenker at på kysten vår vil jeg ha isoleringen skummet gir. 

Det er for min del et stort pre at det ikke er balsa på Bavaria. 

Noen som vet om det skummes eller brukes opprutede skumpaneler i Bavaria og HR/andre? 

Kjøp deg en Malø 40 eller en Contessa 32, enkel-laminat i hele båten :-)

Belia skrev for 4 timer siden:

Hadde en HR 312 fra tidlig 80-tall tidligere. Der var det enkeltlaminat i skroget. Teakdekket var slitent så jeg leste meg opp på bytte og var i kontakt med flere svenske verft som spesialiserer seg på dette (før jeg valgte å selge båten). Så bilder fra flere dekksbytter og noen av båtene hadde fukt i kjernen så de måtte skjære opp, tørke ut og legge inn nytt Divinycell. De båtene jeg så bilde av hadde opprutede skumpaneler og her kunne visst fuktigheten legge seg i hulrommene. Divinycell råtner jo ikke men det kan bli problemer med frostsprengning.

Men det store fuktproblemet på disse båtene er under genoaskinner, beslag, kryssholt, ankervinsj og til og med under masten iblant. Her er det lagt plywood og skrudd skruehull gjennom for å feste beslagene. Etter hvert kan dette trekke vann og plywooden råtne. Har hørt om flere eksempler på det, dette er svake punkter. Men jeg vet bare om hvordan de gjorde det på 80-tallet, mulig det er endret på nyere båter.

Vet ikke hva slags budsjett du har og hvor stor båt du skal ha. Men hvis valget står mellom en svenske med teakdekk fra 80-tallet og en Bavaria fra 2000-tallet og du ikke har noen spesiell forkjærlighet for gamle klassikere og alt de fører med seg av gleder og sorger bør valget være enkelt. Sats på det nyeste, men kost gjerne på deg en gjennomgang med en takstmann uansett.

Har for tida ein Bavaria 32 CR frå 2003.  Skroget er bygd med enkeltlaminat i botnen og sandwich med 1 cm Divinycell ca frå vannlinja og opp. I dekket er det 2 cm Divinycell i dei horisontale flatene. I dei skrå flatene der vindauga er montert er det enkeltlaminat (trur eg :)). I tillegg er det innerliner i taket.

Tidlegare hadde eg ein Maxi Mixer frå 1985. Byggemetoden var stort sett den same som Bavaria'en, med unntak av bunnstokk-arrangementet som var ei stålramme. Der var heller ikkje inneliner i taket i Mixer'n.

Kvaliteten på plastarbeidet i Bavaria'en er etter mitt syn veldig bra.  Men sammenføyninga skrog/dekk er nok ein svakhet på Bavaria.  Eg har hatt lekkasje der, heilt akter. Ingenting å snakka om  i forhold til Maxi'en, der det var lekkasje både her og der i sammenføyninga skrog/dekk.

Takk for info, det var interessant. Vet du om dette er beskrevet noe sted? 

Er det noen som bygger dette "bedre"? 

Pr nå er nok Bavaria mest interessant, mye på grunn av dette. Når 15-20 år gamle båter sammenlignes ser jeg aldri at dette med valg av distansemateriale nevnes. Det synes jeg er rart. 

Hilsen

Belia

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...