Karlsenkystfiske Startet 27.Februar.2023 Del på Facebook Startet 27.Februar.2023 Har en autroprime brannalarmsentral fra Solhaug med intern lader. Den gir ut ca 27,3, og tror ikke den kjører noe faser eller programmer. Blysyrebatteriene ser ut til å dø relativt kjapt i dette oppsettet. De fleste Lifep04 batterier vil vel havne på 100% SOC med en slik floatspenning, noe som ikke er helt heldig, men tror likevel dem vil leve lengre enn blysyre batteriene. Alternativ 2 kan være nytt sett med blysyrebatterier, men da med desulfator og en ordentlig lader til koblet som gir dem høy nok spenning fra tid til annen. Alternativ 3 og kanskje det beste vil være å koble ut den interneladeren, sette inn lifeP04 batterier og en skikkelig lader?! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 27.Februar.2023 Del på Facebook Svart 27.Februar.2023 Det som gjerne er litt tricky er vel å kople fra intern lader? Er det et menyvalg eller lignende - fra bildet ser det ut som om forbruk og lading går via samme kabel? Mulig jeg tar feil men siden Lithium ikke trives på 100% SOC er det vel i prinsippet et dårlig valg ift bly som er happy med å stå på en passende float-spenning (dog lavere enn 13.65V), så det blir gjerne ekstremt dårlig økonomi i å gå for LiFePO4? Hva med åpne bly syre som kan etterfylles med batterivann? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 27.Februar.2023 Del på Facebook Svart 27.Februar.2023 Om du kobler fra 230V på sentralen vil jo ikke den lade noe. Da kan du vel koble til akkurat hvilken lader du måtte ønske. Eventuelt kan du jo sette inn en diode mellom batteriene og sentralen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Imsteren Svart 27.Februar.2023 Del på Facebook Svart 27.Februar.2023 Autroprime sjekker den interne motstanden på batteriet ca 1 gang i minuttet, hvis du kobler til fast 24v der eller andre batterier får du feilmelding på strømforsyningen, for å sjekke om denne testfunksjonen er aktiv så setter du på et måleinstrument og leser av spenningen i et par minutter, hvis den drar seg opp til 29v noen sekunder for å synke til 26 v før den igjen lander på 27, 3 v så er den aktiv. Ladespenning er justerbar. Den enkle løsningen er å koble fra nettspenningen og koble ekstern lader rett på batteriene, du vil da få en feilmelding på manglende nettspenning som du må kvittere og IKKE tilbakestille. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Karlsenkystfiske Svart 28.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2023 (redigert) Bårdp skrev On 27.2.2023 at 14.30: Om du kobler fra 230V på sentralen vil jo ikke den lade noe. Da kan du vel koble til akkurat hvilken lader du måtte ønske. Eventuelt kan du jo sette inn en diode mellom batteriene og sentralen. Tenkte å koble fra den interne laderen. 230V skal den få beholde. Redigert 28.Februar.2023 av Karlsenkystfiske (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Karlsenkystfiske Svart 28.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2023 Imsteren skrev for 23 timer siden: Autroprime sjekker den interne motstanden på batteriet ca 1 gang i minuttet, hvis du kobler til fast 24v der eller andre batterier får du feilmelding på strømforsyningen, for å sjekke om denne testfunksjonen er aktiv så setter du på et måleinstrument og leser av spenningen i et par minutter, hvis den drar seg opp til 29v noen sekunder for å synke til 26 v før den igjen lander på 27, 3 v så er den aktiv. Ladespenning er justerbar. Den enkle løsningen er å koble fra nettspenningen og koble ekstern lader rett på batteriene, du vil da få en feilmelding på manglende nettspenning som du må kvittere og IKKE tilbakestille. Jo det stemte det du! Tro om ikke den 29V pulsen gjør så dem ikke sulfaterer heller. Ja du mener at så lenge jeg lar alarmen ligge der så vil den kun pipe første gangen? :) Har du god greie på disse sentralene? Da jeg overtok båten hadde forrige eier koblet ut hele greia og kjøpt brannvarsler på biltema med 9V batteri. Skjønte jo hvorfor da den alarmerte om feil dag og natt. Ikke snakk om at den gir seg heller før det er kvittert. Etter at jeg kjørte en runde med ekstern lading på hvert av batteriene har det ikke vært noen "rare" feil, og det har vært fredelig ombord. Fantino skrev On 27.2.2023 at 14.14: Det som gjerne er litt tricky er vel å kople fra intern lader? Er det et menyvalg eller lignende - fra bildet ser det ut som om forbruk og lading går via samme kabel? Mulig jeg tar feil men siden Lithium ikke trives på 100% SOC er det vel i prinsippet et dårlig valg ift bly som er happy med å stå på en passende float-spenning (dog lavere enn 13.65V), så det blir gjerne ekstremt dårlig økonomi i å gå for LiFePO4? Hva med åpne bly syre som kan etterfylles med batterivann? Hvorfor skulle det være en fordel å kunne fylle vann. Er ikke lukkede batterier like gode? Tanken var at et lithium batteri ville vare mye lenger enn et blybatteri, selv på 100% SOC hele livstiden. Er jo mange som lar lifep04 batteriene sine være fulladede hele tiden. Ikke som at dem ikke varer mange år forde om. Men kanskje et godt AGM batteri vil være godt nok i massevis? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 28.Februar.2023 Del på Facebook Svart 28.Februar.2023 Karlsenkystfiske skrev 54 minutter siden: Hvorfor skulle det være en fordel å kunne fylle vann. Er ikke lukkede batterier like gode? Tanken var at et lithium batteri ville vare mye lenger enn et blybatteri, selv på 100% SOC hele livstiden. Er jo mange som lar lifep04 batteriene sine være fulladede hele tiden. Ikke som at dem ikke varer mange år forde om. Men kanskje et godt AGM batteri vil være godt nok i massevis? Ikke fordi det er gøy å fylle de med vann da 😁, men fordi de typisk overlever å stå med en noe høyere floatspenning siden de _kan_ etterfylles ved behov. AGM eller ventilregulerte blybatterier som tørker ut er det jo ikke så mye å gjøre med.. Baksiden er vel knallgass der batteriene står så det ekskluderer kanskje alternativet uansett? P bruke LiFePO4 til backupbatterier som skal stå fulladete 99.99% av tida virker som dårlig kost/nytte i mitt hode. Dersom det går an å kople fra ladingen fra sentralen som tipset over, og henge på en liten 220V vedlikeholdslader i stedet må vel det være en bedre løsning. Gjerne en 12V på hvert batteri så slipper en ubalanse mellom batteriene også (og utvalget er vel adskillig bedre på 12V enn på 24V ladere) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Karlsenkystfiske Svart 1.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2023 Nei dem står i teknisk rom under styrhus. 2 favner unna der jeg sover. Tror ikke vi skal ta noen sjangser mtp. gassdannelse. @Imsterendu mener det vil bli alarmering hvis man henger på en ekstern lader i tillegg til å la den interne være tilkoblet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Imsteren Svart 3.Mars.2023 Del på Facebook Svart 3.Mars.2023 Jeg, har ikke prøvd dette i praksis, men jeg vet at sentralen tolererer lite variasjon på batterienes indre motstand, det er bare å prøve å sette på en lader å teste. Det er mulig å endre parametere på batteriets indre motstand i servicemenyen på sentralen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Karlsenkystfiske Svart 4.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2023 Så når man skifer batterier må man som regel inn på menyen der og endre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Imsteren Svart 8.Mars.2023 Del på Facebook Svart 8.Mars.2023 Vi gjør ikke noe med innstillingene ved batteribytte, disse står med 12Ah batterier som vi bytter hvert 5. År Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Karlsenkystfiske Svart 12.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2023 Fant dette på biltema som vil passe i hylla der. Kan jo hende det vil holde litt lengre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.